A sikkasztásért elítélt Carlos Ghosn utáni éra legsikeresebb évét tudhatja maga mögött a Renault csoport, amely csúcsot döntött mind a haszonkulcsa, mind szabad készpénzállománya terén. A francia autóipari csoport tehát úgy látszik, hogy Luca de Meo vezetésével egyenesbe állt és egy öblös gázfröccsel megindult a növekedési pályán. 

Renault Group's Chief Executive Luca De Meo presents the group's 2022 annual results at Renault's headquarters in Boulogne-Billancourt, west of Paris on February 16, 2023. (Photo by JULIEN DE ROSA / AFP)
Luca de Meo vezérigazgató irányításával egyenesbe jött a Renault csoport.
Fotó: JULIEN DE ROSA / AFP

Aki erre pénzt tett fel és Renault-részvénybe fektetett, az most jól járt, mivel a cég a 0,22 eurós 2022-es osztalékot 1,85 euróra srófolta fel, hogy részvényesei is osztozhassanak a sikerben. A cég ezzel csatlakozott amerikai szektortársaihoz, a General Motorshoz és a Fordhoz , amelyek az extra nagyságúra duzzadt és a fejlesztésekhez már fölösleges készpénzállomány egy részének formájában történt kifizetésével honorálták részvényeseik hűségét, csakúgy mint a járműipar egy másik műfajában érdekelt óriáscég, az Airbus.  

Bejött a stratégiaváltás a Renault-nál       

A Luca de Meo által felvázolt új stratégia egyrészt a Nissannal való szövetséget egyenlő alapokra helyezte, megbékítve ezzel a háborgó japánokat, másrészt a termékpaletta gyökeres átalakításával, a legjövedelmezőbb modellekre fókuszálásával a profitmarzsokat is rendesen emelni tudta. 

Ehhez jön még a cég kereskedelmi stratégiájának finomhangolása, a kevésbé ígéretes piacokról való kiszállás.

 Ez persze nem vonatkozik az orosz piacra, ahonnan kénytelen-kelletlen távozott a Renault, s ahol az Ukrajna ellen indított orosz inváziót megelőzően piacvezető volt. 

A cég előrelátóan az egyeurós eladási ár mellé visszavásárlási opciót is kikötött, mielőtt a Kreml által kijelölt társaságra bízta volna oroszországi leányvállalatát, vele az akkor még virágzó Ladát. 

Koncepció van ugyan a renault-talanított Ladánál, a kereslet viszont összeomlott.
Fotó: ALEXANDER NEMENOV

A Renault kínai szerepvállalása is új dimenzióba került, a cég az autógyártásból kivonult ugyan, de most a többi között a Volvo, a Lotus, a Proton, a Polestar és a Zeekr márkákat birtokló Geely csoporttal közösen alapított vállalatba viszi a motorgyártását, a közös cég évi 15 milliárd eurós forgalmat bonyolíthat le. 

40-40 százalékot szerzett a két cég, míg a csendestársként beszállt Saudi Aramco 20 százalékhoz jutott. A belső égésű és hibrid motorok gyártására létrehozott cég az újabb példája annak, hogy a hagyományos motoroknak még évtizedekig lehet keresnivalójuk.

Erre utal az is, hogy a Renault visszavett az elektromos átállást hirdető stratégiájából, s terveivel ellentétben mégsem viszi tőzsdére az elektromos autógyártást végző üzletágát, az Ampere-t.  

De Meo nem is a befektetői érdeklődés hiányára, hanem az Ampere valós értékét alábecsülő árazására tekintettel lépett vissza a tőzsdei megjelenéstől. 

Amúgy pedig az elektromos hajtás 7 százalékos részesedése a Renault csoporton belül sem indokolja a pénzforrások erőltetett allokálását az új generációs fejlesztésekhez.

Történelmi csúcson a haszonkulcs        

A bolt enélkül is jól megy – amíg Kína olcsó termékeivel le nem tarolja az európai piacot –, ahogy az 5,5 százalékról 7,9 százalékos történelmi magasságba emelkedett üzemi haszonkulcs is erre utal. Ez az idén a franciák előrejelzése szerint 7,5 százalékosra mérséklődik ugyan, de a cég tartja magát eredeti tervéhez, amely 2030-ra két számjegyű haszonkulcsot céloz meg – derül ki a cég gyorsjelentéséből.

 

A Renault csoport tavalyi árbevétele 13 százalékkal, 52,38 milliárd euróra nőtt, az LSEG elemzői konszenzusa ennél félmilliárddal volt magasabb. A nettó eredmény a 2022-es 716 millió eurós veszteség után 2,315 milliárd eurós nyereségre váltott, a bázist az oroszországi kivonulás után elkönyvelt leírások húzták a mélybe.

Eladási rekordot nem hozott a tavalyi év, 9 százalékos darabszám alapú növekedést viszont igen: a csoport legfontosabb márkáiból (Renault, Dacia, Alpine) összesen 2,235 millió autó talált gazdára – négy egymást követő éves csökkenés után. 

Éves alapon a Renault eladásai 9,4 százalékkal 1,548 millió darabra, a Daciáké 14,7 százalékkal 658 ezerre nőttek, míg az sportos Alpine-okból 22,1 százalékkal több, 4328 kelt el. A csoport üzemeiben emellett Nissan, Mitsubishi és Mercedes modellek bérgyártásai is folyik.

Renault 
FRANCE - TRANSPORT - AUTO
France, Paris, 2022-10-17, The Renault 5 Prototype foreshadows the future electric R5 at the 2022 Paris Motor Show, Photograph by Serge Tenani / Hans Lucas, France, Paris, 2022-10-17, La Renault 5 Prototype prefigure la future R5 electrique au salon de l automobile 2022 a Paris, Photographie de Serge Tenani / Hans Lucas. (Photo by Serge Tenani / Hans Lucas / Hans Lucas via AFP)
A Renault 5-ös elektromos köntösben is divatot diktál a fiatalok körében.
Fotó: SERGE TENANI / AFP

Arról szó sincs, hogy az elektromos átállást hanyagolnák, csak a fejlesztéseket az apadó állami támogatásokhoz, a visszafogottabb keresletbővüléshez igazítják, mindamellett az idén öt új modellel készülnek visszaverni a kínai márkák európai nyomulását. 

Kijön az elektromos Scénic E-Tech, a hatalmas durranásnak ígért Renault 5-ös, a Master haszonjármű tisztán elektromos hajtással, valamint két új hibrid, az egyikük a Rafale lesz. Összesen tíz modellel bővül a Renault választéka.