- Szeptember közepén bejelentette, hogy az alapítás után tíz évvel kiszáll a Fornetti Kft. közvetlen irányításából, és a jövőben a Fornetti Europe-ra összpontosít. Mit jelent pontosan ez a változás, miért volt szükség rá?
- A Fornetti Kft. az első tíz évben a hálózat zászlóshajója volt, minden újdonságot ott próbáltunk ki, legyen szó termékről, technológiáról vagy akár üzleti módszerről. A menedzsment fő feladata az volt, hogy tőkét halmozzon fel, hogy annak felhasználásával folyamatosan növelhessük a franchise-hálózatot. Mára azonban a Fornetti Kft. akkora lett, hogy úgy érezzük, hatékonyabban működhet, ha csak a hazai piacra kell összpontosítania, a terjeszkedéssel kapcsolatos feladatokat pedig levesszük a menedzsment válláról. Egyébként régóta tudom, hogy a franchise-fejlesztést és a termelő vállalatot szét kell választani, nem véletlen, hogy a Fornetti Europe-ot már öt éve létrehoztuk. Ennek megfelelően a Fornetti Kft. a jövőben nem képviseli a franchise-t, ez a Fornetti Europe feladata lesz.
Jelenleg úgy látom, a Fornetti franchise-technológiáinak fejlesztése fontosabb, mint az, hogyan tőkésedik a társaság. Annál is inkább, mert ez ma már főként attól függ, milyen új termékeket sikerül létrehozni és bevezetni a piacra. Egyébként már épül egy logisztikai és fejlesztőközpont, amelyben helyet kap egy laboratórium is. Szerintem a tudás és a technológia adja a valódi versenyképességet, és ezek megszerzésében két modellt lehet követni. Az egyik út, ha sok pénzem van, kimegyek a piacra és ott veszek magamnak tudást – ez azonban nem a magyar nagyvállalkozó által is választható megoldás. A másik út, ha rendelkezünk nagyon speciális tudással, és ennek a hasznosításához szerzünk pénzt: ez a Fornetti útja, a tudásfejlesztésre kell összpontosítanunk.
- Mekkora beruházást jelent az új fejlesztőközpont?
- Egy jelenleg is létező 2000 négyzetméteres épületet bővítünk a duplájára, a fejlesztés mintegy 600-800 millió forintba kerül.
- Hogyan sikerült a múlt évük, és milyen forgalomra számítanak az idén?
- Tavaly több mint 66 millió eurós forgalmat értek el a Fornetti franchise-vállalatai, az idén pedig 82,5 millió euró körüli forgalommal számolunk. A növekedést jól mutatja, hogy a partnerek által üzemeltetett kemencék száma a tavalyi 6120-ról az idén várhatóan közel 7000-re nő.
- Milyen jelentősebb fejlesztéseket hajtottak végre az elmúlt időszakban?
- Tavaly a Fornetti franchise-hálózata összesen 10 millió euró körüli nyereséget ért el, és ezt a pénzt vissza is forgatjuk a fejlesztésbe. Külföldön elsőként Romániában sikerült megvetnünk a lábunkat, és napjainkra már ott a legnagyobb a forgalmunk. Nagyon gyorsan fejlődünk Ukrajnában és Szerbiában, és jelenleg a vállalati struktúra is alkalmas ezekben az országokban a növekedés támogatására. Mind a két helyen elértük a havi 500 tonnás eladást, vagyis megközelítettük azt a szintet, amelynek kiszolgálására egy szabványos Fornetti-üzem a három gyártósorával képes. Ukrajnában két év alatt sikerült elérni ezt, és ott hamarosan tovább bővítünk: Kárpátalján indítunk új vállalatot, amely egy hónapon belül megkezdi a forgalmazást, egyelőre a kijevi üzemben előállított termékekből. Azonban ha a forgalom úgy alakul, akkor akár harminc nap alatt létrehozhatjuk az első helyi gyártóegységünket is.
- Ilyen gyorsan felépíthető egy gyár?
- Igen, egy egy gyártósoros üzem akár három hét alatt elkészülhet. Persze Kárpátalján kedvező a helyzetünk, hiszen ott a helyszín adott, csak a gépeket kell odaszállítani és üzembe helyezni. Egyébként az új piacokon mindig kicsiből indulunk, hiszen amikor megjelenünk, még nem lehet tudni, milyen lesz a fogadtatás. Az új partnereknek általában nincs sok pénzük, azonban csekély saját tőkével, némi hitellel és természetesen sok munkával komplett rendszerek jöhetnek létre két év alatt, ahogyan azt az ukrajnai példa is mutatja. Véleményem szerint egyébként Ukrajna kulcsfontosságú lehet a jövőben, közvetítő szerepet játszhat az Európai Unió és Oroszország között. Persze vannak még gyerekbetegségei az ottani gazdaságnak, de ezeket egyelőre jól tudjuk kezelni.
- Milyen irányban terjeszkedik tovább a Fornetti-franchise?
- Az idén Bulgáriában és Moldovában jöttek létre új Fornetti-cégek, az előbbi országban olyan gyorsan nő az értékesítés, hogy attól tartok, jövőre már üzemet kell telepíteni. De itt van tanulni az egyiptomi partner is, reményeim szerint az ottani cég lehet a kiindulópontja az észak-afrikai terjeszkedésnek. Egyelőre azonban várunk ezzel a lépéssel, hiszen nagyon fontos a megfelelő menedzsment felkutatása, és akkora tudáselőnyünk van, hogy nem sürgeti semmi a mielőbbi piacra lépést Afrikában. Nyugat-Európában csak az árutermelő divízióval sikeres a Fornetti, és nem is számítok jelentős változásra ezen a területen, ott más fogyasztási evolúciós szinten vannak az emberek, más jellegűek az igényeik.
