A klímaváltozás elleni küzdelemben egyre nagyobb a lemaradásunk: a PwC elemzői szerint a dekarbonizáció ütemét a jelenlegi 20-szorosára kellene gyorsítanunk ahhoz, hogy a Föld átlaghőmérséklete a 21. század végére ne haladja meg 1,5 Celsius-foknál nagyobb mértékben az ipari forradalom előtti szintet. Az idő szorít: ha nem „kapcsolunk magasabb fokozatba”, a cél elérhetetlenné válik. Az előrelépés kulcsa – mint annyi más területen is – a digitalizáció, a források optimális felhasználását biztosító technológia.
A legfontosabb kérdés tehát: hogyan állnak a vállalatok ezen a területen, mennyire tudják a technológiát a fenntarthatóság szolgálatába állítani? A Siemens friss, 13 ország 650 vállalatának megkérdezésén alapuló kutatása többek között erre kereste a választ.
A digitális transzformációra 2024 végéig globálisan már mintegy 2500 milliárd dollárt költöttek a vállalatok, 2027 végére ez a tétel a becslések szerint eléri a 4 ezer milliárd dollárt. Ezt alátámasztják a kutatás eredményei is:
a válaszadók közel 60 százaléka vélekedett úgy, hogy 2025-ben valószínűleg növelni fogja digitalizációs büdzséjét.
Aggodalomra ad okot ugyanakkor, hogy megkérdezettek több mint kétötöde az adatvezérelt működés terén még csak a fejlesztés korai szakaszában jár, ráadásul még mindig túl sokan gondolják azt, hogy a digitális technológiák a fenntarthatósággal kapcsolatos fontos területeken – amilyen például az energiahatékonyság, a dekarbonizáció vagy az újrahasznosítás – nem képesek érdemben befolyásolni az előrelépést. Sajnos még mindig nem nyilvánvaló mindenki előtt, hogy a digitalizáció és a fenntarthatóság elválaszthatatlan, hogy a dekarbonizáció kulcsa az adatvezérelt működés.
Energiahatékonyság és dekarbonizáció tekintetében a legfontosabb digitális technológiaként a mesterséges intelligencia (MI) jelenik meg a felmérésben, megelőzve az intelligens érzékelőket, a távfelügyeletet és a digitálisiker-technológiát. Ahhoz pedig, hogy az ezekben rejlő potenciált kiaknázhassuk, megfelelő mennyiségű és minőségű adatra van szükség. (Adatból nem lesz hiány: az Ericsson prognózisa szerint 2029-re az IoT-kapcsolatok száma eléri a 38,8 milliárdot, ami a jelenlegi több mint kétszerese.)
Melyek azok az adattípusok, amelyekre a fenntarthatóság érdekében a leginkább szükségünk van? Ilyenek mindenekelőtt a kibocsátási adatok – amelyek azonban a felmérésben megkérdezett cégek 44 százalékánál csak korlátozottan vagy egyáltalán nem állnak rendelkezésre. Ennél is rosszabb a helyzet a decentralizált energiaforrások (nap- és szélenergia, illetve az akkumulátorok által biztosított elektromos áram) felhasználására vonatkozó információk tekintetében: ezek csupán a válaszadók 24 százalékánál állnak hiánytalanul rendelkezésre. (A felmérésben megkérdezett cégek szerint az energiafogyasztásra, illetve az ügyfelekre vonatkozó adatok bírnak a dekarbonizáció szempontjából a legnagyobb jelentőséggel, de ezek sincsenek mindenütt „kéznél”: az előbbiekről a válaszadók 30 százaléka, az utóbbiakról 36 százalékuk ismerte el, hogy egyáltalán nem, vagy csak korlátozottan állnak a rendelkezésükre.)
Mindez annak fényében is elgondolkodtató, hogy már számos jó gyakorlat tanúsítja: a szóban forgó adatok birtokában a megfelelő technológiával – ha nem is csodákra, de – jelentős energia-megtakarításra és kibocsátás-csökkentésre lehetünk képesek. Az okos fűtő-hűtő-szellőztető (HVAC) rendszerek például jelentősen csökkenthetik az épületeink energiafelhasználását és károsanyag-kibocsátását, de ugyanez mondható el a folyamatokat támogató-optimalizáló digitális ikrekről is. Utóbbiakat a felmérés szerint olyan, egymástól távol eső iparágakban működő cégek is eredményesen alkalmazzák, mint az Elvia (Norvégia legnagyobb villamosenergiahálózat-üzemeltetője) vagy a Heineken.
A technológia szerencsére nem csupán az energiafelhasználás optimalizálásában és a veszteség minimalizálásában, de a szükséges adatok beszerzésében is a vállalatok segítségére lehet.
A digitális üzleti platformok intelligens megoldásai révén egy-egy üzleti ökoszisztéma valamennyi szereplője – biztonságos módon – hozzáférhet a partnerei által megosztott adatokhoz, aminek eredményeként teljes beszállítói láncok működése válhat hatékonyabbá és zöldebbé – méghozzá a költségek csökkenése mellett.
Ezzel válik teljessé a fenntarthatóság-digitalizálás kirakós: ahhoz, hogy a dekarbonizáció terén a szükséges 20-szoros sebességugrást végrehajtsuk, már nem elég, ha kis lépésenként, „fontolva gyorsítunk”: a lehető legszélesebb körű együttműködésre, a fenntarthatósági szempontok és az adatvezérelt működés teljes körű integrációjára van szükség. Csak így biztosítható az a win-win helyzet, amelyben nemcsak a résztvevők nyertesek, de bolygó egésze is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.