Valódi uniós döntéshozatali kövület továbbélését teszi mindenki számára nyilvánvalóvá az Európai Parlament szerdára várható szavazása a schengeni övezet kibővítéséről. Az EP-nek ugyanis nincs valódi beleszólási joga a kilenc új tagállam december 21-i schengeni felvételének körülményeibe, hiszen az ügyben csupán konzultációs joggal rendelkezik.
Ez a jogi kategória még az európai integráció kezdeteire, az 1979-ben létrejött EP elődjére, a Parlamenti Közgyűlésre vezethető vissza. Mégis, a mai napig számos fontos területen csupán konzultációs joggal rendelkezik az EP. Bár ez sem lebecsülendő fegyver, hiszen a parlamenti vélemény megszületése nélkül nincs döntés ezeken a területeken, voltaképpen tehát egyfajta „puha” vétójogról van szó. Ám meglehetősen anakronisztikus, hogy ilyesfajta demokratikus deficitek még mindig léteznek az integrációban.
Ezt a deficitet a jelen esetben Carlos Coelho jelentésével próbálja leplezni a strasbourgi testület, amelynek tervezete megállapítja: Magyarország különösen komoly kihívással néz szembe, hiszen a schengeni övezet jövendő kelet-közép-európai határainak mintegy 15 százalékáért válik felelőssé. Coelho várhatóan dicséri majd a magyar határigazgatást, a dolgozók szakértelmét, a légi határok őrzésének szervezését és a magyar rendőrség együttműködési készségét. Kritizálni fogja viszont a magyar vízumkiadás gyakorlatát: szerinte kevés a személyes interjú és túl alacsony az elutasítási arány. UGy
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.