Vannak kormányok, amelyek elszalasztják a gazdaság számára kedvező időszakokat, mert elodázzák a virágzó jövő megalapozásához szükséges reformokat. A PiS 2005-ben hatalomra juttatott kormánya gyorsan növekvő gazdaságot örökölt, de semmit sem tett azért, hogy ezt az irányzatot megerősítse. Ehelyett leállították a privatizációt, a fiskális reformok és a dereguláció tervei papíron maradtak.
A Kaczynski-kormány valójában egy antireformprogramot indított el. Az „erős” állam eszméje jegyében csorbították a hatalmi ágak (például a független bíróságok és a központi bank) különállását. A PiS rátette a kezét a médiára, a főügyészi tisztséget politizálták, a propaganda eszközévé alakított sajtóval azt bizonygatták, hogy Lengyelországot rejtett, gonosz erők irányítják, amelyek becsapták a lakosságot és szegényen tartják.
Ha valaki nem értett egyet a diagnózissal, vagy bírálta a PiS módszereit – főleg azokat, amelyeket a párt elnöke, Jaroslaw Kaczynski alkalmazott –, akkor azt nyomban a hatalmi brancshoz tartozónak nyilvánították. Ebben senkinek sem kegyelmeztek. Kíméletlen támadások érték például Lech Walesa volt elnök és Wladyslaw Bartoszewski személyét; őket Nelson Mandela lengyel megfelelőinek tekintik.
A közfelfogással ellentétben a PiS 2005-ös győzelmét nem a reformfásultság okozta, mert ilyen intézkedésekre 2000–05 között alig került sor, leszámítva egy becsvágyó, de részben blokkolt fiskális konszolidációs kísérletet. A megunt reformok – mint arra való hivatkozások – másutt is sántítanak. Mikulás Dzurinda, a szlovák reformer politikus egy kemény stabilizációs program után tudta megtartani a hatalmat 1998-ban, és 2006-ban is kormányon maradhatott volna, ha nem robban ki ellenségeskedés a koalíciójában. Reformer kormányt választottak tavaly Csehországban és Magyarországon, ahol inkább a politikai megosztottság, semmint a reformfásultság uralta a választási kampányt.
A reformereknek természetesen nem könnyű választást nyerniük. Átalakításra általában akkor szánják rá magukat a kormányok, amikor a válság jelei már akkorák, hogy nem lehet figyelmen kívül hagyni őket, vagy amikor a megpróbáltatások kellőképpen „megnevelték” a választókat. (Ha azonban a válság a reformok után bontakozik ki, akkor a populista politikusok nyerhetnek, mint például Argentínában, mert a kialakult helyzetért a megtett intézkedéseket okolják, nem pedig azok elégtelenségét.) A reformerek akkor nyerhetnek választásokat, ha a kommunikációjuk jobb, mint a populistáké. A rossz gazdaságpolitikát többnyire könnyebb eladni, mint a jót.
Lengyelországban a 2005-ös választásokon a korrupció állt a kampány középpontjában. A PiS meglovagolta a visszaélésekkel szemben kialakult hangulatot, a saját népszerűségét pedig azzal növelte, hogy a korrupció elleni harcot összekapcsolta a rejtett erők elleni küzdelemmel; ezek állítólag a lengyel társadalom és demokrácia felforgatásán munkálkodtak. E nélkül a 2005-ös választások kimenetele lényegesen más lett volna.
A korrupcióellenes kampány bírálata mindig rejt bizonyos kockázatokat, mert könnyen ki lehet forgatni a szavakat. Ezért e ponton hadd erősítsem meg saját hitelességemet: 1991-ben, miniszterelnök-helyettesként én voltam az első politikus, aki felkérte a Világbankot, készítsen tanulmányt a lengyelországi korrupcióról és annak megszüntetéséről. A politikai szereplésem során mindig felléptem a kivételes szabályozás ellen, amely általában a gyenge hatékonyság és a korrupció forrása. De ne legyünk vakok, mert látnunk kell, hogy mi történik akkor, ha demagógok kisajátítják a közéleti tisztaság jelszavát.
Nem érdektelen körülmény, hogy a korrupciós mutatók már hanyatlottak akkor, amikor a Kaczynski fivéreket megválasztották. Lengyelországban emellett nagy a szakadék az észlelt és a tényleges korrupció között. Ha az észlelést nézzük, akkor a lengyelek e tekintetben sokkal rosszabbul állnak, mint Szlovákia, Csehország, Magyarország vagy Görögország. A tényleges visszaélések mutatói tekintetében azonban jobban áll – vagy legalábbis nem rosszabbul –, mint a felsorolt államok. Arra a felmérésre, hogy fizettek-e baksist 2006-ban, a lengyelek közül csak 5 százalék felelt igennel, szemben Cseh- és Görögországgal, ahol az ilyen válaszok aránya 17 százalékot ért el. A korrupciós lefölözések hányada 2005-ben Lengyelországban 0,7, Szlovákiában 0,93, Magyarországon 0,63 százalék volt.
A lengyeleknek természetesen nem kellene megelégedniük a korrupció visszaszorításában elért eredményekkel. A jövőben a küzdelmet a jelenség gyökereire kellene összpontosítani: a kivételezett állami szektorra és a gúzsba kötött piaci erők felszabadítására. Ez az egyedüli út, amely kevesebb korrupciót és gyorsabb gazdasági növekedést ígér. Ha csak a büntetési tételeket növelik, miközben változatlanul hagyják a túlduzzasztott állami szektort, akkor ezzel csak megbénítják a köztisztviselőket, késleltetik fontos döntések meghozatalát, végső soron pedig a cinikus demagógok és a politikai fanatikusok kezére játszanak.
A szerző korábbi lengyel miniszterelnök-helyettes és jegybankelnök, a washingtoni Brown Egyetem kutatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.