Vélemény

„Egy női vezetőnek kétszer annyit kell letennie az asztalra”

A főváros egyik legszebb dunai panorámájú irodájában, a Google elegáns fürdők világát idéző magyarországi főhadiszállásán vagyok, lassan hét éve lesz, hogy Heal Edina irányítja. A legbefolyásosabb nők listáján szereplő vezető szerint a gyengébbik nem képviselőinek még mindig kétszer többet kell letenniük az asztalra, ha sikeresek akarnak lenni. Beszélgetésünk során szót ejtettünk a cég legújabb technológiai fejlesztéseiről, illetve arról, hogy a jövőben milyen programokat indítanak a digitális készségek fejlesztésére. Mint mondja: a fejlődés hihetetlen üteme miatt ma már számos olyan technológia előnyeit élvezhetjük, amelyek mindennapi használata néhány éve még szinte elképzelhetetlen volt.

– Csocsóasztal, műfüves tárgyaló, a Hajós Alfréd Nemzeti Sportuszoda belső világát tükröző vezetői szoba. Nem hiszem, hogy az ember kívánhatna magának szebb és jobb munkahelyi környezetet.

– A Google nagyon figyel a munkakörülményekre, nemhiába végez mindig élmezőnyben a világ legjobb munkahelyéért folytatott versenyben. A cég fontosnak tartja az alkalmazottak motiválását, ezért a szakemberek többek mellett a munkaidő 20 százalékát, heti egy napot a hivatalos munkakörükön kívüli, saját projektjeikkel foglalkozhatnak. Rengeteg felmérés bizonyította, hogy az új nemzedék, vagyis az Y generáció képviselőinél nem a pénz az elsődleges ösztönző erő, mikor munka­helyet választanak maguknak, hanem sokkal inkább a szabadon alkotás és teremtés lehetősége, ami csábító. Nálunk főleg olyan fiatalok dolgoznak, akik kíváncsiak, nyitottak az újra, képesek folyamatosan tanulni.

– Női vezetőként nem lehet könnyű dolga, hiszen a munka után jön a következő műszak, család, gyerekek. Mint egy jó zsonglőrnek, több helyzetben kell helytállnia.

– A férfi vezetőknek is ugyanez a feladatuk, hiszen nekik is van családjuk. Mondjuk, ha egy férj jobban kiveszi a részét a családi feladatokból, akkor közben a feleségnek is marad ideje a karrier­építésre. A női vezetőkkel kapcsolatban még mindig nagyon szkeptikusak, előítéletesek az emberek, emiatt nagyobb teljesítményt is várnak el tőlük.

Egy női vezetőnek véleményem szerint kétszer annyit kell letennie az asztalra, hogy sikert érhessen el, mint egy férfinak. Szerencsére a nemzetközi cégeknél már elfogadott a női vezetők jelenléte.

Néhány éve indítottuk a Nyitottakvagyunk.hu kezdeményezést, ezzel többek között arra szeretnénk buzdítani a magyarországi cégeket, szervezeteket, hogy a teljesítmény alapján ítéljék meg a munkatársaikat, egyenlő lehetőségekhez és esélyekhez juttassák a nőket és a férfiakat a munkahelyeken. Így például programjainkkal abban is segítünk, hogy a nők is merjenek és tudjanak vezető szerepet vállalni.

Fotós: Vémi Zoltán

– Az elmúlt hét év vezetőként végzett sikeres lépéseit hogyan tudná összegezni?

– Mérföldkőnek tekinthető, hogy sikerült elérhetővé tenni itthon is a YouTube-ot, elérni, hogy a csatornának köszönhetően ma már bárki itthon is pénzt kereshessen a feltöltött videóival. Az elmúlt években rengeteg előrelépést tettünk afelé, hogy csökkentsük a lemaradást a digitális alap­ismeretek területén. A digitális gazdaság és társadalom fejlettségét mérő mutató (DESI) szerint az európai uniós tagállamok versenyében lemaradva, a 21. helyen állunk. Ennek kapcsán tavaly itthon is elindítottuk a Digital Workshop platformunkat, amelyhez bárki csatlakozhat és ingyenesen digitális ismereteket szerezhet. Ezt a programot most már kiterjesztettük a kis- és középvállalkozásokra is. Számomra mégis a legnagyobb siker, hogy a Google.org 87 millió forintos támogatásának köszönhetően elindulhatott a Technológiai Oktatásért Alapítvány KódKlub projektje, ami a hátrányos helyzetű fiatalok továbbtanulási és elhelyezkedési esélyeinek javításában segít. A gyerekek megismerkedhetnek a programozás világával, melynek ismerete várhatóan elengedhetetlen követelmény lesz a jövő munkaerő­piacán.

