Februárban a legolvasottabb cikkünk a lottóhúzáshoz és a lottónyerteshez kapcsolódott. Korábban ugyanis soha nem látott főnyereményt, több mint hat és fél milliárd forintot vihetett haza az ötös lottó nyertese. Ám hiába állt valakinél a házhoz szerencse, a nyeremény átvétele nem könnyű feladat, a lottópénzek felvételére szigorú szabályok vonatkoznak. Fontos tudni, hogy a nyeremény felvételére csak az a játékos jogosult, aki a játék beküldésekor már betöltötte a 18. életévét. Ellenkező esetben a Szerencsejáték Zrt. a nyeremény kifizetését visszautasítja. A másik lényeges szabály, hogy a nyeremény igénylésére a nyertes játékhoz tartozó sorsolás napját követően 90 nap áll rendelkezésre.
Március 1-jén indult el a magyar helyközi közlekedés új tarifarendszere, ami minden túlzás nélkül történelminek nevezhető. A változás 3,5-4 millió ember számára tette olcsóbbá, egyszerűbbé és hozzáférhetőbbé a MÁV-Volán járatait, sőt még a budapestieket, a zalaegerszegieket és az esztergomiakat is. Mindez havonként akár több tízezer forintos megtakarítást is eredményezhet a családoknak. Hogy a legfontosabb tudnivalók mindenki számára megismerhetők legyenek, a MÁV-Volán csoport tájékoztató weboldalt indított a www. ujtarifa.hu címen.
Február sem múlt el üzemanyagár-emelkedés nélkül, ami azért volt különösen fájó, mert január óta a nagykereskedelmi szinten
a literenkénti benzinár 74, a dízelár pedig 87 forinttal emelkedett.
A jelentős áremelkedés kiváltó oka a 41 forintos kötelező januári jövedékiadó-emelés volt. Ezt leszámítva 33 és 46 forint plusz volt megfigyelhető a benzinnél, illetve a dízelnél. Mindenesetre a nagyjából 80 forint körüli literenkénti drágulás azt jelenti, hogy egy átlagos, 50 literes tankolás 4000 forinttal került többe, mint tavaly decemberben. A december elejihez hasonló árakkal találkozhattak az autósok a kutakon február közepén:
Bőséges év volt 2023 azoknak a megtakarításra képes magyar háztartásoknak, amelyek hazai értékpapírokban fialtatták a vagyonukat, tavaly ugyanis bő harmadával, azaz közel hatezermilliárd forinttal ugrott meg az ilyen befektetési termékekben lévő összvagyon a Magyar Nemzeti Bankadatai szerint.
Összesen 23 410,2 milliárd forintot tartottak a háztartások magyar állampapírban, egyéb hazai kibocsátású kötvényekben, befektetési alapokban, valamint a pesti tőzsdén jegyzett hazai részvényekben.
Ez 5976,2 milliárd forintos gyarapodás egy év leforgása alatt, a lakossági értékpapírvagyon pedig korábban soha nem látott rekordot döntött az intenzív megtakarítási kedvnek és a mostoha 2022 után bőkezű piaci hozamoknak köszönhetően.
Már az utolsó simításokat végezte a kivitelező konzorcium az M6-os autópálya még hiányzó szakaszán a tél utolsó hónapjában. A Bóly és Ivándárda közötti 20 kilométeres szakaszon a Strabag Építő Kft. és a Duna Aszfalt Zrt. konzorciuma az Építési és Közlekedési Minisztérium megbízásából végezte el a munkát, amely akkor már a próbaüzemnél és a műszaki átadás-átvételnél járt. A Magyar Építők stábja a helyszínen készített felvételeket. Azóta már az átadás is megtörtént, igaz, a horvát oldalon még tartanak a munkálatok, így még várni kell pár hónapot arra, hogy a két ország között az M6-os autópályán létrejöjjön a gyorsforgalmi kapcsolat.
