Belsős információk szerint az amerikai Google technológiai óriás vezetése azt fontolgatja, hogy a nemrég bevezetett generatív mesterséges intelligenciák magas költségei miatt fizetőssé tenné a keresőmotorjának egyes funkcióit. A prémiumdíjakkal pedig nemcsak a vállalat, hanem akár a teljes internet működése is átalakulhat – írta a Financial Times.

New,York,,Usa,-,May,14,,2023:,Google,Search,Menu
Fizetési fal mögé zárhatják a Google keresőmotorját / Fotó: Shutterstock

Az előfizetési rendszer elsősorban az új, mesterséges intelligenciát használó funkciókat érintené, például a Gmailben és a Docsban már kipróbálható Gemini nevű AI-asszisztenst. A Google ikonikus keresőmotorjának javasolt átalakítása az első alkalom lenne, hogy a vállalat fizetési fal mögé helyezné az egyik alapvető termékét.

Szerencsére a hagyományos kereső egyelőre még ingyenes maradna, a hirdetések pedig továbbra is megjelennének a prémium felhasználók számára is.

Bár az új rendszerről még nem született döntés, a javaslat rávilágít azokra a problémákra, amelyekkel a Google és anyavállalata, az Alphabet a közelmúltban szembekerült.

Az internetes óriás éveken keresztül ingyenes szolgáltatásokat kínált, amelyeket teljes egészében a felületén megjelenő reklámokkal finanszírozott: a vállalat tavaly 175 milliárd dollár bevételt jelentett a keresésből és a kapcsolódó hirdetésekből, ami a teljes árbevételének több mint a fele.

Az ágazati szakértők és a legújabb adatok alapján azonban az online hirdetések piaca elkezdett lelassulni, és ez komoly veszélyt jelenthet a Google-re és más online szolgáltatókra.

A Google lemaradt az AI-versenyben

A piacokat több mint egy éve lázban tartó mesterséges intelligenciák fejlesztése ráadásul költséges terület. 2022 novembere óta, amikor az OpenAI elindította a ChatGPT-t, a Google igyekezett válaszolni a rendkívül népszerű chatbot által jelentett versenyfenyegetésre.

A Google tavaly májusban kezdte el tesztelni a mesterséges intelligenciával működő keresőszolgáltatás kísérleti változatát, amely részletesebb válaszokat ad a lekérdezésekre, miközben továbbra is további információkhoz és hirdetésekhez vezető linkeket mutat a felhasználóknak. A kísérleti funkciókat azonban csak lassan illesztette be a fő keresőmotorjába.

Elárulta a Google, mire kerestek rá 2023-ban a magyarok

Azahriah, az atlétikai világbajnokság, Suhajda Szilárd és Szoboszlai Dominik is sokakat érdekelt, de vannak meglepetések is. A Google kategóriánként állította össze a toplistát.

Az ilyen típusú szolgáltatások azonban sokkal költségesebbek, mint a hagyományos keresési funkciók, mivel a generatív AI sokkal nagyobb számítási erőforrásokat igényel. A vállalat eddig csak néhány kiválasztott felhasználónak, köztük a Google One csomag előfizetőinek kínált hozzáférést ezekhez.

Close,Up,Of,The,Google,Logo,Sign,On,The,Building
A Google eddig sikertelen volt az AI-funkciók bevezetésének népszerűsítésében / Fotó: Shutterstock

Az AI bevezetése azonban korántsem egy garantált aranybánya.

A Microsoft, amely kiterjedt partnerségben áll az OpenAI-val, több mint egy évvel ezelőtt elindította a továbbfejlesztett GPT-alapú keresést és a Copilot nevű chatbotját a Bing keresőmotorjában. Az új AI-funkciók azonban eddig nem sokat segítettek a Bing piaci részesedésének növelésében, amely messze elmarad a Google mögött.

A ChatGPT beépítésével is a keresőmotorok fekete báránya maradt a Bing

Bár a felhasználók száma nőtt, piaci részesedése továbbra is apró maradt. Hiába áll az MI-sámlira a Bing, nem tud felérni a Google szintjére, amely a szektor több mint 90 százalékát uralja.

Egyes elemzők arra figyelmeztettek, hogy a Google hirdetési üzletága szenvedhet, ha a keresőmotorja teljesebb, mesterséges intelligencia által generált válaszokat ad, amelyekhez a felhasználóknak már nem kell a hirdetők weboldalára kattintaniuk.

Sok online kiadó, amely a vállalattól függ az internetes forgalomban, már korábban is arra figyelmeztetett, hogy kevesebb felhasználó fogja látogatni az oldalaikat, ha a Google mesterséges intelligenciával működő keresője a weboldalaikról kivonja az információkat, és közvetlenül elérhetővé teszi azokat a keresőknek.

A Google idén megjelent prémium szolgáltatása, a Google One szintén nem aratott nagy sikert, hiába volt felszerelve egy sor Gemini által működtetett alkalmazással.

Nem világos, hogy a vállalat pontosan hogyan integrálná a mesterségesintelligencia-alapú keresést ezekbe a fizetős szolgáltatásokba, amelyek különböző árszinteket kínálnak, vagy hogy mikorra készül el a végleges funkció. A fejlesztők szerint azonban még mindig esélyes, hogy a Google végül a legsikeresebb elemeket egyszerűen beépíti a fő, ingyenes keresőmotorjába.

A Google közölte, hogy a vállalat „nem dolgozik és nem is gondolkodik” reklámmentes keresési élményen, de folytatja az új prémium képességek és szolgáltatások kiépítését, hogy tovább bővítse előfizetéses kínálatát a vállalat minden termékében.

A keresőmotorunk evolúciója soha nem áll meg, hogy lépést tartsunk a felhasználóink igényeivel. Az AI bevezetése csak a legújabb kísérletünk arra, hogy termékünk piacvezető maradjon és minden igényt kielégítsen

– közölte a Google, amely nem közölt hivatalos információkat az új szolgáltatás megjelenéséről vagy az előfizetői csomagok lehetséges kibővítéséről.

Google: Mindent az MI-re tesznek fel – kesztyűt dobnak a Microsoftnak

A befektetők nem díjazzák sem a másfélszeresére, 20 milliárd dollárosra hízott Alphabet-profitot, se a mesterséges intelligencia fejlesztésére tett erőfeszítéseket – derül ki a negyedéves gyorsjelentésre adott tőzsdei reakcióból.