Teljesen elfogadott, hogy egy cégnek meg kell terveznie az arculatát, meg kell alkotnia a filozófiáját, a jövőképét satöbbi. Ezekhez igazítják hozzá a cég dizájnját és minden egyéb megjelenési formáját, amelyeket a külvilágnak szánnak.

Mindez valóban fontos, mert ezekből az elemekből ismeri fel a partner, hogy kivel is áll szemben. Feltéve, hogy az arculat a valóságot tükrözi. Mert nagyon sokszor a cég valójában még köszönőviszonyban sincs azzal a képpel, amelyet mutatni igyekszik magáról. Persze ezt nem is írja elő semmi. Ezek csak marketingeszközök, nem valódi bemutatkozás.

Fotó: Shutterstock

Nyilván nem lenne túl vonzó egy ilyen üzenet: „Mi gátlástalanul átverjük a vevőinket, kihasználjuk a dolgozóinkat, csak azért, hogy a legrövidebb idő alatt a lehető legnagyobb profitra tehessünk szert. Legyen ön is a partnerünk!” Bár nagyon sok cégnek ez a valódi filozófiája, természetesen mégsem ezt kommunikálják magukról.

Nem mondom ugyan, hogy ez a hozzáállás nem lehet kifizetődő, de hosszú távon ugyanaz a profit tisztességesen is elérhető. Igaz, hogy több szakértelmet és intelligenciát igényel, de megéri. Míg ugyanis a simlis vállalkozás állandó védekezésben és menekülésben van, addig a tisztességes a fejlődésre, a fejlesztésre az előrejutásra tud koncentrálni.

Az a cég lesz igazán erős és versenyképes, amelyik fel meri vállalni a valódi értékrendjét, és ahol ez a tulajdonos, a cégvezetés valódi értékrendjét és céljait is takarja. A vevő egyre kevésbé „igényli”, hogy átverjék. 

A verseny nagyon kemény. Nincs felesleges energia arra, hogy alakoskodjunk. Képzeld csak el, mennyire egyszerű és egyben nagyszerű, ha ezt a partnereid is látják! Ez legyen a célod!

Ez nem azt jelenti csupán, hogy amilyen a cégvezető, olyannak kell lennie a cégnek is a külső szemlélő számára. Belül is olyannak kell lennie. De ez a legkönnyebb elvárás, mert a cég belülről mindenképpen olyan, mint a vezetői. Mivel te magad alakítottad ki, ha ránézel az embereidre, az olyan, mintha tükörbe néznél. Ha rendetlenség van, az a te hibád. Ha széthúzás van, az a te hibád. Ha kicsi a termelékenység, az a te hibád. Ha nincs lojalitás, az a te hibád. A saját cégednél te vagy mindenért az egyszemélyi felelős, és nem csak jogi értelemben. Semmit sem foghatsz másra. Az embereidet te veszed fel. Te válogatsz közülük. Ha te rosszul döntöttél, az megint kizárólag a te hibád. Ha nem tudsz velük bánni, ha rosszul érzik magukat a munkahelyükön, ezekért mind te vagy a felelős.

Az, hogy a csapatod a te leképeződésed, nem csak azt jelenti, hogy te veszed fel és irányítod őket. Ez még kevés. Attól lesznek igazán a te csapatod, hogy példát mutatsz nekik. Ne érts félre! Mindenképpen példát mutatsz nekik, akár akarod, akár nem.

Nem lehet őket félrevezetni. Látják, mit csinálsz, hogyan viselkedsz, különböző helyzetekhez hogyan viszonyulsz. Természetesen nem kell tudniuk, mikor mit miért teszel, hiszen ez őrültség lenne, de teremts rá lehetőséget, hogy lássák, te is keményen odateszed magad. Lássák, hogy ki is vagy valójában. Felelősségvállalás, tisztesség, gerincesség, jellem. Ezek a valódi erő jelei! Ne hidd azt, hogy ha rettegnek tőled, mert agresszív vagy velük, akkor majd tisztelni fognak. Nem. Akkor csak egy nagy hatalmú, agresszív ember vagy a szemükben, semmi több. Megteszik, amit mondasz, de éppen csak annyit. Ettől nem lesznek valódi csapat. A valódi csapatot a te példamutatásod alakítja ki, mégpedig a saját „képmásodra”. Ettől leszel a céged te magad. Ez pedig mindenki számára érezhető lesz, aki kapcsolatba kerül vele. Ennél jobb egyetlen kitalált és összeeszkábált image sem lehet.