
BYD: megállíthatatlan a hibridek előretörése
Ismét rekordot döntött havi értékesítésében az új generációs autók világelső gyártója: a kínai BYD 373 083 tölthető hibridet (PHEV) és elektromos autót (BEV) adott el, ez 35,9 százalékos éves, és 8,8 százalékos havi bővülésnek felel meg. A Szegeden gigantikus autógyárat építő BYD sorozatban hatodik hónapja srófolja feljebb az eladásait éves összevetésben.

A statisztikán belül tovább erősödött a hibridek térnyerése, amíg ezekből 222 384-et, addig a hagyományos akkumulátoros autókból 148 470-et, míg haszonjárművekből – ide sorolva a Komáromban készülő elektromos buszokat is – 2229 darabot értékesítettek. (A cég üzletpolitikai szempontból 2022 márciusában felhagyott a belső égésű motorral szerelt autók gyártásával.)
A BYD nagy hatótávolságú hibridjei taroltak
A tölthető hibrideknél 73 százalékos az éves gyarapodás, ez jól tükrözi vissza a világtrendet, azaz a vegyes hajtás előretörését az elektromos kárára. Érdekesség, hogy Európában a tölthető hibridekkel szemben háromszoros a sima hibridek a fölénye az újautó-értékesítésben.
A BYD plig-in hibridjeinek választékában a május végén bemutatott DM (DualMode) 5.0-ás technológiával szerelt új modellek vitték a prímet, ezek közös jellemzője az igen nagy hatótáv: kedvező körülmények között akár kétezer kilométert is meg lehet tenni velük tankolás és töltés nélkül. Az egyes modellcsoportok eladásai a következőképpen alakultak:
- Song 76 793,
- Qin 70 457,
- Seal 54 835,
- Yuan 42 179,
- Seagull 40 949,
- Han 17 029
- Chaser 05 15 333,
- Dolphin 15 164,
- Tang 12 069,
- Sealion 7 023,
- e2 692,
- Frigate 07 409.
A BYD beígért és megindított exportoffenzívája egyelőre inkább a külföldi gyártás megszervezésére hagyatkozik, mintsem a közvetlen értékesítésre, ezt jelzi, hogy augusztusban csak 31 451 autót adtak el exportpiacaikon, ami a teljes forgalomnak mindössze 8,4 százaléka.
Fokozzák a külföldi beruházásokat
Az első nyolc hónapban átlagosan elért 14 százalékhoz képest ez gyengülés, igaz az Európai Unió által júliustól bevezetett, 37,6 százalékig terjedő büntetővámok okozta bizonytalanság és drágulás miatt a kereslet láthatóan csökkent a kontinensünkön.

A BYD célja, hogy idővel a bevételeinek felét külföldről szerezze meg, a helyi gyártással pedig kivédje a kínai offenzívát ferde szemmel néző kormányok által alkalmazott vagy csak tervezett magas vámokat. Stella Li alelnök a minap megerősítette, hogy cége az 50 százalékos exportarány elérésére törekszik, ám céldátumot nem említett.
Szakértők szerint igencsak fel kellene gyorsulniuk ahhoz, hogy az évtized végére megközelítsék a célt, átlépni azonban várhatóan csak valamikor a harmincas évek elején tudják.
Mindenesetre az idénre kitűzött félmillió darabos külpiaci eladások időarányos teljesítésével jól áll a csoport, hiszen az első nyolc hónapban 301,4 ezer általuk gyártott villanyautó és hibrid kelt el külföldön. Az idei teljes értékesítési cél 3,6 millió személyautó és haszonjármű, ezt simán el fogják érni a tavalyi 3,03 millió után.

A kínai autóipar meghatározó társaságának nyolchavi összesített mérlege is ígéretes trendről árulkodik. Eddig a tavalyi mennyiséget 29,9 százalékkal lekörözve 2 328 449 autót értékesítettek, s épp a múlt hónapban haladták meg az egymilliós darabszámot a villanyautóknál. A hibridek és az elektromos autók egymás közti aránya 57-43 százalékos, és a különbség innentől még egy ideig csak nőni fog.
A BYD egyben az akkumulátorgyártásban is meghatározó tényező, augusztusban a CATL mögött a kínai piacon a második helyet elfoglaló vállalat 18,8 gigawattóra összteljesítményű energiatárolót értékesített, ez 35,3 százalékkal több az egy évvel korábbihoz képest.
Száguldó eladások, gigantikus profitNem fog sem a villanyautók iránti kereslet megtorpanása, sem a büntetővám a világelső kínai autógyártón: a BYD Ázsiára támaszkodva megduplázta profitját és több mint harmadával növelte forgalmát a második negyedévben. A BYD folytatja globális offenzíváját, gyártóbázisokat épít ki világszerte. |




