Pedig a mindig feldúlt, kócos, kövérkés orosz főtárgyaló, Makszim Medvedkov elképesztő kitartással igyekszik megállapodni a tagországokkal a csatlakozás feltételeiről. Egyrészt a központosított, kézi vezérlésű orosz állam számára a legérzékenyebb szférákban – így az energiaszállításban és a pénzügyi szektorban – a külföldi cégek korlátozás nélküli beengedését követelő nyugati nagyhatalmakkal kellene egyezségre jutnia. Másrészt pedig a volt szovjet érdekszférának az orosz felvételt afféle Ugocsa non coronat stílusban politikai revánsra használó utódállamaival, főleg Grúziával és Lengyelországgal.
A legtöbb vita a tárgyalásokon a felvételt kérő országok kötelezettségvállalásainak ún. „sárga kosarába” tartozó kérdések legfőbbikéről, a mezőgazdaság állami támogatásáról bontakozott ki. „Már 12 éve folytatjuk az alkudozást az Amerikai Egyesült Államokkal, az Európai Unióval, Ausztráliával, Kanadával, összesen 12-15 országgal, amelyek bekapcsolódtak ennek a kérdéskörnek a megvitatásába” – nyilatkozta az orosz főtárgyaló a nyáron lezajlott informális genfi tárgyalás után. „Mi már részletesen kifejtettük, miként szándékozunk szubvencionálni az agrárszférát a WTO tagjaként. A számokig azonban egyelőre nem jutottunk el, ez a következő két-három hónap feladata lesz.”
Ez azonban nem egészen így van. A tárgyalások korábbi fordulóiban ugyanis Moszkva már jelezte, hogy ragaszkodik az évi 9,2 milliárd dolláros – később 9 milliárdra módosított – agrártámogatáshoz. A genfi találkozó résztvevői erre valóban nem reagáltak, erősen érdeklődtek viszont az orosz alsóházban június 13-án elfogadott nagyszabású állami agrártámogatási program iránt. Nem ok nélkül feltételezték, hogy Moszkva a projekttel kész tények elé akarja állítani a WTO tagországait az októberre kitűzött, immár hivatalos forduló előtt.
Az orosz tárgyaló delegációban a moszkvai mezőgazdasági minisztériumot képviselő Szergej Kiszeljov azonban megnyugtatta a nyugati országok delegátusait, hogy az agráriumnak szánt támogatásból – a busás olajbevételekből indított négy nagy orosz nemzeti program egyikéből – 6 milliárd dollár a mezőgazdaságnak a WTO által nem korlátozott ökológiai szférájába, az ún. „zöld dobozba” kerül, 5 milliárdot pedig a farmergazdaságok rendelkezésére bocsátanak.
A nyugati tárgyaló delegáció tagjai ezt végső soron elfogadták. A mezőgazdasági termékek exportjában a tagállamok számára kötelező egészségügyi előírások tekintetében – rengeteg konkrét kérdésben – azonban még nagyon távol állnak a megállapodástól.
Igaz, az orosz kompromiszszumkészség attól is függ, mire jut a 150 WTO-tag az agrártámogatásoknak, állami exporthiteleknek és exportgarancia-programoknak a 2001-es dohai konferencián napirendre tűzött csökkentése ügyében. A Kommerszant című moszkvai gazdasági szaklapnak Medvedkov bizalmasan elárulta, hogy a dohai alkuk függvényében – ha ugyanis az EU, főleg pedig az USA hajlandó lesz a támogatások radikális csökkentésére – Moszkva kész további kétmilliárd dollárral mérsékelni az orosz mezőgazdaság állami szubvencióját. Brüszszel és Washington egyelőre nem mutat komoly készséget erre a lépésre, de ha mégis megtörténne, akkor az orosz mezőgazdasági export egy csapásra versenyképessé válna a hatalmas nyugati piacon.
Akadt azonban Genfben egy váratlan fordulat is az oroszok számára. Szaúd-Arábia minden előzmény nélkül bejelentette: élni kíván azzal a jogával, hogy tárgyalásokat kezdeményezzen az orosz WTO-tagság jóváhagyásának feltételeiről. A sivatagi királyság (vélhetőleg washingtoni késztetésre) állítólag engedményeket szeretne kicsikarni Moszkvától az energiahordozók árképzésében és az oroszországi pénzügyi szolgáltatások piacára való bejutásban.
Csakhogy ebben az orosz tárgyaló fél hajthatatlan: Moszkva hovatovább három esztendeje makacsul visszaveri az USA és az EU képviselőinek hasonló próbálkozásait. Márpedig ha e két kérdésben nem lesz kompromisszum, akkor Moszkva nem egyhamar lesz a WTO tagja.
A genfi konzultáción hasonlóan kemény diónak bizonyult Washington és Brüsszel képviselőinek az a követelése, hogy Moszkva csatlakozzon a polgári repülőgépek alkatrészexportjával kapcsolatos multilaterális egyezményhez. Az oroszok elvben nem zárkóznak el a dokumentum aláírása elől. A liberalizációnak erre a gesztusára azonban csak a Világkereskedelmi Szervezethez való csatlakozásuk után hajlandók, és ez megint csak „a 22-es csapdája”.
Az orosz küldöttség tagjai szerint a fő kérdésekben nehezen közeledő álláspontok ellenére a tárgyalásokon érdekes módon egyelőre nem érződik Moszkva és a nyugati világ megromlott – a világsajtóban most már hidegháborúsnak nevezett – viszonya. És nem győzik hangsúlyozni, hogy hazájukban már megteremtették a törvényi feltételeket a WTO-tagsághoz. Állításuk szerint már csupán három-négy törvénymódosításra van szükség, hogy Oroszország végre a nemzetközi gazdasági élet egyenrangú résztvevője legyen. Ezt azonban más források nem igazolják.
Szemben Kijevvel, ahol a már fél esztendeje exlex állapotban, kaotikusan működő törvényhozás, a verhovna rada képes volt megalkotni a tavalyi WTO-tárgyalásokon a kodifikációs összhang érdekében Ukrajnától megkövetelt 41 új törvényt. Az ukrán küldöttségnek így már csak Kirgizisztánnal kell megegyeznie. Ez aligha jelent majd nagy akadályt azután, hogy a WTO „konstruktív hozzáállásra” kérte a kirgiz felet.
Minden jel arra mutat tehát, hogy a vélhetőleg utolsó októberi tárgyalási forduló után Ukrajna már ez év novemberben a Világkereskedelmi Szervezet tagja lehet. Inkább politikai, semmint gazdasági szempontok következtében megelőzve a magát egyre újabb követelésekkel szemben találó Oroszországot.
A szerző az ELTE tudományos főmunkatársa
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.