Mióta a sokszor kényelmesebb és gyorsabb távolsági buszközlekedés árai azonosak lettek, még élesebb lett a verseny az alternatív közlekedési módokkal. A nemzetközi közlekedésben ráadásul nemcsak a busz-, de a fapados repülőjáratok is olcsóbbak és lényegesen gyorsabbak tudnak lenni nem egy viszonylatban. Az egykor szép profitot hozó nemzetközi vonatozás visszaállítása így nem lesz kis feladat. Márpedig a MÁV Start éppen erre törekszik nemrégen bevezetett „fapados” jegyeivel, amelyek nem jelentenek gyengébb színvonalú szolgáltatást, csak alacsonyabb árat a megfelelő időpontokra és viszonylatokra szóló jegyeket előre megvásárlóknak.
A valódi földindulásra, a belföldi liberalizációra azonban egyelőre céldátum sincs. Így csak ábrándozhat majd a nagyérdemű, ha 2008 tavaszán osztrák vagy német vonatokat lát elsuhanni: azok színvonala egy darabig még nem kell hogy viszonyítási pont legyen a Magyarországon belül közlekedők kiszolgálásánál. Pedig a többség alighanem erre asszociál a liberalizáció szót hallva.
A sokszor megkérdőjelezhető színvonalú szolgáltatásokat kínáló vasút ráadásul nem csak az utasoknak kerül sokba. Az idén a nyakig eladósodott MÁV 111 milliárd forintos tőkeemelést kap a közlekedési tárcától, s csak a múlt hónapban 62 milliárd extra közpénzt költhettek a 360 milliárd feletti hitelállomány apasztására. Jövőre viszont – mivel újabb tőkeemelésre a remények szerint nincs szükség – „megússzuk” 135 milliárdból a szolgáltatás és a pálya fenntartását – a befizetett jegyek árán felül. Ha azt nézzük, hogy a hosszra jóval rövidebb koncessziós autópályák rendelkezésre állási díja 54 milliárd körül lesz, ez nem is olyan sok, igaz, ott nem a mi pénzünkből épült az infrastruktúra, s a fenntartásra sem megy el egy köztulajdonban lévő üzemeltető teljes bevétele. Márpedig a MÁV-csoport vesztesége tavaly 104 milliárdra rúgott.
A vontatási ág ezalatt kölcsönből vásárol új mozdonyokat gépállománya modernizációjához, ami tovább növeli a csoport eladósodottságát. De legalább a megpályáztatott gépek két áramneműek, így többé nem kell a szerelvényeknek a határokon mozdonycsere miatt állniuk, s a cég szolgáltatásai versenyképesebbek lehetnek.
A friss hírekből egyébként is egyfajta előremenekülési stratégia rajzolódik ki: a személyszállítás arra készül, hogy maga is versenybe száll a szomszédos országokban, hátha ezzel sikerül kibővíteni az itthon évek óta csökkenőben lévő utazóközönséget. Az új mozdonyok jó szolgálatot tehetnek a magánosításra váró teherszállító részleg, a MÁV Cargo kiszolgálásában is. A csoport legértékesebb részének számító cég ugyanis folyamatos piacvesztéssel küzd, még a hazai forgalomban is, és érdemi szemléletbeli megújulást nemigen sikerül elérni a dolgozók között. Ráadásul nagyon erős az anyacégtől való függés is: a társaság saját vontatóerő híján a MÁV-tól kénytelen mozdonyokat rendelni, a kiszolgáltatottság pedig költséges. Az új gépek vétele innen nézve már nem is annyira jó hír, a vontatási üzletág ugyanis akár a Cargo konkurenseinek szerelvényét is továbbíthatja velük.
A MÁV csoport így ma igencsak heterogén képet mutat. Míg a Cargo versenyezve nyereséget hoz, de piacán visszaszorul, a forráshiányos, elfogadottan legfeljebb nullszaldós, ezért nem túl motivált pályavasút fejlesztéseihez állami és uniós fejlesztési pénzekre vár, a vontatási részleg pedig lényegében monopolpozícióban van, és még csak készülget az érdemi piaci versenyre. A személyszállító Start viszont – nem kis részt az új menedzsmentnek köszönhetően – egyelőre igen lendületes, noha a cél itt is a nullszaldó. Mindezek felett pedig ott ül egy felduzzasztott központi irányítás, amely nem sok többletértéket termel, viszont megszabhatja a belső elszámolóárakat. A legfontosabb kérdés az, vajon a Cargo privatizáció előtti hajrája és a Start friss ereje meddig képes elhúzni e rákapcsolt „vontatmányt”.
A szerző a Budapesti Corvinus Egyetem docense
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.