Az OMV július 25-én bejelentette, hogy 18,6 százalékot szerzett a Molban, és fel akarja vásárolni a társaságot. A kormány és a parlamenti pártok egyöntetűen ellenségesnek minősítették az osztrák cég lépését. A kormány törvényjavaslatot dolgozott ki az energetikai vállalatok folyamatos működésének biztosítása, a felvásárlások átláthatóságának növelése és az eddigi felvásárlásbarát szabályozás módosítása érdekében. Az október 24-től hatályos 2007. évi CXVI. törvényt az Országgyűlés csaknem egyhangúlag (337 igen, 4 nem és 3 tartózkodás) fogadta el, ez ritkán tapasztalható egységet jelez a parlamenti pártok között.
Az elfogadott törvényt elemzők és mások is kritikával illették. Olyan állítások jelentek meg – pl. „a cégvezetés egyes tulajdonosok jogait korlátozhatja”, „a részvényekre csak a vezetők egyetértésével tehető vételi ajánlat” –, amelyek tényszerűen nem igazak. A médiában megjelent, a közösségi jog sérelmét vélelmező kritikák eddig nem nevezték meg a törvény egyetlen olyan elemét sem, amely sértené az EU jogrendjét, mert ilyen nincs a törvényben. Az kizárólag az EU alapszerződésével összeegyeztethető és a vonatkozó uniós irányelveknek megfelelő, tagállami hatáskörben szabályozható rendelkezéseket tartalmaz.
A törvény értelmében a jövőben közgyűlési jóváhagyás kell a stratégiai vállalatok alapvető eszközeinek eladásához és a vételi ajánlathoz csatolt működési tervhez, annak érdekében, hogy az ilyen lépések ne menedzsment-, hanem tulajdonosi döntések legyenek. Osztrák mintára került be a törvénybe az a rendelkezés, amely alapján ezen társaságok igazgatósági és fel-ügyelőbizottsági tagjai csak legalább háromnegyedes többséggel hívhatók vissza, kivéve, ha a cég alapszabálya másként rendelkezik.
Az OMV-nek a Mol megvételére irányuló akciója ráirányította a figyelmet arra, hogy a felvásárlási folyamat nem eléggé átlátható, a hatályos szabályozás lehetővé teszi a lopakodó felvásárlást. A tőkepiacról, valamint a gazdasági társaságokról szóló törvény egyes rendelkezései pedig – a gazdasági cégek döntéseinek törvényekben foglalt korlátozásával – túlzottan elősegítették a felvásárlásokat.
A törvény szabályai ezért csökkentik a társasági döntésekbe való állami beavatkozást, és növelik a részvényesek felelősségét. Néhány, eddig törvénybe foglalt korlátról (pl. a saját részvény maximuma, a vételi ajánlat megzavarásának lehetősége) ezentúl a részvényeseknek kell dönteni. A felvásárlás elleni védekezésre vonatkozó, törvény szerinti megoldást számos EU-tagállam – pl. Belgium, Dánia, Hollandia – is alkalmazza. Az önkéntes vételi ajánlatok közötti hat hónapos „kivárási idő” más tagország jogrendjében is ismert és alkalmazott. Az igazgatóság, illetve a menedzsment minden jelentős döntése tehát továbbra is közgyűlési hatáskörben marad.
Ami pedig az egyéb körülményeket illeti: az OMV fantomajánlata – amely a vételi ajánlat feltételeként nevezi meg a Mol alapszabályában lévő szavazatijog-korlátozás eltörlését – világosan megmutatta, hogy nem a most kihirdetett törvény, hanem a jogrendben, illetve a Mol alapszabályában régóta meglévő rendelkezések miatt nem képes felvásárolni a magyar céget. A szavazati jog gyakorlásának korlátozása az első kibocsátástól kezdve benne van a Mol és más magyar tőzsdei társaságok alapszabályában is. Ilyen rendelkezés más EU-tagállamok társaságainak alapszabályában is gyakran előfordul – szakértőink több mint harminc ilyen céget azonosítottak, köztük az osztrák villamosenergetikai nagyvállalatot, a Verbundot –, sőt, egy uniós vizsgálat szerint a befektetők nem is ítélik meg ezt kedvezőtlenül. Az Országgyűlésnek nincs szándékában olyan jogszabályt elfogadni, amely megszüntetné a szavazati jog gyakorlásának a korlátozását.
Az OMV regionális konszolidációra és felvásárlás elleni védekezésre, illetve a növekvő versenyre való hivatkozása egyébként álságos, mert az osztrák állam egy befektetési alappal együttesen az OMV-t közel 50 százalékban kontrollálja, tehát az felvásárolhatatlan. Nemcsak egyenlőtlen tehát a feltételrendszer – a Molnak vagy másnak nem érdemes ajánlatot tenni az osztrák cég részvényeire –, de a felvásárlási akció sikeressége a jelenleg a két társaság rivalizálásán alapuló regionális versenyt is megszüntetné. Egy felvásárlás következésképpen a létrejövő monopólium feldarabolását is jelentené.
Miért akarja Ausztria a saját döntési kompetenciájába vonni a legnagyobb magyar vállalatot? Ha az osztrák kormány tőzsdére viszi a tulajdonában lévő OMV-részvényeket, ahogy ezt a világ egyik legnagyobb befektetési alapja – amely mindkét cégnek részvényese – javasolta a konfliktus megoldása érdekében, minden aggályunk megszűnik!
Ha ezt nem teszi, és mint az OMV főrészvényese, továbbra is támogatja a menedzsment akcióját, akkor a jó szándéka kifejezhető lenne más módon is: például az osztrák kormány kezdeményezhetné az Európai Bizottságnak egy olyan határozatát, amely szerint ha az OMV felvásárlási akciója sikerrel jár, akkor a schwechati finomítót kell más olajvállalatnak átadni, és az értékesítendő töltőállomások felét is Ausztriában kell eladni. Ekkor számunkra is lehet értelme a kérdés továbbgondolásának.
A magyar törvényhozás és a kormány a jövőben sem avatkozik be a tőkepiaci folyamatokba, ügyletekbe és a részvényesi döntésekbe. Szükségesnek tartjuk ugyanakkor egyértelművé tenni, hogy az átláthatóság és az ellátásbiztonság hosszú távú megőrzése, valamint a verseny biztosítása olyan alapvető közérdek, amely megelőzi a más tagállam kormányának a döntésén alapuló vállalatfelvásárlási törekvések elősegítését és a rövid távú tőkepiaci szempontokat.
A szerző az Országgyűlés gazdasági és informatikai bizottságának alelnöke
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.