- A Távol-Keleten, esetleg az Egyesült Államokban való megjelenés nem szerepel a tervek között?
- Egyelőre ezek a térségek nem szerepelnek az elképzelésekben, hiszen sokkal közelebb is van egy hatalmas, meghódításra váró piac, Oroszország. Ugyanakkor az legalább annyira más világ, mint az Egyesült Államok, és mivel nem akarok kockázatot vállalni, csak akkor mozdulunk abba az irányba, ha erre teljesen felkészültünk. Egyébként az Oroszország felé vezető út legfontosabb állomása Kijev.
- A hazai piac lassan telítődik, több mint háromezer értékesítési pontjuk van, hálózatbővítéssel már nem nagyon lehet tovább növelni a forgalmat. Milyen lehetőségeket lát a növekedés fenntartására, gondolkodnak-e a termékportfólió bővítésén?
- Az igazat megvallva egy-két éve már csodálkozom azon, hogy – többé-kevésbé az alap-termékstruktúrát használva – még mindig tudunk itthon növekedni. Azonban részben a portfólió bővítése is indokolja, hogy a jövőben kiemelt figyelmet fordítok a technológia fejlesztésére. A piacnak is van evolúciója, jelzi, mit igényel, és nekünk csupán e jelzéseket kell figyelnünk. A Fornettinél adott, mi az, amin nem szabad változtatni. Ez az az élelmiszer, amely pékáruból gyorsan, rugalmasan, friss terméket adva kiszolgál. Úgy kell tehát bővíteni a portfóliót is, hogy belül maradjunk ezen a sávon.
Évek óta foglalkozunk a Fornetti szendvics tervével, és igyekszünk tanulni az előttünk járók hibáiból. Az egyértelműen látszik, hogy a magyar vásárló olcsón, nagyot és trendit szeretne. Meg kell tehát keresni a megfelelő minőségű összetevőket, és azokat rászabni a vevőre. Ahhoz nem kell marketingesnek lenni, hogy belássuk, a szendvicskérdés megoldatlan a régióban, a kelet-közép-európai fogyasztó számára nincs kitalálva az a megoldás, amely illik az ízléséhez. Pedig tucatnyian próbálkoztak már nálunk is, de úgy látom, még nem sikerült megtalálni azt, amire a magyarok „rákattannak”.
- Miért, véleménye szerint mi kell a magyarnak a vonzó ár mellett, milyen ízvilágra vágyik?
- Egyrészt, minél keletebbre haladunk, annál több hagyma kell, de megítélésem szerint ennél is fontosabb a zsemle, amely a terveink szerint a régi kalácsok hangulatát hozza majd vissza a magyar piacra.
- Mikor lehet majd megkóstolni a Fornetti szendvicseket?
- Remélem, hamarosan. Külföldön várhatóan már a napokban megkezdjük a forgalmazását, de az idén Magyarországon is kapható lesz.
- Hogyan látja a vállalkozás jövőjét, kik viszik tovább a Fornetti-birodalmat?
- Ez a cég családi vállalkozásként indult, és jelenleg úgy gondolom, fenn kell tartani a Fornetti franchise-t. A jövőben valószínűleg azok tudják majd a legjobban irányítani, akik genetikailag is kötődnek hozzá. Egy pékmester azt az álmát nem adhatja fel, hogy a családi tradíciót továbbviszik, és ehhez megvannak az örökösök is. Szeretném a gyerekeimmel is elfogadtatni ezt, de ha ők máshogy döntenek, tudomásul veszem.
Ezt követően, 18 évesen indította el első sütőipari vállalkozását Kunszálláson, tíz évvel később pedig ugyanott megalapította a P&P Pékáru Kft.-t.
A cég egyik projektje volt a Fornetti látványpékségek termelési rendszerének kialakítása 1996-ban, a következő évben pedig létrehozta a Fornetti-franchise-t.
A 47 éves üzletembernek három gyermeke van. Lánya 23 éves, kommunikáció-közgazdász szakon végzi tanulmányait, nagyobbik fia az idén kezdte meg felsőfokú tanulmányait, kisebbik fia hatéves.
Szabadidejét az otthonában szereti tölteni, ha utazik, csakis tengerpartra, hobbija a búvárkodás.
Ezt követően, 18 évesen indította el első sütőipari vállalkozását Kunszálláson, tíz évvel később pedig ugyanott megalapította a P&P Pékáru Kft.-t.
A cég egyik projektje volt a Fornetti látványpékségek termelési rendszerének kialakítása 1996-ban, a következő évben pedig létrehozta a Fornetti-franchise-t.
A 47 éves üzletembernek három gyermeke van. Lánya 23 éves, kommunikáció-közgazdász szakon végzi tanulmányait, nagyobbik fia az idén kezdte meg felsőfokú tanulmányait, kisebbik fia hatéves.
Szabadidejét az otthonában szereti tölteni, ha utazik, csakis tengerpartra, hobbija a búvárkodás. Cég: Fornetti Az 1997-ben alapított, látványpékségekből álló franchise-hálózatot építő társaság 1999-ben lépett a határokon túlra: Szlovákiában, Lengyel- és Horvátországban jelentek meg.
Napjainkra már 16 országban kaphatók a cég termékei, és 10 országban van franchise-partnerük. A 450 főt foglalkoztató, tavaly közel 7,5 milliárd forintot elérő Fornetti Kft.-nél az idén 8,4 milliárd forint körüli forgalommal számolnak.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.