Zeneipar. Új kihívója van az Apple által üzemeltetett iTunesnak az online zeneértékesítésben. A világ legnagyobb kiskereskedelmi áruházlánca, a Wal-Mart is megkezdte a zenei állományok eladását az interneten keresztül. Ráadásul a Universal lemezkiadóval szövetkező üzlethálózat jóval olcsóbban árulja ezeket, mint az iTunes. Míg az Apple netes zeneboltjában a digitális másolásvédelemmel (DRM) ellátott állományok 99 dollárcentbe kerülnek, addig a Wal-Mart 88 centért árulja majd az ilyen típusú fájlokat. Még nagyobb lesz a különbség a DRM nélküli zenéknél, amelyek 1,29 dollárba kerülnek az iTuneson és 94 centbe az üzletlánc webáruházában. Ezen állományok forgalmazását egyébként elsőként az iTunes kezdte meg májustól, az EMI lemezkiadóval együttműködve. A DRM nélküli anyagok kínálatával megtöbbszöröződik a kompatibilis lejátszók száma, hiszen az Apple által gyártott iPodok mellett az utóbbi években forgalomba került, MP3-lejátszásra alkalmas mobiltelefonok felhasználói is meghallgatják az iTunesról letöltött zenéket. Nincsenek ugyanakkor könnyű helyzetben a webes zeneértékesítésbe kezdő vállalatok, hiszen az iTunesé az online zenepiac mintegy 70 százaléka, és eddig már több mint hárommilliárd számot adott el.
A Wal-Marttal való együttműködés valószínűleg egy kísérlet a Universal részéről az online zenepiacon egyeduralkodónak számító iTunes megszorítására – véli Horváth Szabolcs, a Songo webes zeneboltot üzemeltető, az Econet.hu Nyrt. tulajdonában lévő eMusic Kft. ügyvezető igazgatója. Erre utal az is, hogy a Universal nem adta oda a legnépszerűbb zeneáruháznak saját DRM nélküli anyagait.
A nemzetközi kiadók a másolásvédelem nélküli online értékesítésre szánt állományaikért jelentős prémium árat kérnek. Magyarországon eddig csak egy kiadó, az EMI ajánlotta fel, hogy másolásvédelem nélkül is lehet forgalmazni zenéit az interneten keresztül. Ennek költségei miatt azonban ezeknek a számoknak a végfelhasználói ára 20-30 százalékkal magasabb lenne a másolásvédett anyagokénál – tudtuk meg Horváth Szabolcstól. A megoldást a Songónál is vizsgálják, de kérdéses, hogy megéri-e egyáltalán egy ilyen konstrukció bevezetése. A másolásvédelem nélküli repertoár megjelenése ugyanis számottevő többletköltségekkel jár, mivel a kiadók újból leszállítják a teljes állományt, amiért természetesen fizetni kell, ráadásul a tárhelyigény is a duplájára nő. Az értékesítésben pedig kockázatot jelenthet, hogy a megnövekedett költségek miatt a végfelhasználók számára is drágulnak a zeneszámok.
A hazai és a kelet-közép-európai online zenepiac nagy problémája, hogy drágább, mint az USA-beli vagy a nyugat-európai – mondta el Horváth Szabolcs. Ez nem csak a kiadók miatt van így, az árat nagymértékben növelik a szerzői jogvédő szervezetek által szedett díjak, amelyek mértéke egy-egy magyar zeneszámnál meghaladhatja a 70 forintot is, a nemzetközieknél ez valamivel kevesebb. Az ilyen díjak csökkenése mellett az is segíthetne az online zeneforgalmazás felfuttatásában a régióban, ha a kiadók erre a térségre szabott díjazást is kidolgoznának – tette hozzá az eMusic vezetője.
A több mint tízezer regisztrált felhasználóval rendelkező Songo üzemeltetői júliusban kötöttek szerződést a Universal kiadóval; a lemezcég anyagainak a feltöltése jelenleg is folyik, a harmadik negyedév vége felé lesznek elérhetők a zeneáruházban, amelyben így 800 ezer körülire bővül a zenei állományok száma. A tavaly decemberben indult zenebolt terveiben a választék növelése mellett a regionális expanzió is szerepel, Lengyel-, Csehországban, Szlovákiában, Romániában készül terjeszkedni az eMusic Kft. KZ
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.