Ez a történet akkor kezdődött, amikor az osztrák állam jelentős befolyása alatt álló OMV egyszer csak több mint 18 százalékos tulajdont szerzett a Molban, és közhírré tette, hogy nagy tervei vannak a magyar olajvállalattal. Bár a két cégvezetés közötti információváltás elég hiányosan szivárgott át a sajtóba, annyi azért leszűrhető volt belőle, hogy a Hernádi Zsolt vezette igazgatóság nem nagyon örül az OMV közeledésének. Az is elég egyértelműnek látszik, hogy Hernádiékat nem lepte meg az osztrák vállalat bejelentése, sőt, mintha ez nem a kezdete, hanem a sértődött lezárása lett volna a két menedzsment között folyó korábbi sikertelen tárgyalássorozatnak.
A felvásárlási ötlethez való helyes magyarországi álláspont lényegét az ügy kipattanása után rögtön megszólaló Gyurcsány Ferenc miniszterelnök határozta meg. A tőle megszokott rutinnal jelezte a sajtó számára, hogy pontosan milyen irányból is kell megközelíteni ezt a témát. A miniszterelnök szerint nem szolgálja az ország érdekeit, ha olyan társaság vásárol meg egy magyar céget, amely más állam irányító tulajdonában van. A miniszterelnöknek nyilván hiányos vagy szelektív az emlékezete, hiszen éppen az ő kormánya adta el a svájci állam tulajdonában lévő cégnek az Antenna Hungáriát, illetve ő volt az, aki hozzájárult, hogy a német állam befolyása alatt álló E.On csoport megvásárolhassa a Magyarország teljes gázimportját intéző cég 100 százalékát.
Azt talán csak az a néhány Mollal foglalkozó brókercégi elemző tudná hitelesen kinyilvánítani, hogy szakmai alapon jó vagy rossz lenne a Mol–OMV összefonódás. Ők azonban egyelőre nagyon hallgatnak.
A sajtóbeli üzengetések közben azért a Mol menedzsmentje jobbnak látta megkezdeni a cég saját maga számára történő gyors elfoglalását. Ezen törekvéseihez később jelentős kormányzati segítséget is kapott, hiszen nemcsak az állami MFB került bele a saját részvényeknek parkolót biztosító cégek exkluzív csapatába, de valahogy a PSZÁF-ot sem zavarja, hogy a Mol igazgatósága már nemcsak a 25, hanem a 33 százalék feletti ellenőrzést is átlépte a baráti kezekbe kölcsönadott részvényekkel szavazó cégek segítségével. Ráadásul napokon belül ez az arány – egy újabb vállalat bevonásával – az 50 százalékot is elérheti.
Ekkor jött a lex Mol mint az energetikai cégeket felvásárolni igyekvő gonoszszal szembeni védekezés hatékonynak hirdetett ötlete. Ez a törvény azonban sok sebből vérzik. Az egyik legfontosabb probléma, hogy nincs már olyan cég, amelyet meg kellene védeni. A rendszerváltás óta alkalmazott privatizációs technikák és kisbefektető-ellenes törvényi szabályozások következtében ugyanis ma már a hazai energiatermelő, -tároló és -elosztó cégek mindegyikének van többségi tulajdonosa, sőt többségüket egyetlen, 100 százalékos tulajdonos birtokolja. Vagyis a Molon kívül nincs olyan az energetikában érdekelt társaság, amelyet „titokban” fel lehetne vásárolni.
A másik erkölcsi gyengéje e törvénynek, hogy a védendő cégek közé „véletlenül” belekerültek a nyilvános részvénytársaságok, így például az OTP Bank is. De nemcsak a törvény hivatalosan meghirdetett célja álságos, hanem az abban foglalt eszközrendszer is igen irritáló. A védekezés fő eszköze ugyanis a menedzsment jogosítványainak akár a részvényesek ellenében is történő kiszélesítése. A törvény valódi céljának talán a legnyilvánvalóbb része az, amely legalizálja a Mol igazgatóságának eddigi sajátrészvény-vásárlását, eltörölve az eddigi 10 százalékos korlátot. A kérdés már csak az, hogy a magyar Alkotmánybíróság, illetve az EU illetékes bürokratái benyelik-e ezt a nyilvánvalóan protekcionista, a tőke szabad áramlását akadályozó törvényt.
A szerző a Tőzsdei Egyéni Befektetők Érdekvédelmi Szövetségének elnöke
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.