BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hogy érinti a tervezett adótörvény a vállalkozásokat?

A tervezett adótörvény-változásokról a legnagyobb érdekképviseletek vezetői meglehetősen borús képet festenek, mármint arról, amiről egyáltalán a sajtóból eddig értesülhettek, hiszen a kormány előzetesen most sem egyeztetett velük ebben a kérdésben. Jól látszik, hogy a vállalkozások érdekvédelmi szervezetei mely pontokon szeretnének komolyabb változásokat, s milyen kedvezőtlen hatások várhatók, ha a kormány továbbra sem hajt végre jelentősebb adóreformot.
2007.09.14., péntek 00:00

Vadász Péter. Az MGYOSZ társelnöke. Bizonytalanság. „Az adótörvények változtatásában az összehangolatlanságot és a zavartságot érezzük. Az egyik legnagyobb probléma az adórendszer gyakori változtatgatása, ez kiszámíthatatlanná teszi a vállalkozások környezetét. Ha az adószabályok közül kiemeljük az ingatlanadót, akkor elmondható, hogy az e körüli gyakori módosítási tervek teljesen elbizonytalanítják a beruházókat és az építőipari cégeket, amelyek pedig több évre előre terveznek, ám ez a tervezés így ellehetetlenedik. Ugyanez igaz más adónemekre is. Sajnos az látszik, hogy csak bizonyos lobbicsoportok érdekei jelennek meg az adószabályok változtatásában. Rendkívül rossz hatásuk volt az adó- és a vagyonvizsgálatoknak is. Sajnos az a benyomásunk, hogy a vizsgálatok nem korrekt módon zajlanak.”


Dávid Ferenc. A VOSZ főtitkára. Tehernövekedés. „Az első elvárásunk, hogy az adó- és a járulékszabályok tárgyalása során elegendő idő álljon rendelkezésünkre azok megvitatására, nem úgy, mint tavaly, amikor nem volt valódi érdekegyeztetés. Nem fogadjuk el, hogy állandóan lesöpörjék a vállalkozók véleményét, miközben az elvárt adó elleni beadványunk – amellyel kapcsolatban tavaly a kormány ugyancsak nem hallgatott meg minket – sikere is bizonyítja, hogy érdemes kikérni a VOSZ véleményét. Továbbá semmilyen olyan változást nem támogatunk, amely a vállalkozók adó- vagy adminisztrációs terheit a legkisebb mértékben is növeli. A költségvetés kapcsán hangoztatni fogjuk, hogy reális büdzsé kell, s a túl nagy államapparátus az, amely adóemeléseket indukál, így méreteinek csökkentését szeretnénk elérni.”


Vadász György. A BKIK általános alelnöke. Versenylemaradás. „Azt vártuk, hogy a kormányprogram segítségével javítani lehet majd a versenyképességet, s ezzel tartósan megteremtődik a konvergenciaprogram céljának megvalósulása. Ám az adópolitikát tekintve nem látjuk, hogy a kormány kockázatot vállalna egy komolyabb reformmal. Egy éve létrejött egy adóbizottság, és semmi sem történt benne, elszalasztottuk a lehetőséget. Ha emiatt versenyhátrányba kerülünk a környező országokhoz képest, akkor nagyon nehéz lesz abból kitörni. Világgazdasági konjunktúra van, ilyenkor nem szabad lemondani a versenyképesség javításáról, a foglalkoztatottság bővítéséről. Az adórendszerünk még mindig túl bonyolult, nem ösztönöz növekedésre. A BKIK szerint a forgalmi és a vagyoni típusú adókat kellett volna előtérbe helyezni más elvonásokkal szemben.”


Vahl Tamás. A Német–Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara elnöke. Bürokrácia. „Az adórendszer módosításaival nem szabad a 2009-re tervezett nagyobb reform mozgásterét leszűkíteni. Alapvető, hogy a vállalati terheket összességükben nem szabad emelni. Az intézkedések előkészítésébe kezdettől fogva be kell vonni az érdek-képviseleti szervezeteket, mert az utólagos »véleményezésnek« nem sok értelme van. A kisadók jövőre tervezett összevonását támogatjuk. Viszont nem tudjuk elfogadni, hogy ezt a kormány 50-60 milliárd forint többletbevétel előteremtésére akarja felhasználni. Ez ugyanis 5 százalékkal növelné a vállalkozások terheit az élőmunka rovására, ami a versenyképességet korlátozza. Az adók jogi alapjainak egyszerűsítése mellett fontos csökkenteni a bürokráciát, ez hozzájárulna a feketegazdaság visszaszorításához.”


Antalffy Gábor. A Kisosz ügyvezető elnöke. Élőmunkaterhek. „A részleteket nem ismerem, az érdekegyeztető tanácsban erről még nem tárgyaltunk, csak a sajtóból tájékozódtam. Eddig az látszik, hogy kissé kétarcú a módosítás, mert figyelembe vették, hogy ne legyen annyi kisadó, de helyette lesz egy új, amely a kisvállalkozókat jobban terheli. Miután nyilvánosságra került, hogy a társadalombiztosítási kassza nem mínuszos, hanem szufficites, lehetőség volna arra, hogy újragondoljuk az élőmunka terheit. Ez azért lenne fontos, mert a szakképesítéshez kötött garantált bérminimum, a hároméves bérmegállapodás miatt a bérkiáramlás sokszorosan meghaladta azt, amennyit a gazdaság többletként megtermelt, s 2008-ban is így lesz. Kezdeményezzük a legkisebbek átalányformában történő adóztatását.”

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.