Most éppen a Magyarországra kihelyezett szolgáltató központokról derült ki, hogy a vérünket szívják, kizsákmányolják a magyart. Mást sem hallunk, mint hogy gazdaságunk a globalizáció játékszerévé vált, ki vagyunk szolgáltatva a befektetők kénye-kedvének. Azt kell mondanom, mindez érthető. A hozzá nem értők közül valószínűleg kevesen látják át a bonyolult gazdasági folyamatokat, és bizony nem nagyon volt, aki elmagyarázza, mi zajlik körülöttünk. Ráadásul nemcsak itthon állt minden a feje tetejére, hanem a világ más tájain is óriási átalakulások mennek végbe.
Az ország az elmúlt közel két évtizedben történelme legsikeresebb gazdasági átalakulását vitte véghez, köszönhetően a beáramló hatalmas mennyiségű külföldi tőkének. A 90-es évektől oázisokként nőnek ki a magyar ugarból a világszínvonalon termelő nemzetközi vállalatok, amelyeknél már a gyártás, összeszerelés sem csak „betanított” munkát jelent. Komoly minőségi kritériumoknak megfelelően kell még a legegyszerűbb munkafolyamatokat is elvégezni. Azok, akik egy ilyen, nyugatról betelepült vállalatnál dolgoznak, megtanulják, milyen is a jól szervezett, hatékony munkavégzés. Nem véletlen, azzal, hogy egy „multi” referenciáját is fel tudják mutatni, értékük egy csapásra megnő a munkaerőpiacon.
Térjünk azonban vissza a szolgáltató központokhoz. Jelentős részük összetett, nagy figyelmet és precizitást igénylő üzleti jellegű szolgáltatásokat végez. Könyvelés, beszerzés, bérszámfejtés, humánerőforrás-menedzsment vagy informatikai rendszerek üzemeltetése – csak néhány példa a tevékenységükre. E cégek a befektetések második hullámát képviselik, tevékenységük legfontosabb eszközei, értékteremtői az emberek, nem pedig a gyártósorok. Dolgozóiktól legalább egy idegen nyelv és egy szakma ismeretét követelik meg, és a magas fokú szervezettség, valamint a szolgáltatások minőségi követelményei miatt számos egyéb ismerettel is rendelkezniük kell. Csoportmunka, projektmenedzsment, minőségbiztosítás, kommunikációs ismeretek – mind része annak a komplex tudásnak, amit el kell sajátítaniuk. Mindezek ellenére el kell ismerni, hogy – kevés kivétellel – még mindig a szolgáltatóipar értékteremtő hierarchiájának alján lévő, alacsonyabb tudásigényű szolgáltatásokat végzik.
Jogos a kérdés: akkor miért olyan fontosak? Valóban csak a foglalkoztatás, a munkahelyteremtés szempontjából érdemelnek figyelmet? Úgy vélem, szerepük az ország gazdasági modernizációja szempontjából legalább olyan jelentős. A betelepülő cégek ugyanis nagyon magas színvonalú munkakultúrát is hoznak magukkal, amelynek általánossá válása nélkül nem gondolhatunk a magyar gazdaság hatékonyságának, termelékenységének növekedésére. Diákjainkat jó esetben is csak a szakmára tanítja meg az iskola, jól dolgozni nem! Ezeknek a vállalkozásoknak nagyon fontos szerepük van nemcsak a munkakultúra és az üzleti etika színvonalának javításában, hanem ezáltal a társadalom fejlődésében is. A gazdasági előnyökön túl ezért is tartom fontosnak és szükségesnek, hogy a kormány támogassa a letelepedésüket.
Hogy idejönnének e nélkül is? Ha igaz lenne ez a megállapítás, akkor nem fordítanának még a fejlett államok is hatalmas összegeket befektetésösztönzésre. Hiszen mindenütt tudják, hogy egy ország jólétének modern, versenyképes gazdasága az alapja. És ne felejtsük el, egyelőre Magyarország GDP-jének döntő részét az itt működő nagyvállalatok biztosítják.
Érdekünk, hogy tanuljunk tőlük, „használjuk ki”, vegyük át az ezekben a cégekben rejlő tudást és tapasztalatot. Az a képzés, amelyet a dolgozóikba fektetnek, örökre itt marad. Ha pedig egyre nagyobb arányban rendelkezünk magas színvonalon dolgozni tudó, jól képzett munkaerővel, akkor a gazdaság fejlődése biztos alapokon halad majd tovább.
A szerző a Magyar Outsourcing Szövetség elnöke
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.