Holnapi ülésükön vitatják meg az uniós közlekedési miniszterek a tervezett európai műholdas navigációs rendszer, a Galileo finanszírozására vonatkozó brüsszeli javaslatot. A projektben biztos üzleti hasznot nem látó magánbefektetők kihátrálása után az Európai Bizottság azt javasolta, hogy az amerikai GPS műholdas helymeghatározó rendszer riválisának szánt Galileo telepítéséhez szükséges 3,6 milliárd euró hiányzó kétharmadát is a közösségi büdzséből fedezzék.
Németország azonban azt szeretné, ha a hiányzó összeget az EU-büdzsé helyett a tagállamok adnák össze. Berlin attól tart, hogy közösségi finanszírozás esetén a német cégek nem kapnának megfelelő súlyt a kivitelezési megbízásokból. A Galileo finanszírozása körüli újabb vita csak erősíti azok hangját, akik szerint a fizetősre tervezett európai navigációs rendszer nem lesz életképes vállalkozás az ingyenes GPS-szel szemben.
Jacques Barrot, az illetékes biztos azonban úgy látja: Európának már csak stratégiai, versenyképességi szempontból is szüksége van az USA-tól független navigációs rendszerre. Szerinte az idén mindenképpen egyezségre kell jutni a pénzügyi kérdésről, hogy elkerüljék a további csúszást, és a Galileo 2012-től működni tudjon. Az idő nagyon sürget, hisz az amerikai szatellitnavigációs dominancia megtörésében az uniót könynyen megelőzheti Kína, amely a tervek szerint pár éven belül kiépítheti saját rendszerét. TarG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.