A jelenségért az „értékpapírosítást” kellene okolni. A múltban a bankok a saját könyveikben tartották nyilván a folyósított kölcsönöket és a jelzáloghiteleket. A 80-as évek vége felé tapasztalt lakáspiaci összeomlás idején sok jelzálog-hitelező ment tönkre, ez bankválsághoz, hitelszűkéhez és az 1990–91-es recesszióhoz vezetett. Az utóbbi évek során ezzel szemben a rendszer egészét fenyegető kockázatok – például a gazdaságot járványszerűen sújtó pénzügyi sokkhatások – csökkenthetőnek látszottak az értékpapírosítással. A pénzügyi globalizáció ebben a tekintetben azt jelentette, hogy a kihelyezett hiteleket a bankok többé nem tartották nyilván eszközként a könyveikben, ehelyett ezeket a követeléseket ingatlanfedezetű értékpapírokba csomagolva eladták befektetőknek a tőkepiacokon, s ezzel a kockázatot nagyobb körben terítették.
Mi az, ami ebben félresikerült?
A problémát nem csak az elsődlegesnél rosszabb jelzáloghitelek jelentik. A felelőtlen hitelezési gyakorlat – nulla saját rész, az adósok jövedelmének és vagyonának ellenőrizetlensége, negatív amortizációjú és csak kamattörlesztéssel járó hitelek, illetve vonzó kamatok ígérete – a 2005 és 2007 között folyósított kölcsönök több mint ötven százalékában fellelhető volt. Mivel azonban az értékpapírosítással megszűnt a bankok kockázata, ezért nem a hiteleik minőségével, hanem csak a jutalékaikkal törődtek.
A jelenség eredményeként a pénzügyi közvetítők egész láncolata tett szert jutalékra a kockázat vállalásának kényszere nélkül. A jelzálog-közvetítők például ugyanúgy a folyósított összeggel arányosan kapták a részesedésüket, mint a bankok, amelyek értékpapírba csomagolták a követeléseket. A befektetési bankok pedig ugyanezen követelések újracsomagolásáért és nagybani értékesítéséért tettek szert díjra.
Az ügyben a hitelminősítő intézetek súlyos érdekütközésbe kerültek, mert a jutalékaikat a követeléseket kezelő cégektől kapták. A szabályozó hatóságok ugyanakkor semmittevőn szemlélték a dolgokat, mert Amerikában szabadpiaci fundamentalizmus uralkodott. Az értékpapírokat felvásárló befektetők kapzsiságukban elhitték a félrevezető minősítéseket. Mást nem is tehettek, mert szinte lehetetlen volt ezen komplex, egzotikus és nem likvid instrumentumok beárazása. Hasonló gondatlanság jellemezte a vállalatfelvásárlásokat, ahol zárt befektetési társaságok vesznek át nyilvánosan jegyzett cégeket, az ügyleteket pedig nagy adóssághányaddal finanszírozzák.
Ilyen körülmények között nem csoda, ha a másodlagos jelzálogpiacon észlelt robbanás után a piacok teljesen lefagytak. Mivel a veszteségek összege ismeretlen volt, s nem lehetett tudni, ki és milyen kétes követelést tart kézben, ezért senki sem bízott a partnerében, ami súlyos likviditáshiányhoz vezetett. A hitelszűkét tetézendő fizetésképtelenség is jelentkezett. Az USA-ban sok százezerre – összesen akár kétmillióra is – tehető a csődben lévő háztartások száma, és mintegy hatvan jelzálog-hitelező ment tönkre. Rajtuk kívül számos lakásépítő vállalkozás és fedezeti alap néz hasonló sors elé. A fizetésképtelenség várhatóan az amerikai nagyvállalati szektorban is terjedni kezd. A könnyített monetáris politikával ugyan növelni lehet a likviditást, a fizetőképességben támadt zavarokat azonban ezzel nem lehet kezelni.
Ez utóbbira két okot is lehet találni: 1. Óriási a bizonytalanság a veszteségek valós nagyságát illetően. A tényleges összeg attól függ majd, mennyivel esnek a lakásárak.
2. Az értékpapírosítás miatt kevésbé átlátható lett a zárt befektetési társaságok, a fedezeti alapok és a pénzügyi piacok egészének a tevékenysége, illetve a tőzsdén kívüli kereskedés. Emiatt megcsappant a bizalom.
Mit lehet ilyenkor tenni? A pénzügyi liberalizálást nehéz lesz visszafordítani, a kedvezőtlen mellékhatásaik miatt azonban reformintézkedések sorozatát kell megtenni. Először is több információra és jobb átláthatóságra van szükség a komplex eszközök forgalmában, hogy látni lehessen, ki tartja őket kézben. Másodszor, ki kellene kötni, hogy ilyen, komplex instrumentumokat csak tőzsdéken lehessen értékesíteni, a megjelenésüket szabványosítani kellene, ez lehetővé tenné likvid, másodlagos piacok létrejöttét. Harmadszor, javítani kellene a pénzügyi rendszer felügyeletét és szabályozását, beleértve a fedezeti alapokhoz hasonló homályos intézmények, sőt a szuverén befektetők szigorúbb kezelését. Negyedszer, újra kell gondolni a hitelminősítő intézmények szerepét, végezetül pedig a likviditási kockázatot fel kellene venni a kockázatkezelési modellekbe, hogy a bankok és más pénzügyi intézmények jobban kézben tarthassák és be tudják árazni az ilyen kockázatokat. A legtöbb pénzügyi válság ugyanis a lejáratok összeegyeztethetetlensége miatt robban ki.
Ezeket a kulcsfontosságú ügyeket a G7 csoport pénzügyminiszteri tanácskozásainak napirendjére kellene tűzni, hogy megelőzhetők legyenek a pénzügyi globalizációt fenyegető ellencsapások, és csökkenthetők a súlyos gazdasági károkhoz vezető pénzügyi zavarok kockázata.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.