Megnyílt Magyarország első hidrogén-töltőállomása a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. szakmai közreműködésével, és a Linde Gáz Magyarország üzemeltetésében – derül ki a HUMDA pénteki közleményéből.

A töltőállomás az ügynökség budapesti agglomerációban is elinduló, egy éven át tartó hidrogén-üzemanyagcellás autóbusz demonstrációs mintaprojektjének köszönhetően született meg. Ezen időszak alatt az utasok díjmentesen utazhatnak a buszokon, sőt előzetes bejelentkezés után ingyenesen lehet majd tankolni is az Illatos úti töltőállomáson, összesen 4 ezer kilogramm hidrogént – közölte Koncz Zsófia, az Energiaügyi Minisztérium miniszterhelyettese a Hydrogen Open 2024 konferencia HUMDA Napján.

Fotó: HUMDA

Mivel az összes szén-dioxid-kibocsátás ötödéért a közlekedési szektor, főként a közúti forgalom felel, a terület zöldítése nagyban segítheti a klímasemlegességi vállalások elérését, mindemellett a zajterhelést és a levegőszennyezést is csökkenti, egészségesebb és élhetőbb környezetet biztosítva ezzel a ároslakóknak.

Az elektromobilitás Magyarországon gyorsan terjed, részben a kormányzati programoknak is köszönhetően, így a zöld rendszámos autók száma 2022 elejéhez képest a duplájára nőtt, már több mint 86 ezer jár belőlük a hazai utakon. A közlemény kitér arra is, hogy a magyar gazdaság jövője a zöldenergia, 

a kormány ezért a hidrogéntechnológia népszerűsítését és elterjedését is ösztönözni kívánja. A hidrogén hasznosítására a leginkább alkalmas terep a közlekedés.

A HUMDA kísérleti projektjeiben pedig a közösségi közlekedésben teszteli a technológiát, a fővárosi agglomeráció mellett Debrecenben, Győrben, Kecskeméten, Kaposváron, Miskolcon és Zalaegerszegen is kipróbál hidrogénhajtású buszokat. E program részeként mindössze egy előzetes bejelentkezés után bárki ingyenesen tankolhat járművébe hidrogént a budapesti töltőállomáson – hangsúlyozta Koncz Zsófia, az Energiaügyi Minisztérium miniszterhelyettese.

A Zöld Busz programot is koordináló HUMDA vezérigazgatója, Mészáros Virág pedig elárulta, hogy a hidrogénes busz a Kelenföldi pályaudvar és Szigethalom között közlekedik majd, annak típusa pedig háromajtós Caetano H2.City Gold lesz. A járművet egy évig a a budapesti agglomerációs járatain a Volánbusz üzemelteti. A busz üzemanyagtartálya 37,5 kilogramm hidrogént lehet tankolni, amivel a jármű 400 kilométert képes megtenni. 

A projekt célja az adatgyűjtés és a Zöld Busz Programból származó üzemeltetési adatokkal való összehasonlításon alapuló elemzések készítése.

Palkovics László, az Energia21 kezdeményezés egyik alapítója pedig hangsúlyozta, hogy fontos használni és kipróbálni az ezen alapuló hajtásláncokat a közúti és közösségi közlekedésben, melynek zöld átmenetében fontos szerepe van a HUMDA által koordinált Zöld Busz Programnak. Ezt segíti az Energia21 kezdeményezés is, mely közéleti, tudományos és gazdasági szakemberek részvételével segíti Magyarország zöldátállását. Hozzátette, hogy úgy gondolják, hogy a jövőben a hidrogénnek is komoly szerep juthat a közösségi közlekedésben és a közúton történő teherszállításban.

A hidrogénkonferencia HUMDA Napján az Ügynökség szakmai és pályaorientációs napot is rendezett középiskolásoknak, akik a Győri SZC Lukács Sándor Járműipari és Gépészeti Technikum és Kollégiumból és a budapesti Fáy András Technikumból érkeztek.