Téli pihenőre megy a fogaskerekű az energia- és gazdasági válság miatt, ennek köszönhetően 

több mint 120 millió forintot spórol Budapest közösségi közlekedése

– írta a BKV Zrt. és a BKK Zrt. közös közleményében. A két cég szerint a jellemzően turisták és szabadidős forgalom által használt 60-as jelzésű fogaskerekűvel nagyon kevesen utaznak a hideg hónapokban, ez hétköznapokon 10, hétvégén legfeljebb 30 százalékos kihasználtságot jelent, mindeközben drasztikusan kiütközik az energia költsége, hiszen az átlagos villamosoktól eltérő vontatási feszültséggel üzemel. A hetvenes években gyártott és visszatáplálásra nem alkalmas jármű üzemeltetési költsége minimum a duplájára emelkedik az új energiaárak mellett.

Fogaskerekű
Fotó: Kurucz Árpád / Magyar Nemzet

A városházán korábban azt ígérték, a pénzügyi nehézségeket nem bezárásokkal akarják enyhíteni, ám a VG már egy héttel ezelőtt saját információira hivatkozva arról írt, leállítják a fogaskerekűt, amely túlzás nélkül kijelenthető, hogy Budapest egyik büszkesége – már csak azért is, mert a világon a harmadik ilyen vasút. Karácsony Gergely főpolgármester közösségi oldalán azt írta:

Budapesten a város saját bevétele arra sem elég, hogy idén kifizessük belőle a megnövekedett energiaszámlát. Erre a helyzetre nem jelent megoldást, ha bármit bezárunk, megszüntetünk, nem is ebbe az irányba indulunk.

A fogaskerekűt egyébként autóbuszokkal pótolják majd, igaz, a kiszivárgott jelentés alapján a VG elsőként írta meg, hogy a BKV-buszok több mint kétharmada kohószökevény.

„Igen, hülyén fog kinézni” – nem lesz karácsonyi díszkivilágítás Budapesten

Az idén nincs pénz az adventi időszakban megszokott közterületi fények kihelyezésére. A döntés nem vonatkozik a kerületekre, úgyhogy néhol lesz díszítés, néhol nem. A költségvetésben néhány tízmilliót lehet ezzel spórolni.

 

KARÁCSONY Gergely
Fotó: Kovács Attila / MTI

A legfrissebb hírre éles bejegyzésben reagált a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE), amely azt írja, a fogaskerekű annak az áldozata, hogy Karácsony Gergelynek „nem a szíve csücske”, és a főváros vezetése már jó ideje a bezárásán dolgozik.

Azt állítják, hogy 

a működési költségek biztosítására a BKV az év utolsó két hónapjára 20 milliárd forint folyószámlahitelt vett fel, azaz a 120 millió forintos spórolás nem oldja meg a helyzetet.

A VEKE úgy tudja, Karácsony nem is kért forrást Navracsics Tibor területfejlesztési és EU-s forrásokért felelős minisztertől a fogaskerekű fejlesztéséhez. Erről korábban mi is írtunk: útszélen maradt a fogaskerekű fejlesztése, mert a főváros szerint a vonalának teljes felújításához és meghosszabbításához uniós forrás kellene, de ettől elzárkózik a kormány. Csakhogy nincs nyoma, hogy a városvezetés kérte volna a kabinet támogatását.

A főváros vezetése nem először változtat álláspontján: nemrég utólag átírta az M3-as metró ütemtervét, hogy ne látszódjon, negyedévet csúszik az átadás. A VG közölte elsőként, hogy Karácsony Gergely állításával ellentétben nem tudják tartani a legutóbb vállalt 2023 első negyedévi befejezést, a főpolgármester viszont azt mondta a cikkről, hogy az nem igaz. Csakhogy a projekt hivatalos honlapján is ez a dátum szerepelt. Ezért ezt gyorsan kitörölték, és 2023 májusra módosították.

Hiába ez az évtized üzlete, a főváros hagyja elúszni a rekordolcsó villamosokat

A piacihoz képest akár 70 százalékkal kedvezőbb áron juthatna hozzá Budapest 51 új Cafhoz, csakhogy a városvezetés szerint legfeljebb 20 darabra van pénz. A fővárosban napi szinten közlekednek 50 évnél is idősebb villamosok. Ha a gyártó nem könyörül meg a városházán, majd három tucat korszerű járműtől eshetnek el az utasok. A főváros másfél éve nem jut egyről a kettőre az ügyben, közben több mint egymilliárd forinttal drágult a beszerzés.