Az adótörvényeket a költségvetési törvénnyel csaknem párhuzamosan készítik, hiszen a költségvetés bevételi oldalának legnagyobb részét az adók alkotják. A következő évi államháztartási mutatók nagyobb biztonsággal tervezhetők, ha a döntés évének gazdasági folyamataiból legalább az első fél év tényadatai ismertek. Friss például szolgálhat a népszavazás vagy az amerikai hitelpiaci válság költségvetést érintő hatása. Ezt egy esetleges januári döntésnél aligha lehetett volna számba venni.
El is apadt az adócsökkentés forrása. Először 200-250 milliárdot emlegettek (a másik kormányzó párt 400-500 milliárdot!), majd a pénzügyminiszter a napokban 100-150 milliárdra mérsékelte az adócsökkentés lehetséges mozgásterét. Az utóbbi hónapokban – helyesen – a retorika is elhagyta az „adóreform” kifejezést. Adókorszerűsítésre, adószerkezet-átalakításra szelídült az elnevezés, ettől mindenki adócsökkentést remél.
A várakozások indoka sokrétű. A 2006-ban bevezetett adóemelés „jól sikerült”. Csaknem a GDP 2 százalékával sikerült megnövelni az adócentralizáció mértékét. Különadó a cégekre, a magánszemélyekre, a tb- és a munkavállalói járulék emelése azonnal csökkentette a „nettó”, hazavihető összeget. Mindenki – már aki egyáltalán adózik – megérezte azonnal a tehernövekedést. Ráadásul amíg itthon az adók emelkedtek, addig a környező országok tapintható mértékű adócsökkentéseket valósítottak meg. Ez egy tőkeszegény régióban rögtön a versenytársak előnyét okozta, a külföldi befektető mind gyakrabban viszi a pénzét Szlovákiába vagy Romániába, s akkor még az Európai Unión belül vagyunk.
A költségvetés visszafogása a legnagyobb megrendelő igényeit csökkentette, nem véletlen, hogy a térség sikeres országából sereghajtóvá lettünk. Gazdasági növekedésünk a felére-harmadára esett vissza. Külföldi tőkevonzó képességünk a múlté, már annak is örülhetünk, ha az itt lévő tőke nem megy tovább. A helyzet kritikus, lépni kell. Az egyik ilyen fontos terület éppen az adózás. Expénzügyminiszter vagy a Nemzeti Bank elnöke sürgeti az érdemi adócsökkentést. A jegybankelnök 2500 milliárdos, az iparkamara vezetője 1000 milliárdos mérséklést tart indokoltnak. Igaz, nem ők felelnek az egyensúlyért, bár mondhatják: nem is ők okozták fedezetlen túlköltekezéssel az államháztartás olyan mérvű hiányát, hogy az adósságszolgálat bizony meghaladja az évi 1000 milliárd forintot.
Ezekhez képest a „felmutatott” 200-250 milliárd forint smafu, a 100 milliárdról meg nem is érdemes elmélkedni. Az adórendszer tőkevonzóvá tételéhez több kell. Ehhez forrást kell keresni. Az egyik lehetőség a túlzott mértékű állami támogatások csökkentése. Elgondolkodtató, hogy az európai átlag háromszorosát, de a csatlakozó országokénak is kétszeresét állja a magyar költségvetés. Szükségszerű ez? Ha nem találni külső forrást (vagy nem eleget), az adórendszer is megvizsgálható. Az árakat terhelő adók indokolatlan csökkentésének megszüntetése, egyes jövedéki adók emelése – akár inflációs áldozatokkal – bővítheti az átalakítás mozgásterét. (Az ingatlanadóról a múltbeli történések okán most említést sem szeretnék tenni. Maradjunk annyiban: amit az elmúlt 12 év pénzügyi kormányzati lépései e tárgyban fel tudnak mutatni, az katasztrófa.)
Adóreform-bizottság, versenyképességi kerekasztal és egyéb alibi intézmények nyomán a kormányzat háromféle csomagot mutatott be. Mindegyik elaprózott, kellő üzenet nélküli összeállítás, ráadásul egyiknél sem annyi a fedezet, mint amennyit korábban becsültek.
Ha valóban ilyen kevés az adócsökkentésre fordítható összeg, akkor a kérdés szerintem nem kérdés. Az ideiglenesnek szánt és a versenyképességet rontó különadót meg kell szüntetni!
A szerző az Ernst & Young adószakértője, címzetes egyetemi docens
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.