Mozgalmasan indult az idei év Szegeden, ahol a 2023. decemberi bejelentést követően rögtön elkezdődött a BYD-gyár építésének előkészítése, februárban pedig a beruházás megkapta az engedélyt az 1. és 2. ipari épületek mélyalapozására és az 1. zóna tereprendezésére. Ezek az autópálya melletti területen kaptak helyet. Először 50 centiméter mélységig mintegy 40 hektáron elhordták a termőföldet, majd a felszínt is kiegyenesítették. A magyar gazdaságtörténet egyik legnagyobb beruházásával megépülő szegedi üzemében a BYD új energiákkal hajtott járművei – tehát elektromos autói – készülnek majd kifejezetten az európai piacra. A gyár a tervek szerint már jövő év végén megkezdi a termelést.
A déli és az északi járatban egyaránt lezárultak az M85-ös alagút szerkezeti munkálatai, és márciusban megkezdődhetett a pályaszerkezetet befejező bazaltbeton terítése – számoltunk be februárban Magyarország jelenleg legnagyobb autópályaalagút-építési munkálatairól a Magyar Építők információi alapján. Az M85-ös gyorsforgalmi út zárószakaszán épülő alagút kivitelezője az SDD Konzorcium, amelynek tagjai a Dömper Kft., a Subterra-Raab Kft. és a Pannon-Doprastav Kft. Az Építési és Közlekedési Minisztérium beruházása a 780 méteres alagútpár mellett a Fertőrákos csomópont és a soproni országhatár közötti 4,2 kilométeres négysávos út kivitelezését is tartalmazza, továbbá az északnyugati soproni elkerülő út megépítését is. A 2020 októberében indult projekt teljes költsége 53 milliárd forint, várhatóan 2024 decemberében át is adják a forgalomnak.
Mintegy 55 milliárd forintos értékben hajt végre beruházást Magyarországon a Nestlé Hungária – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, aki elmondta azt is, hogy a svájci világmulti a Purina állateledeleket előállító gyárát fejleszti Bükön, amelynek nyomán 130 új munkahely jön majd létre. A Nestlé élelmiszeripari vállalat nemcsak új üzemegységet létesít, hanem két új automata gyártósort is épít a büki telephelyén, ahol így 2025-től már évi 500 ezer tonna állateledelt állíthatnak elő. Ezeknek a termékeknek a 85 százaléka exportra kerül. A büki gyár az ott felhasznált alapanyagok több mint felét hazai beszállítóktól szerzi be, így a magyar kis- és középvállalkozások is sokat nyernek a jelenlétével.
Akkora repedések keletkeztek a két éve átadott M30-as autópályán februárban, hogy több hónapra le kellett zárni. Az Útinform akkor azt írta, hogy a 33-as jelű Miskolc-észak és a 40-es jelű Szikszó-csomópont között február 17-től augusztus 17-ig tart mindkét irányba a korlátozás érvényessége. A hírt a Világgazdaságnak Szimicsku László, az MKIF kommunikációs igazgatója is megerősítette, hozzátéve, hogy üzemeltetőként ameddig lehetett, fenntartották a forgalmat, de olyan mértékű lett az elmozdulás, hogy nem maradt más választásuk, mint a teljes zárás. „Egy 100-150 méter széles részen van megsüllyedve a pálya, ami a szerkezetének az elmozdulásából adódik. Ez utóbbi pedig 10-12 méter földalap” – írta le a helyzetet. Bár a korlátozás érvényessége azóta lejárt, érdemi munkavégzés gyakorlatilag nem volt a területen, így most az Útinform szerint a lezárás 2025. január 31-ig tart.
A magyar közlekedés ügyében új időszámítás kezdődik – ezt mondta Lázár János, napokkal az új tarifarendszer március elsejei indulása előtt, a tárcavezető ismertetett több új részletet a várható változásokról. Kiemelte, hogy a március 1-jétől hatályos döntés az elmúlt évek legnagyobb rezsicsökkentése, mindenkinek kevesebb lesz a díjtétele, olcsóbban, egyszerűbben és igazságosabb feltételek mellett utazhat. Jelezte azt is, hogy a tavaly tavasszal bevezetett vármegyebérlet és országbérlet rekordot rekordra halmoz. Akkora sikert arattak, hogy lényegében lehetővé tették a tarifaváltást: februárra összesen 6,8 millió darabot adtak el belőlük.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.