– Ráadásul olyan munkahelyekre kell őket felkészíteni, amelyek még meg sem születtek.

– A világ hirtelen változására kell őket felkészítenünk, a gyors tanulásra és az alkalmazkodásra. Nem az a fontos, ami régen volt vagy most van, sokkal inkább azon van a hangsúly, hogy a legjobbak lehessenek az új készségek elsajátításában. Nagyon fontos, hogy megismerjenek más kultúrákat, utazzanak és tapasztaljanak.

– Legutóbb nagyon meglepődtem, hogy a Google mennyi mindent tud rólam. Mint a Nagy Testvér, szinte mindent lát. Bevallom – gondolom, nem vagyok ezzel egyedül –, egy kicsit megijedtem.

– A cég számára nagyon fontos az adatbiztonság, ezekhez az információkhoz nem tud más hozzájutni. Amennyire csak lehet, átláthatóan kezeljük, hogy milyen adatokat használnak fel a Google szolgáltatásai. Az összes alkalmazásunk esetében eldöntheti a felhasználó, hogy milyen információt szeretne, vagy éppen nem szeretne elérhetővé tenni.

– Volt már arra példa, hogy valaki azt kérte, bizonyos információkat távolítsanak el róla a keresőben?

– Szinte mindennap kapunk ilyen megkeresést. Az Európai Unión belül született erre egy törvény, ennek betartásával ma már bárki kérheti, hogy töröljenek róla szóló bizonyos információt, ha azt bántónak találja.

– Hogyan képzeljük el a digitális jövőt?

– Véleményem szerint a mesterséges intelligencia nem álom többé, már a napjaink része. A világban két éve játszódott le, nálunk tavaly jött el a nagy váltás időszaka, amikor a telefonok gyakorlatilag átvették az uralmat a személyi számítógépek felett. A legtöbb programot már a telefonunkon keresztül érjük el.

– Pár év múlva már önvezető autóval fogunk járni, miközben okosotthonokban töltjük a napjainkat?

– Öt évvel ezelőtt a világon elsőként a Google kezdte el tesztelni a vezető nélküli autót, abból az elgondolásból, hogy az utakon naponta milliók halnak meg a vezetők miatt. Ez a projekt ma már ott tart, hogy az elkövetkezendő években számos autó­gyártó kívánja többé-kevésbé önvezető járművekkel bővíteni a modellkínálatát. A cég új fejlesztése az úgynevezett Google Home, ami gyakorlatilag olyan, mint egy személyi asszisztens. Utasításra elmondja a híreket, az időjárás-előrejelzést, beállítja az ébresztőt, zenét játszik le. Emellett képes együttműködni más eszközökkel is, így egy szavunkba kerül, hogy beállítsa a szoba hőmérsékletét, lekapcsolja a villanyt vagy elindítson egy filmet.

– Óriási dobásnak indult korábban a Google Glass, vagyis az okosszemüveg, mégsem tudott betörni a piacra. Miért?

– Rengeteg terület van, ahol még ma is használják ezeket az okosszemüvegeket. A Google-nek egyébként számos olyan fejlesztése van, ami valami miatt nem indul be. Nehéz előre jelezni, hogy mi fog berobbanni. Jó időben kell lenni jó helyen, és hirtelen lépésre van szükség. A fejlesztők úgy vélik, hogy a virtuális helyett inkább a vegyes valósággal dolgozó rendszerek felé érdemes a jövőben elmozdulni, így könnyen lehet, hogy az új okosszemüvegek már a vegyes valóságban rejlő lehetőségek irányába mennek el.

– Úgy tudom, hogy kedvenc hobbija a futás. Ebbe az irányba nem tervez valamilyen applikációt a Google?

– Ez nem a mi terepünk, ezt meghagyjuk másoknak. Nekem a futás egy nagy szerelem, ha tehetem, akkor munka előtt elmegyek egypár kilométerre. Ha üzleti útra indulok, akkor mindig viszek magammal futócipőt. Ez a legjobb módja annak, hogy az ember kikapcsolódjon és közben világot is lásson.

Heal Edina

Angyalföldön nőtt fel, a Vendéglátóipari Főiskolán szerzett diplomát. Több reklámügynökségnél dolgozott ügyfélkapcsolati menedzserként, majd üzletfejlesztési igazgatóként. 2005 és 2010 között a Sláger Rádió vezérigazgató-helyettese, majd vezérigazgatója. 2010 óta vezeti a Google magyarországi részlegét.

 

Kapcsolódó cikkek