BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Játékipari hullámvasút: ilyen volt a PlayStation elmúlt 30 éve

A Sony konzoljai elértek nagy sikereket, de a bukások sem kerülték el őket. A 30. évforduló kapcsán többen megemlékeznek a PlayStation konzolok hullámzó teljesítményéről: az első Sony-konzol olyan folyamatot indított el a játékpiacon, amelynek a hatása ma is érződik.

A héten betöltötte 30. életévét a világ egyik legjobban ismert játékkonzolja, a PlayStation. A Sony játékpiaci zászlóshajója megért nagy felfutásokat és nagy lejtőket is, a kerek évforduló kapcsán pedig a cég és sokan mások is megemlékeznek az elmúlt három évtizedről. Shawn Layden, a PlayStation egykori vezetője is adott egy interjút a Eurogamernek, melyben több sikertörténetre és nehézségre is kitért. Layden több mint 30 évet töltött a Sonynál, így részletes betekintést tudott nyújtani az első konzol elindításától a PS3 körüli nehézségeken át a PS4 sikeréig.

Játékipari hullámvasút: ilyen volt a PlayStation elmúlt 30 éve
Játékipari hullámvasút: ilyen volt a PlayStation elmúlt 30 éve / Fotó: PlayStation

A PlayStation indulása és kezdeti nehézségei

Nem mindenki tudja, hogy a PlayStation eredetileg egy igen kockázatos ötletként látta meg a napvilágot: egy optikai meghajtóként indult a Nintendo számára, de a Nintendo váratlanul visszalépett, ami arra késztette Ken Kutaragit – a Sony akkori vezérigazgatóját –, hogy saját konzolt építsen. Layden elárulta, hogy a Sony vezetésében sokan szkeptikusak voltak, és úgy vélték, hogy a Sega és a Nintendo uralta piacon a PlayStation elbukik. A Sony végül tudatosan ötvözte a technológiai szaktudást a szórakoztatóipari szemlélettel: 

a Sony Music szakemberei a kreatív marketinget, míg az elektronikai mérnökök a technológiai fejlesztéseket hozták a projektbe. 

Ez a kombináció alapozta meg a PlayStation sikerét.

Az első generáció, az azonnali szerelem

Az optikai lemezekre való váltás radikálisan megváltoztatta a játékipart. A lemezek olcsóbbak és gyorsabban előállíthatók voltak, mint a ROM-kazetták, ami megkönnyítette a játékok terjesztését. A Sony stratégiai döntése volt, hogy a PlayStation „a nép platformja” legyen (egyenes ellentétben a mostani PS5 Próval), elősegítve a harmadik féltől származó fejlesztéseket, mint például a Final Fantasy VII és a Resident Evil. 

Ez megkülönböztette a platformot a versenytársaktól, ahol a saját fejlesztés dominált. Az európai és japán reklámkampányok forradalmasították a játékmarketinget. A WipEout például a zenei szcéna elemeit használta, hogy a játékot a fiatalok életstílusának részévé tegye. Az első PlayStation tehát az egyik, ha nem a legfontosabb konzol, ami valaha a piacra került.

A PS2 és PS3: hatalmas siker és orbitális bukás

Layden szerint a PlayStation a PS2-vel volt a csúcson, és ezzel nem is téved: a PS2 lett a legsikeresebb konzol, ami a Metal Gear Solid és az Ico féle exkluzív játékok mellett az innovatív technológiának is köszönhető. Ezzel ellentétben a PS3-at Ikaroszhoz hasonlította: Layden elmondta, mindenki abban bízott, hogy olyan magasra fognak szárnyalni, mint még soha.

A túl ambiciózus tervek, az ár és a fejlesztési nehézségek hamar letörték Ikarosz szárnyait, és a mélységbe zuhant.

Layden szerint a Sony „túl közel repült a naphoz”, de ez a kudarc visszaterelte őket az alapelveikhez, hogy a konzolokat a játékosok igényei szerint tervezzék.

Sony PlayStation video game console
A PlayStation 4 fejlesztésénél minden korábbi hibát megpróbáltak kijavítani / Fotó: Anadolu via AFP

A nagy visszatérés

A PS4 a tanulságok alapján épült:

  • a Sony visszatért a központi értékéhez, a legjobb játékélmény nyújtásához,
  • elhagyták a felesleges funkciókat,
  • és a gépet gazdaságosan építették, így az már a megjelenéskor nyereséges volt.

A PS4 bemutatkozásánál a Sony ügyesen reagált a versenytársak hibáira, például a játékmegosztás egyszerűségét bemutató vicces videóval, amit az Xbox kínos bemutatója után pár perccel vettek fel, hogy ezzel is odabökjenek a Microsoftnak. Layden kiemelte, hogy a PlayStation elkötelezett volt az új műfajok létrehozása mellett, például a Shadow of the Colossus megalkotásával. A kreativitás ösztönzése azonban ma már nehezebb, mivel a kiadók kevésbé mernek kockáztatni.

A Naughty Dog és más belsős stúdiók mélyen kihasználták a PlayStation hardver adottságait, ami kiemelkedő grafikát és játékélményt eredményezett.

Shawn Layden tapasztalatai alapján a PlayStation sikere a kockázatvállalásban, az innovációban és a játékosok iránti elkötelezettségben rejlik. Az interjú betekintést nyújt abba, hogyan vált a PlayStation a játékipar meghatározó szereplőjévé, és hogyan alkalmazkodott a kihívásokhoz, hogy továbbra is a játékosok igényeit szolgálja.

Playstation 5 Pro 30th anniversary edition on display inside
Az évforduló alkalmából kiadtak egy olyan PS5 Prót, amely az első konzol dizájnjának állít emléket / Fotó: Getty Images

A modern konzolháború: PlayStation vs. Xbox

November elején a Sony legújabb digitális játszótere, a PlayStation 5 Pro, de a cég nem igazán erőltette meg magát, hogy széles körben népszerűsítse az új konzolt, ám állítólag ez nem is volt cél. Összességében szinte mindenki egyetértett abban, hogy a PS5 Pro a jó fejlődési irányt képviseli még akkor is, ha vannak érthetetlen hiányosságai. Az árcédula viszont egyértelműen jelzi: ez a konzol nem szól mindenkinek, csak az igazán elkötelezett Sony-rajongóknak. Az Xbox viszont nem adott ki ilyen félkonzolt, így nem lehet tudni, hogy le vannak maradva, vagy csak rejtegetnek valamit.

A nagy konzolok mellett a másik jelentős hadszíntér a kézikonzolok piaca.

A Sony és a Microsoft is próbálja utolérni a Nintendo Switch sikerét, állítólag mindkét cég már dolgozik az új kézikonzolok tervein, de ezek megvalósítása még évekre van. Eközben a Steam Deck, az Asus ROG Ally és a Lenovo Legion hatalmas népszerűségnek örvend: a játékosoknak alternatívák kellenek a mainstream nagy konzolok mellé, valamint a játékosok sokszor a kényelmet választják a minőség és a csúcskategória helyett.

A Switch teljesítménye ugyanis jóval gyengébb, mint a vele egyidős PS4 Pro vagy az Xbox One X, az évek során pedig csúnyán lekörözte mindkettőt az eladásokban. A drága játékok és konzolok korában szükség van olcsóbb alternatívára, és ha ez az alternatíva még vonzóbb is, mint a nagy konzol, akkor lehet, hogy érdemes több időt, energiát és pénzt fektetni bele. 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.