Egyes szakértők szerint megkérdőjelezhető, hogy érdemes-e őket EU-forrásokból támogatni – írja a Világgazdaságban október 12-én megjelent, EU-forrás a multiknak is című cikk. A kérdés megválaszolása előtt mindenekelőtt célszerű tisztázni, kiknek érdemes támogatást adni. Ha egyetértés van abban, hogy az uniós forrásokból a legtöbb eredményt hozzuk ki a gazdaság számára, akkor a döntés kritériuma, képes-e és akar-e a vállalkozás az előre megszabott magas követelményeknek eleget tenni.
Mit értünk az alatt, hogy képes-e eleget tenni? Az idei szigorú pályázati kiírások esetében ez többek között azt jelentette, hogy a vállalat rendelkezett eredményes kétéves gazdálkodással, rendezettek a munkaügyi kapcsolatai, valamint olyan fejlesztést kívánt végrehajtani, amelyből 10-15 százalékos évi árbevétel-növekményt tud realizálni.
Mit értünk az alatt, hogy akar-e eleget tenni? Az a vállalat, amelyik hajlandó vállalni, hogy a szigorú követelményeknek megfelelően növeli az árbevételét, több éven keresztül fenntartja a beruházását, s ezt átlátható, számon kérhető módon teszi, bizonyítja, hogy eleget akar tenni a feltételeknek.
Miért jó, ha egy befektető bízik abban, hogy fenn tudja tartani a beruházását? Mindenekelőtt azért, mert a befektető biztos abban, a terméke iránt kereslet stabil, ami feltételezi, hogy műszaki színvonala és technológiája is korszerű. Vállalása védi az ott dolgozókat, hogy a fenntartási idő alatt biztos lesz a munkahelyük, védi az önkormányzatot, hogy tartós bevétele keletkezik és nem kell számolnia hirtelen felszökő munkanélküliséggel. Nem utolsósorban pedig a költségvetés ugyancsak számíthat a kalkulálható többletbevételre. Egyes korábbi számításaink azt mutatták, hogy egy forint támogatás öt forint közbevételt eredményezhet.
A befektetésekért az országok között, de még országon belül (sőt a multik esetében cégen belül is!) verseny folyik. Ebben a globális versenyben minden befektetésért meg kell küzdeni. Jóllehet a döntésnél a cégek számos körülményét (pl. infrastruktúra, az emberi erőforrás megléte, a gazdasági környezet minősége) vizsgálják, de amikor közel hasonló körülményeket találnak, a célzott befektetés-támogatás lehetősége fontos tényező lehet. Szomszédaink is felismerték, nem mindegy egy ország számára, hol teremt munkahelyet a befektető, hol fizet adót, vagy ami még lényegesebb, hol fizeti a munkabérek közterheit, hol foglalkoztat beszállítókat és hoz létre másodlagos, harmadlagos munkahelyeket. Minél nagyobb a vállalkozás, annál valószínűbb a kisugárzó hatás az indirekt munkahelyek (pl. új szolgáltatások) létrejöttére.
De nem akarjuk megkerülni a kérdést: ha a forrás véges, adható-e ebből éppen a multiknak?
A válaszunk: igen. Néhány érv:
– A vállalkozások nemzeti vagy más alapon történő diszkriminációja (azaz a „multik” támogatási lehetőségekből való kizárása) nem csupán az EU-jog diszkriminációmentességének az elvét sértené, hanem felvetné az állami támogatás tilalmát. Azaz éppen azt a tiltó szabályt sértené Magyarország, amely alóli mentesség alapján nyílik egyáltalán mód arra, hogy Magyarország támogatásokat nyújtson a kedvezményezett régiókban működő vállalkozásoknak. Ez végső soron az uniós források felhasználását tenné lehetetlenné.
– Több magyarországi vállalat vizsgálja a környező új EU-tagállamokban a befektetési elképzeléseinek megfelelő támogatási lehetőségeket, de ezen logika mentén ezek a vállalatok se kapjanak támogatást Romániában, Szlovákiában vagy Bulgáriában?
– Kifejezetten a kkv-k számára számos pályázati lehetőség jelent és jelenik meg, ami az EU pozitív diszkriminációs megközelítését testesíti meg a cikkben sugallt negatív diszkriminációval szemben.
– A kkv-szektor egy jelentős hányada „multik” beszállítójaként vagy partnereként működik, számukra generál piacot vagy piaci lehetőségeket, azaz „multik” nélkül számos kkv életképessége megkérdőjeleződne.
– A szektorsemlegesség elve alapján azt valljuk, hogy senkit sem szabad kizárni, aki a támogatásért cserébe mérhető, ellenőrizhető, garantált eredményeket produkál. Emellett a verseny érdekében is vigyázni kell arra is, hogy ne részesítsünk előnyben egyetlen vállalati csoportot sem. Ha csak a kkv-szektor lenne támogatott, valamint egyedi kormánydöntés alapján az ún. kiemelt nagybefektetők, akkor támogatási űr keletkezne a kettő között, vagyis az 1–10 millió eurós nagyságrendű beruházások nem kaphatnának támogatást, miközben az országnak éppen sok-sok ilyen „közepes” beruházásra lenne szüksége, lehetőleg egyenletesen szétterítve, az ország minden régiójában.
Az a kör, amely most részesült támogatásban, éppen az utóbbihoz tartozik: a komplex vállalati technológiafejlesztés 2.1.1. C kategóriában mintegy száz „nagy” nyertest hirdettek, köztük találunk nemzetközi vállalatokat is. A kiválasztási mechanizmus biztosítja, hogy a pályázati kiírás szigorú követelményeinek megfelelő cégek, és közülük is a legjobbak, a legígéretesebbek nyerték el a támogatást. A pályázók a támogatást nem ajándékba kapják: a vállalások kapacitásbővítési, termelésnövelési, termék- és technológiafejlesztési, hatékonyságjavítási, munkahely-teremtési és -megtartási célokat szolgálnak. Természetes, hogy ezek között külföldi tulajdonú – de Magyarországon adózó, itt munkahelyet teremtő, tehát a mi felfogásunk szerint magyar – cégek is helyet kaptak.
Ha a befektetésösztönzés átlátható módon és az EU-szabályoknak is megfelelően végezhető, akkor saját érdekeink ellen tennénk, ha nem élnénk vele, lemondanánk az előre kalkulálható és kimutatható eredményekről, és szemlélői lennénk annak, hogy a befektetők – akik szintén saját érdekeik mentén kell, hogy cselekedjenek – józan számítások alapján más országokba terelnék beruházásaikat.
A szerző a Joint Venture Szövetség ügyvezető igazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.