Állami kényszerintézkedésekkel nem lehet paradigmát váltani. Ha nincs verseny, nincs valódi kényszer a javulásra. A piaci verseny egyszerű evolúciós szabályon alapul: aki ugyanannyi erőforrásból többet hasznosít, s így kevesebbet pazarol, az fennmarad. Mindez csak dinamikus időszemléletben látható, hiszen evolúciós folyamatokat nem láthatunk állóképen. Most ennek ellenére éles vitákat folytatunk az egészségbiztosítási reform startfotójáról – ami tökéletesen lényegtelen lesz, amint eldördül a startpisztoly.
Sokan próbáljuk magunkkal elhitetni, hogy az egészségügyben nem lehet verseny, mert az árt a betegeknek. Látjuk ugyan, hogy mindenütt a verseny az úr, ahol javul a minőség, de ezt nem vagyunk hajlandók az egészségügyi ellátásra vonatkoztatni. Ezért belebonyolódunk annak az álkérdésnek a tüskés szövedékébe, hogy ugyan hol versenyeznének egymással a leendő egészségpénztárak. Sokan megpróbálják nevetségessé tenni a verseny első szintjét, azaz a pénztártagokért folytatandó küzdelmet, azt állítva, hogy a döntés csak a pénztárak marketingmasinériájától függ, amely annál eredményesebb, minél többe kerül – így máris ártalmas. Ez a versengés azonban életre-halálra szól majd, ha hozzávesszük a verseny agyonhallgatott második szintjét: a szolgáltatók versenyét a pénztárak szerződéseiért, vagyis azért, hogy a pénztárak hozzájuk küldjék a betegeiket.
Miért versenyezne a szolgáltató? – kérdezik sokan. A következők miatt:
1. Mert a verseny kényszeríteni fogja arra, hogy tegye közzé a minőségi mutatóit, azaz: hogyan, milyen hatásfokkal, mennyi idő alatt, milyen tartósan és mennyiért gyógyulnak ott a betegek. Ahol az indokoltnál lassabban gyógyulnak, ahol sokan halnak meg a gyógykezelés következtében, ahol sok a kórházban összeszedett fertőzés, ahol sok a szakmai műhiba, ahol közömbösek vagy egyenesen utálatosak a betegekkel, annak az intézménynek előbb-utóbb leáldozik.
2. Mert nem fog a pénztár oda beteget küldeni. Elviszi a tagját inkább oda, ahol bizonyíthatóan nagyobb valószínűséggel meggyógyítják őket, még ha távolabb is van az adott ellátó intézmény a lakóhelyüktől. A beteg nem a közelben akar meghalni, hanem meg akar gyógyulni – akárhol, akár az otthonától távol is. Nem azt akarja, hogy egy nyomorult megyehatár határozza meg, egészséges lesz-e vagy halott.
3. Mert csak a verseny kényszere tudja szétzúzni azt a hamis paradigmát, hogy mindenkinek a lakóhelye körüli néhány kilométer sugarú körben kell teljes egészségügyi ellátást kapnia. Abszurd várakozás magas színvonalú, profi szolgáltatást elvárni minden kilométerkőnél. Néhány olyan, valóban súlyponti intézmény kell a betegeknek, ahol gyakorlott és profi a személyzet, működik minden gép és rendszer, helyesen alkalmazzák a gyógyító protokollokat és működik a minőségbiztosítás. Ezekkel a súlyponti intézményekkel minden pénztár szerződni fog. Lehet, hogy a legközelebbi ilyen kórház 150 kilométerre lesz tőlünk. És? Azt szeretnénk, ha meggyógyulnánk. Bárhol. Ehhez 50-60 komoly kórház és néhány megbízható betegszállítási hálózat elegendő.
4. Mert a verseny kényszere nem engedi, hogy indokolatlanul feljebb tolják az ellátási hierarchiában a beteget. Lásson el mindenkit először a háziorvos, csak utána mehessen szakellátásra, s csak a valóban indokolt esetben menjen kórházba a beteg. Az legyen kórházvendég, akit a házi- és a szakorvosi szolgálat képtelen jól ellátni. És a kórházban is csak a lehető legrövidebb időt töltse. Ezt a folyamatot nem a kényszernek, hanem a versenyből fakadó érdekeltségi rendszereknek kell vezérelniük. A verseny kikényszeríti az egyes ellátási szintek közötti optimális arányt. A minőségbiztosítási rendszerek eloszlatják a tekintély és hatalom szárazjegéből képzett folytonos ködöt. A beteg oda megy, ahol az adatok szerint gyorsan, tartósan, optimális költségszintek mellett gyógyulhat meg. Nem küldjük felsőbb emeletekre, ha már a földszinten meg tudjuk gyógyítani.
A verseny kíméletlenül eljár a drágán rossz minőséget termelőkkel szemben. Hogyan mérhető a termelés költsége és minősége? Minőségbiztosítási rendszerek révén. Ezeknek a kiépítése az első feladat. Ehhez kell a pénztárak egyesített ereje, hiszen a legerősebb ellenállásra itt számíthatunk. Egyáltalán nem tört még szét a régi rendszer. A minőségbiztosítás eredményei által vezérelt verseny miatt lesz előnyös a betegeknek az új rendszer: csak oda irányítjuk őket, ahol esélyük van gyorsabban, tartósabban és optimálisabb költségek mellett meggyógyulni.
A nemzeti kockázatközösséget sem szabad statikusan szemlélni, ugyanis rémisztő tempóban alakul át. Néhány éven belül pénzügyi pokollá változhat a ma sem paradicsomi helyzet, miután az öregedés miatt exponenciálisan nő a nemzetközösségi kockázat. Az idősekre ma is az egészségügyi ellátások kétharmada jut, miközben életünk utolsó két hónapjában emésztjük föl a ránk eső összes egészségügyi költség 90 százalékát. Már a közeli jövőben egyre kevesebb járulékfizetőnek kellene egyre több kockázatot fedeznie. Ezt a nyomást a nemzeti egybiztosítós rendszer csak a járulékok emelésével tudná enyhíteni, hiszen nem képes a verseny révén a hatékonyságot javítani – léte értelme hívei szerint éppen a verseny kizárásán alapul. A több pénztáras rendszerben ellenben nő a verseny, mert a pénztárak által kikényszerített minőségbiztosítás versengésre készteti az ellátókat, ezáltal javul az ellátás költséghatékonysága (szűnik a tékozlás), miközben a részt vevő magántőke megfelelő feltételekkel pótlólagos forrásbevonásra is kész lehet. A kockázatok növekedése ezért ebben a rendszerben kisebb erővel kényszerít járulékemelésre.
Ha végre ezekről a kérdésekről is egyeztethetnek a lehetséges magánbefektetők a kormányzattal, akkor talán nem csapódik ránk a 22-es csapdája.
A szerző az Aviva Életbiztosító Zrt. vezérigazgatóhelyettese
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.