Játékipari hullámvasút: ilyen volt a PlayStation elmúlt 30 éve
A héten betöltötte 30. életévét a világ egyik legjobban ismert játékkonzolja, a PlayStation. A Sony játékpiaci zászlóshajója megért nagy felfutásokat és nagy lejtőket is, a kerek évforduló kapcsán pedig a cég és sokan mások is megemlékeznek az elmúlt három évtizedről. Shawn Layden, a PlayStation egykori vezetője is adott egy interjút a Eurogamernek, melyben több sikertörténetre és nehézségre is kitért. Layden több mint 30 évet töltött a Sonynál, így részletes betekintést tudott nyújtani az első konzol elindításától a PS3 körüli nehézségeken át a PS4 sikeréig.

A PlayStation indulása és kezdeti nehézségei
Nem mindenki tudja, hogy a PlayStation eredetileg egy igen kockázatos ötletként látta meg a napvilágot: egy optikai meghajtóként indult a Nintendo számára, de a Nintendo váratlanul visszalépett, ami arra késztette Ken Kutaragit – a Sony akkori vezérigazgatóját –, hogy saját konzolt építsen. Layden elárulta, hogy a Sony vezetésében sokan szkeptikusak voltak, és úgy vélték, hogy a Sega és a Nintendo uralta piacon a PlayStation elbukik. A Sony végül tudatosan ötvözte a technológiai szaktudást a szórakoztatóipari szemlélettel:
a Sony Music szakemberei a kreatív marketinget, míg az elektronikai mérnökök a technológiai fejlesztéseket hozták a projektbe.
Ez a kombináció alapozta meg a PlayStation sikerét.
Az első generáció, az azonnali szerelem
Az optikai lemezekre való váltás radikálisan megváltoztatta a játékipart. A lemezek olcsóbbak és gyorsabban előállíthatók voltak, mint a ROM-kazetták, ami megkönnyítette a játékok terjesztését. A Sony stratégiai döntése volt, hogy a PlayStation „a nép platformja” legyen (egyenes ellentétben a mostani PS5 Próval), elősegítve a harmadik féltől származó fejlesztéseket, mint például a Final Fantasy VII és a Resident Evil.
Ez megkülönböztette a platformot a versenytársaktól, ahol a saját fejlesztés dominált. Az európai és japán reklámkampányok forradalmasították a játékmarketinget. A WipEout például a zenei szcéna elemeit használta, hogy a játékot a fiatalok életstílusának részévé tegye. Az első PlayStation tehát az egyik, ha nem a legfontosabb konzol, ami valaha a piacra került.
A PS2 és PS3: hatalmas siker és orbitális bukás
Layden szerint a PlayStation a PS2-vel volt a csúcson, és ezzel nem is téved: a PS2 lett a legsikeresebb konzol, ami a Metal Gear Solid és az Ico féle exkluzív játékok mellett az innovatív technológiának is köszönhető. Ezzel ellentétben a PS3-at Ikaroszhoz hasonlította: Layden elmondta, mindenki abban bízott, hogy olyan magasra fognak szárnyalni, mint még soha.
A túl ambiciózus tervek, az ár és a fejlesztési nehézségek hamar letörték Ikarosz szárnyait, és a mélységbe zuhant.
Layden szerint a Sony „túl közel repült a naphoz”, de ez a kudarc visszaterelte őket az alapelveikhez, hogy a konzolokat a játékosok igényei szerint tervezzék.

A nagy visszatérés
A PS4 a tanulságok alapján épült:
- a Sony visszatért a központi értékéhez, a legjobb játékélmény nyújtásához,
- elhagyták a felesleges funkciókat,
- és a gépet gazdaságosan építették, így az már a megjelenéskor nyereséges volt.
A PS4 bemutatkozásánál a Sony ügyesen reagált a versenytársak hibáira, például a játékmegosztás egyszerűségét bemutató vicces videóval, amit az Xbox kínos bemutatója után pár perccel vettek fel, hogy ezzel is odabökjenek a Microsoftnak. Layden kiemelte, hogy a PlayStation elkötelezett volt az új műfajok létrehozása mellett, például a Shadow of the Colossus megalkotásával. A kreativitás ösztönzése azonban ma már nehezebb, mivel a kiadók kevésbé mernek kockáztatni.
A Naughty Dog és más belsős stúdiók mélyen kihasználták a PlayStation hardver adottságait, ami kiemelkedő grafikát és játékélményt eredményezett.
Shawn Layden tapasztalatai alapján a PlayStation sikere a kockázatvállalásban, az innovációban és a játékosok iránti elkötelezettségben rejlik. Az interjú betekintést nyújt abba, hogyan vált a PlayStation a játékipar meghatározó szereplőjévé, és hogyan alkalmazkodott a kihívásokhoz, hogy továbbra is a játékosok igényeit szolgálja.

A modern konzolháború: PlayStation vs. Xbox
November elején a Sony legújabb digitális játszótere, a PlayStation 5 Pro, de a cég nem igazán erőltette meg magát, hogy széles körben népszerűsítse az új konzolt, ám állítólag ez nem is volt cél. Összességében szinte mindenki egyetértett abban, hogy a PS5 Pro a jó fejlődési irányt képviseli még akkor is, ha vannak érthetetlen hiányosságai. Az árcédula viszont egyértelműen jelzi: ez a konzol nem szól mindenkinek, csak az igazán elkötelezett Sony-rajongóknak. Az Xbox viszont nem adott ki ilyen félkonzolt, így nem lehet tudni, hogy le vannak maradva, vagy csak rejtegetnek valamit.
A nagy konzolok mellett a másik jelentős hadszíntér a kézikonzolok piaca.
A Sony és a Microsoft is próbálja utolérni a Nintendo Switch sikerét, állítólag mindkét cég már dolgozik az új kézikonzolok tervein, de ezek megvalósítása még évekre van. Eközben a Steam Deck, az Asus ROG Ally és a Lenovo Legion hatalmas népszerűségnek örvend: a játékosoknak alternatívák kellenek a mainstream nagy konzolok mellé, valamint a játékosok sokszor a kényelmet választják a minőség és a csúcskategória helyett.
A Switch teljesítménye ugyanis jóval gyengébb, mint a vele egyidős PS4 Pro vagy az Xbox One X, az évek során pedig csúnyán lekörözte mindkettőt az eladásokban. A drága játékok és konzolok korában szükség van olcsóbb alternatívára, és ha ez az alternatíva még vonzóbb is, mint a nagy konzol, akkor lehet, hogy érdemes több időt, energiát és pénzt fektetni bele.