A leginkább érintett üzleti szféra és érdekképviseleteinek mély hallgatása érthető, hiszen a közreadott számok alapján az derül ki, hogy a gyakran tapasztalt sírás ellenére a magyar állam az adófizetők pénzéből meglehetősen gálánsan osztogat. A hazai költségvetésből kifizetett támogatások ugyanis a GDP 1,57 százalékát teszik ki, az EU25 átlagának mintegy háromszorosát, de az EU10 átlagánál is 60 százalékkal nagyobbat.
Ismerve az ilyen jellegű nemzetközi összehasonlítások számtalan bizonytalanságát, nehezen vitatható, hogy a magyar támogatottsági szint a közvetlen versenytársakéhoz képest kiugróan magas. Ami ennél is fontosabb: az üzleti szférát érintő támogatások nem igazán érződnek a növekedési potenciál emelkedésében és az annyira áhított versenyképesség javulásában. Nehezen cáfolható gyanú, hogy a hazai támogatások jelentős része „kidobott pénz”, és a legjobb szándékok ellenére sem szolgálja az alapvető gazdaságpolitikai célokat, például a növekedést, a térségfejlesztést, a szakképzést stb., csupán az életképtelen vállalkozások agóniáját hosszabbítja meg.
Támogatási politikánk újragondolása azért is időszerű, mert napjainkban látott napvilágot a Versenyképességi Tanács által javasolt intézkedéscsomag. Ennek lényege, hogy miután a hazai vállalkozások adóterhei magasak, így legalább 8-10 százalékponttal kellene csökkenteni a mostani elvonásokat és ellentételként 2-3 százalékponttal növelni az áfakulcsot. Ez az elgondolás a költségvetés számára nem hozna érdemi módosulást, csupán a végső fogyasztók, döntően a lakosság terheit növelné meg, a vállalati szféra pedig mintegy 250 milliárd forintra tehető többletjövedelemhez jutna. Azon túl, hogy kétségesnek és erősen vitathatónak érzem az ilyen típusú teherátrendeződés pozitív hatását a növekedésre, a versenyképességre, megítélésem szerint a magyar vállalkozások tényleges terheit az adóelvonások és a támogatások különbözeteként lenne reális megítélni. Ebben az értelmezésben az EU-átlagot 1 százalékponttal meghaladó hazai támogatásoknak az unió átlagára történő mérséklése becslésem szerint mintegy 250 milliárd megtakarítást hozhatna. Ez az összeg kísértetiesen hasonlít a Versenyképességi Tanács által becsült, szükségesnek és kívánatosnak minősített tehercsökkentéshez.
Mindezekből számomra az a következtetés adódik, hogy a hazai vállalkozások adóterheinek a nemzetközi átlagnál magasabb volta részben az EU átlagánál ugyancsak jóval magasabb állami támogatással is összefüggésbe hozható. A támogatásokról közreadott uniós tanulmány és a Versenyképességi Tanács elemzései alapján az valószínűsíthető, hogy a hazai üzleti szférát sújtó elvonások és az állami támogatások egyenlegeként adódó vállalati elvonások többé-kevésbé az EU átlagának felelnek meg. A kétségtelenül jelentkező versenyképességi probléma tehát nem vagy csak nagyon szerény mértékben oldható meg csupán az adóterhek további csökkentésével.
Nálunk a költségvetés, az állam újraelosztó szerepe a piacgazdaságokra jellemző szokásos mértékeknél jóval nagyobb, ráadásul a nyereséges és valószínűleg versenyképes területekről és cégektől csoportosít át jövedelmeket olyan területekre és vállalkozásokra, amelyek hatékonysága erősen megkérdőjelezhető. A tisztesség, az őszinte tenni akarás megkövetelné, hogy az üzleti szféra és érdekképviseletei az adóterhek mérséklésének ellentételét ne kizárólag a lakossági terhek növelésében keressék, hanem a nemzetközi összehasonlításban igencsak magasnak tűnő saját állami támogatásuk racionalizálásában is, mivel a magas elvonások fogyasztókra történő áthárítása félmegoldás, és mint ilyen makrogazdasági szinten érdemi eredményeket aligha hozhat. Érdemes lenne tehát megszívlelni azt az ismert szólásmondást, hogy „mindenki saját háza előtt söpörjön” elsőként.
A szerző a GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.