Nekem közben az jutott eszembe, hogy a közmunkástól is biztos megkérdezte valaki gyerekkorában, hogy: na, és te mi leszel, ha nagy leszel? Lombfúvó közmunkás lett. Mindannyiunk szégyene, hogy 2014-ben létezik ez a munkakör. Persze ezerszer nagyobb a bűne azoknak, akik kitalálták és finanszírozzák a közmunkarendszert. A kormány pedig még büszkélkedik is azzal, hogy jövőre már havonta 220 ezer közmunkás dolgozhat Magyarországon.
Így az év végére sokaknak tele lett a bakancsa a gazdagokkal. A közhangulat közel jutott ahhoz a szinthez, hogy fényes nappal lincseljenek meg valakit az utcán, mert drága cipőt vagy karórát visel. Az OECD évente hívja fel a figyelmet arra, hogy a jövedelmi egyenlőtlenségek jelenleg kiugró növekedése az egyik legnagyobb probléma a világban, így Magyarországon is. Pedig Orbán Viktor szerint európai összevetésben a legnagyobb arányban Magyarországon csökkent a munkanélküliség, és ezáltal vált lehetővé a szegénység csökkentése is hazánkban. Mint mondta, a szegénység ellen munkahelyteremtéssel lehet a legeredményesebben küzdeni.
A Magyar Szakszervezeti Szövetség által idézett kutatás szerint viszont a legálisan járó bérek akár 1 millió ember esetében sem érik el a létminimum szintjét. Azaz mintegy 4 millió munkavállaló negyede olyan bért visz haza, amely még arra sem elegendő, hogy a minimális igényeknek megfelelő életet biztosítsa. Úgy látják, kialakult és szélesedett a dolgozói szegénység. Az adóhatóság adatait is idézik: Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében bruttó 132 ezer forint az átlagjövedelem, vagyis átlagosan a létminimumnál is kevesebbet visznek haza a keresettel rendelkezők. Keveseket vigasztal, de mindenkinél van szegényebb. Kínában például 2013-ban hivatalosan 82,5 millió ember élt mélyszegénységben, ami a kínai szegénységi küszöböt tekintve azt jelenti, hogy éves jövedelmük legfeljebb 2033 jüan (92 ezer forint körül) volt. Egyes számítások szerint, ha a küszöböt Kínában napi két dollárra tennék, a szegények aránya a teljes lakosság 30 százalékára ugrana, ami már több mint 400 millió embert jelentene.
A magyar kormány célja tehát papíron a szegénység felszámolása a teljes foglalkoztatással. A modern technika ellenben abba az irányba halad, hogy egyre kevesebb emberi munkára van szükség. A közlekedési járműveket a repülőktől a villamosig már számítógépek vezérlik, így elvileg a jövőben nem lesz szükség pilótára, vasutasra. Apró, de fontos példa az is, hogy a gyorsabb és rugalmasabb kiszolgálás érdekében csekkbefizető automatákat telepítenek több postára és forgalmas közlekedési csomópontok közelébe. És még számos helyettesíthető munkakört fel lehetne sorolni.
Ebből csak az következhet, hogy előbb-utóbb már nem lesz annyira ritka látvány egy lombfúvó közmunkás. Sőt, akár irigyelt munkakör is lehet belőle. Jelenleg mindössze 2300 kedvelője van a feltétel nélküli alapjövedelemnek (FNA) a legnagyobb közösségi oldalon. Érdemes lenne pedig alaposabban mérlegelni ezt a megoldási lehetőséget, mert humánusabbnak tűnik a tömeges közmunkánál. Ennek elfogadása azonban természetesen egy alapjaiban megváltozó társadalmi gondolkodást feltételez. A „lájkok” számából is látszik, hogy ehhez évtizedekre lenne szükség. Jelenleg ugyanis a többség irigyli és utálja a gazdagokat és megbélyegzi a munkanélkülieket. Az FNA nem egyenlő a lustasággal, hanem a szociális támogatási rendszer továbbfejlesztése és sokak szerint a kapitalizmus korrekciója lehetne.
Egyszer egy jégkrémgyárban is jártam. Sokan dolgoztak a szalag mellett. Napi nyolc órában azt figyelték, hogy a jégkrém csomagolása nem sérült-e. Gyakori az ájulás. Ráadásul olyan bért kapnak érte, hogy bőven a dolgozó szegények közé tartoznak. Ők is biztosan erről álmodoztak gyerekkorukban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.