Az Európai Bizottság sajtóközleménye szerint az egészségügyi felülvizsgálat „lényegében a 2003-as reformok finomhangolására szolgál”. A dokumentum jellemzően vitaanyag: különféle lehetőségeket vázol fel, kérdéseket tesz fel, mindezt többnyire meditatív stílusban. A következő, közel féléves időszak szolgál e témakörök széles körű vitájára, majd 2008 derekán készülhet el a Bizottság javaslata.
Mindezek ellenére a dokumentum jelentősége nem becsülhető le. A közvetlen támogatások (az úgynevezett egységes támogatási rendszer, SPS) egyszerűsítésének és hatékonyabbá tételének, a piaci intézkedések kiigazításának (a torzító beavatkozások leépítésének), illetve az új kihívások (új kockázatok, éghajlati változás, vízgazdálkodás, bioenergia stb.) kezelésének igénye ezt igazolhatja.
Aláhúzást igényel: a Közös Agrárpolitikával összefüggő viták gyakran nem tükrözték a KAP-reform előrehaladását. A dokumentum összefoglalója joggal hangsúlyozza, hogy a reformok nyomán változó rendszer „már nagyon távol van a Közös Agrárpolitikáról sokakban élő karikaturisztikus képtől”.
Mindezek ellenére a KAP jelenlegi rendszere sem fenntartható. Döntő probléma a közvetlen támogatások szerzett jogokon nyugvó, a gazdasági racionalitást keresztező, az európai adófizetők előtt nehezen indokolható rendszere.
A jelenleg megindult felülvizsgálat – a fentebb jelzett, elismerést igénylő elemei ellenére – a KAP-rendszer e döntő jelentőségű tényezője tekintetében nem ígér fordulatot. A közvetlen támogatások átalányként történő folyósítása sem változtatná meg azok „szerzett jog” természetét. (Nem az egyes termelő, hanem – a választott konstrukciótól függően – az egyes régiók vagy az egyes tagországok szintjén.) Sőt, az egységes támogatások folyósításának e rendszere még akár tovább is erősíthetné a földtulajdonosok pozícióját a transzfer jelentős részének megszerzésében.
Az egészségügyi felülvizsgálat igazi tétje: hogyan igazolható a KAP létjogosultsága és költségvetése 2013 után? A dokumentum deklarált céljai mellett valójában – nagyrészt a sorok között – éppen az e kérdésekre adandó válaszokat kívánja sugallni. A 2008–09-ben időszerű költségvetési felülvizsgálatra ugyanis nem a „kis lépések” jegyében kerül sor. Mint ismeretes, 2005 decemberében a brüsszeli csúcstalálkozón a 2007–13. évi középtávú pénzügyi előirányzat elfogadásának a feltétele volt e költségvetési felülvizsgálat. Annak keretei között pedig a 2013 utáni időszakban már nem léteznek eleve védett területek. A KAP eddigi legnagyobb kihívásával szembesül.
Csak környezeti, gazdasági és társadalmi szempontból egyaránt fenntartható közös politikának lehet tartós esélye a fennmaradásra és fejlődésre. Ehhez a reformfolyamat átütő erejű elmélyítése szükséges, amely a közvetlen támogatások korábbi bázisoktól, szerzett jogoktól megtisztított rendszerét az európai – mindenekelőtt környezeti – közjavak előállításához kapcsolja, a korábbiaknál jóval célzottabb formában. Az alapjaiban is átalakuló és tartósan fenntartható rendszer a jövőben Közös Vidékpolitika néven működhetne.
Mire számíthat a hazai agrárgazdaság 2013 után? Lehet-e kényelmesen hátradőlniük az agrárpolitika hazai meghatározóinak, mondván: a jelenlegi – aláhúzandó: fenntarthatatlan! – rendszer „jó” az országnak? A valódi, távlatos magyar érdek a fenntartható rendszert eredményező, átfogó reform. Annak alternatívája ugyanis nem a jelenlegi, egyes hazai szereplők számára olykor szinte „kényelmes” rendszer, hanem a közös politika teljes megszüntetése és „visszanemzetiesítése”. Ez utóbbi esetén pedig a magyar vidék európai felzárkózásának az esélye beláthatatlanul távoli időpontba szorulna.
(A témáról Mariann Fischer Boel agrárbiztos lapunk 2007. november 22-i számában írt véleményt.)
A szerző a Szent István Egyetem egyetemi tanára, Jean Monnet Professzor
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.