BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Debreceni BMW-gyár: a németek már készülnek a nyitóünnepségre – megvan, mikor indul a sorozatgyártás

Hans Peter Kemser, a BMW debreceni gyárának elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy a Neue Klasse fejlesztéseihez szükségük van a Debreceni Egyetem által kibocsátott, magasan képzett fiatalokra. Lapunk értesülései szerint küszöbön áll a sorozatgyártás.

A BMW-nél már készülnek a nyitó ünnepségre, amikor is megnyomják a startgombot, és  elindul a Neue Klasse debreceni  sorozatgyártása – a Világgazdaság kérdésére erről beszélt Hans Peter Kemer.

BMW Neue Klasse
A BMW Neue Klasse egy francia kiállításon – Debrecenben szeptemberben kezdődhet meg a sorozatgyártás / Fotó: Hans Lucas via AFP

A próbagyártás már tavaly óta folyik, és a munkavállalók felvétele is folyamatos, jelenleg több mint hatvan nyitott pozícióba várják az alkalmas jelentkezőket.  

BMW Debrecenben: a németek már a nyitóünnepségre készülnek

A debreceni BMW  gyári elnök-vezérigazgatója a Debreceni Egyetemmel (DE) egyre szorosabbra fűzött kapcsolatrendszert értékelve a Világgazdaságnak nyilatkozva elmondta: a Neue Klasse modellek a BMW vadonatúj termékeként a fejlődés következő lépcsőfokát képviselik. 

Ezek gyártásához, fejlesztéséhez magasan képzett fiatalokra van szükségük, és őket a nagyon magas szintű képzést nyújtó Debreceni Egyetemen biztosítani tudja számukra. Az elnök-vezérigazgató úgy vélekedett, egy cégnek ugyan alapvető feladata a profittermelés, de ez önmagában nem elég, az élhetőség, a környezetvédelem és a fenntarthatóság területén is van feladata. Ezért ültetnek a gyár területén tízezer fát, és a nyilvánvaló  gazdasági racionalitáson túlmenően ezt a célt szolgálja hatalmas napelemparkjuk is. 

Lapunk információi szerint

a sorozatgyártás elindítására 2025. szeptember végén kerülhet sor.

Elsősorban a BMW munkaerőigényeinek kiszolgálását célozza a DE Műszaki Karának új épületrésze is, amely egy 12 milliárd forintos fejlesztési csomaghoz tartozik, és amelyhez egy több száz millió forintos új berendezéspark is társul. Ez egyaránt szolgálja az oktatást, a kutatás-fejlesztést és az innovációt. Ennek köszönhetően szerelték fel a robotikai labort is a legmodernebb eszközökkel.  

A DE évek óta készül a BMW kiszolgálására 

 A BMW által igényelt tudás átadásában élen járó laborban egyebek mellett matematikai modellek segítségével vizsgálják az ipari robotok szingularitását, vagyis azt, miért állnak le ezek a gépek előre nem prognosztizálható okok miatt.   

Bács Zoltán kancellár közölte, a műszaki kar fejlesztése a DE ipari parkjában épülő Jármű Labort és a TTK kémiai épületének rekonstrukcióját is magában foglaló, nagyobb autóipari fejlesztéshez tartozik, amelynek befejezése a következő tanév végére várható. Teljesen új elemként indulnak viszont rövidesen a BMW-vel közösen olyan új társadalmi-kulturális kutatások, amelyek célja a közös társadalmi és kulturális felelősségvállalás erősítése, az egyetemi polgárok és a köz javát szolgáló értékek előállítása. 

A szakképzés is a BMW-re figyel 

Az egyetemről  magasan képzett diplomásokat várnak, a Debreceni Szakképzési Centrum (DSZC) három autóipari képzést végző iskolájából magasan képzett szakmunkásokra számítanak. 

A fiatalok felkészítése duális képzés keretében, a BMW saját Learning Centerében is folyik, 

de maga a DSZC is kiveszi a részét a legkorszerűbb gyakorlati oktatóhelyek kialakításából. A centrum ötszáz diák képzésére, százmillió forintos költséggel kialakított, új Gépjárműipari Innovációs Központját Varga Bajusz Veronika államtitkár jelenlétében adták át pénteken Debrecenben. 

A végzettek túlnyomó többsége azonnal talál munkát 

Kossa György, a Debreceni Egyetemet fenntartó Gróf Tisza István Alapítvány elnöke szintén úgy ítéli meg, hogy a DE nemcsak oktatási, de gazdasági és innovációs központ is.  

  • Országos átlagban a műszaki végzettséggel rendelkezők elhelyezkedési aránya  87 százalék,  
  • a DE Műszaki Karán diplomázottak esetében pedig 93 százalék. 

Közülük sokan kerülnek vezető pozícióba hazai vagy nemzetközi cégeknél.  

Szilvássy Zoltán rektor az új épületszárny átadása apropóján arra emlékeztetett:  2013-ban döntötték el, hogy az egyetem valamennyi karát nemzetközi mércével mérve is egyformán magas szintre emelik, és ez mára megvalósult.  Az akkor éppen csak fejlődésnek indult műszaki karon immár élvonalbeli gépek, berendezések szolgálják az oktatást és 

a kiváló oktatók mellett ennek is köszönhető, hogy a hallgatók számos nemzetközi versenyen értek el kiemelkedő eredményeket – nukleáris energetikában például évek óta az 1–4. helyen végeznek. Vagyis, a műszaki kar reputációja igen magas.

Szilvássy Zoltán szerint az egyetem, a város és a BMW szövetségéhez interkontinentális együttműködések is társulnak. A Debreceni Autóipari Klaszter Egyesület kínai, német és magyar szereplőket egyaránt magában foglal – kiemelten gondolva itt a BMW-re és beszállítói körére. Ez a formáció, amelynek létrehozásában Hans Peter Kremser oroszlánrészt vállalt,  az egész világon unikum – fejtette ki a rektor. 

Fotó: Debreceni Egyetem

 A Debreceni Egyetem zöldmotorként hajtja a régió gazdaságát 

 Hankó Balázs kulturális és innovációs miniszter beszédében hangsúlyozta, az új felsőoktatás ipari kapcsolatok kiépítésére  fókuszáló stratégiája sikeres. Ezt támasztja alá a modellváltott egyetemek regionális gazdaságban betöltött, igen markáns szerepe is. 

  • A DE nemcsak a képzett munkaerő kibocsátásának forrása, de a régió egyik legnagyobb vállalata is, amely 260 milliárd forintos büdzséjéből százmilliárdot a térség vállalkozásainál költ el.  
  • A DE a 11 évvel ezelőtti 80 milliárd forinttal szemben idén már 260 milliárd forintból gazdálkodhat. 
  • Ebből 50 milliárd forintot a vármegyei vállalkozásoknál költenek el, további 50 milliárd pedig  a debreceni telephellyel rendelkező vállalkozások irányába megy. 
  • Az egyetemmel kapcsolatban lévő 5200 vállalkozásból pedig 2500 olyan van, amely a DE valamilyen szolgáltatását is igénybe veszi. 

Így az univerzitás nemcsak oktatási és kutatási kiválóság, de a BMW-vel  és a megye gazdasági szereplőivel meglévő kapcsolatai miatt a régió motorja is. Méghozzá zöldmotorja, amit nemcsak a zöldautóiparral kapcsolatos kutatásai bizonyítanak, de az is, hogy egészséges egyetemi campusként platinum fokozatban került be a világ összesen 38 ilyen minősítéssel rendelkező campusa közé. 

 

  

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.