Egyre komolyabb problémaként vetődik fel az Európai Unióban a genetikailag módosított növények köztermesztésének és forgalmazásának (importjának) engedélyezése. Jól látható, hogy a világ a GMO-termények felhasználásának irányába halad, így e tendenciával az EU-tagországoknak is szembesülniük kell. Különösen így van ez a mai helyzetben, amikor a drasztikus világpiaci árrobbanás soha nem látott mértékben drágítja a növényi alapanyagokra (takarmányokra) épülő termelést, ezért a költségcsökkentő megoldásoknak óriási jelentőségük lehet.
Általános vélemény, hogy a GMO-növényeket felhasználó agrárvállalkozások a hagyományos keretek között gazdálkodókhoz képest versenyelőnyre tesznek szert. A génmódosított növények nem feltétlenül a többlethozamok miatt olcsóbbak, hanem azért, mert a különböző betegségekkel, kemikáliákkal szembeni ellenálló képességük révén a termelési költségek egy része megspórolható. Így gazdasági szempontból egyértelműnek tűnik, hogy a GMO-növényekre alapozott agrártermelés (állattenyésztés) hatékonysága javulhat.
Szembeszökő, mennyire világosan mutatkozik meg e szemlélet az Egyesült Államokban, amely a nemzetközi statisztikák szerint – csaknem 60 millió hektáros területtel – „GMO-nagyhatalommá” vált. Egyes hírek szerint az USA-ban ma már nem a termelés és a felhasználás a fő kérdés, hanem az, hogy további kutatásokkal miként lehetne még előnyösebb fajtákat előállítani. Így például máris kísérletek folynak azért, hogy a látványosan felfutó amerikai bioipar számára hogyan lehetne olyan génmódosított (nagyobb keményítőtartalmú) kukoricafajtákat „nemesíteni”, amelyekkel még kifizetődőbbé válhatna a bioetanol-termelés.
A génmódosított növények azonban nem csak az USA-ban terjednek: a legfrissebb kimutatások szerint a világ GMO-vetésterülete tavaly már meghaladta a 114 millió hektárt, ez 12 százalékos növekedést jelentett az egy évvel korábbihoz képest. A génmódosított fajták az USA mellett leginkább Argentínában, Brazíliában, Kanadában, Indiában és Kínában hódítanak, és – figyelembe véve e két utóbbi feltörekvő ország gazdasági ambícióit is – a következő években további rohamos fejlődés várható.
Az Európai Unió viszont egyelőre nem tart lépést e tendenciával, hiszen a 117 ezer hektáros tavalyi összterület elenyésző a világtermeléshez képest. Igaz ugyan, hogy az elmúlt évi felület csaknem 80 százalékos növekedést mutat az egy esztendővel korábbihoz viszonyítva, de az unió számos tagországában még mindig jelentős az ellenállás a GMO-termékekkel szemben. Máig nyolc EU-tag – Spanyolország, Franciaország, Portugália, Németország, Csehország, Szlovákia, Románia és Lengyelország – engedélyezte a köztermesztést, miközben több államban változatlanul komoly viták folynak.
Ráadásul az unióban nincs egységes szabályozás, mivel az egyes országok maguk dönthetik el, kidolgozzák-e a köztermesztésre (forgalmazásra) vonatkozó saját, úgynevezett koegzisztenciatörvényeiket, és ha igen, azokban milyen előírásokat szerepeltetnek. Így ha Brüsszel hozzájárul valamely GMO-növény köztermesztéséhez vagy unión belüli kereskedelméhez, e döntés ma nem feltétlenül kötelező érvényű a tagokra nézve. Ma egyébként csak a MON 810 jelű módosított gént tartalmazó GMO-kukoricák uniós köztermesztése engedélyezett, viszont további hétféle – gyomirtó-, kukoricabogár- és kukoricamoly-rezisztens – kukorica importálható. (Emellett a hatályos behozatali listán génmódosított szójafajták is szerepelnek.) Az agrárminiszterek tanácsa ugyanakkor éppen a napokban utasította el öt újabb GMO-kukorica- és -burgonyafajta importkérelmét, így a végső döntést ez ügyben a bizottságnak kell majd meghoznia.
A génmódosított növények elleni küzdelem egyik élharcosának továbbra is Magyarország számít az EU-n belül: a köztermesztést és forgalmazást a 2004-es csatlakozás óta ötpárti parlamenti moratórium tiltja. (A „moratórium utáni időkre” elkészült egy koegzisztenciatörvény is, amelyet azonban számos agrártermelő rendkívül szigorúnak tart.) Egyes értelmezések szerint a mai halasztás csak a MON 810-es kukoricákra vonatkozik, míg mások a „GMO-stopot” általános érvényűnek tekintik. A közvélemény előtt viszont pillanatnyilag nem ismertek olyan kísérleti eredmények, amelyek a tiltást egyértelműen megalapoznák. Igaz, olyanok sem, amelyek azt igazolnák, hogy egy esetleges hazai GMO-liberalizáció veszélytelen lenne.
A helyzetértékelést nehezíti, hogy nálunk a GMO-ügy nem szakmai-gazdasági, hanem alapvetően érzelmi-politikai kérdésként merül fel. A zöldszervezetek és az (inkább) ellenséges közhangulatot érzékelő parlamenti pártok a tiltás mellett vannak, miközben a versenyhátránytól tartó agrárgazdálkodók a moratórium felszámolása mellett érvelnek. Utóbbiak – a nemzetközi gyakorlati tapasztalatokból kiindulva – már konkrét hazai vizsgálati eredmények nélkül is hajlandók elfogadni, hogy nem lehetnek veszélyesek a környezetre és az emberi egészségre azok a fajták, amelyek például az USA-ban hosszú ideje köztermesztésben állnak.
Mindeközben az Európai Bizottság egyre határozottabban deklarálja, hogy a többéves magyar moratóriumot jogellenesnek ítéli, ezért a megszüntetés érdekében vélhetően fokozódó nyomást gyakorol Magyarországra. Az uniós fellépés és a gazdasági kényszer miatt az valószínűsíthető, hogy a hazai GMO-szigor hosszabb távon tarthatatlan lesz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.