A héten betöltötte 30. életévét a világ egyik legjobban ismert játékkonzolja, a PlayStation. A Sony játékpiaci zászlóshajója megért nagy felfutásokat és nagy lejtőket is, a kerek évforduló kapcsán pedig a cég és sokan mások is megemlékeznek az elmúlt három évtizedről. Shawn Layden, a PlayStation egykori vezetője is adott egy interjút a Eurogamernek, melyben több sikertörténetre és nehézségre is kitért. Layden több mint 30 évet töltött a Sonynál, így részletes betekintést tudott nyújtani az első konzol elindításától a PS3 körüli nehézségeken át a PS4 sikeréig.
Nem mindenki tudja, hogy a PlayStation eredetileg egy igen kockázatos ötletként látta meg a napvilágot: egy optikai meghajtóként indult a Nintendo számára, de a Nintendo váratlanul visszalépett, ami arra késztette Ken Kutaragit – a Sony akkori vezérigazgatóját –, hogy saját konzolt építsen. Layden elárulta, hogy a Sony vezetésében sokan szkeptikusak voltak, és úgy vélték, hogy a Sega és a Nintendo uralta piacon a PlayStation elbukik. A Sony végül tudatosan ötvözte a technológiai szaktudást a szórakoztatóipari szemlélettel:
a Sony Music szakemberei a kreatív marketinget, míg az elektronikai mérnökök a technológiai fejlesztéseket hozták a projektbe.
Ez a kombináció alapozta meg a PlayStation sikerét.
Az optikai lemezekre való váltás radikálisan megváltoztatta a játékipart. A lemezek olcsóbbak és gyorsabban előállíthatók voltak, mint a ROM-kazetták, ami megkönnyítette a játékok terjesztését. A Sony stratégiai döntése volt, hogy a PlayStation „a nép platformja” legyen (egyenes ellentétben a mostani PS5 Próval), elősegítve a harmadik féltől származó fejlesztéseket, mint például a Final Fantasy VII és a Resident Evil.
Ez megkülönböztette a platformot a versenytársaktól, ahol a saját fejlesztés dominált. Az európai és japán reklámkampányok forradalmasították a játékmarketinget. A WipEout például a zenei szcéna elemeit használta, hogy a játékot a fiatalok életstílusának részévé tegye. Az első PlayStation tehát az egyik, ha nem a legfontosabb konzol, ami valaha a piacra került.
Layden szerint a PlayStation a PS2-vel volt a csúcson, és ezzel nem is téved: a PS2 lett a legsikeresebb konzol, ami a Metal Gear Solid és az Ico féle exkluzív játékok mellett az innovatív technológiának is köszönhető. Ezzel ellentétben a PS3-at Ikaroszhoz hasonlította: Layden elmondta, mindenki abban bízott, hogy olyan magasra fognak szárnyalni, mint még soha.
A túl ambiciózus tervek, az ár és a fejlesztési nehézségek hamar letörték Ikarosz szárnyait, és a mélységbe zuhant.
Layden szerint a Sony „túl közel repült a naphoz”, de ez a kudarc visszaterelte őket az alapelveikhez, hogy a konzolokat a játékosok igényei szerint tervezzék.
A PS4 a tanulságok alapján épült:
A PS4 bemutatkozásánál a Sony ügyesen reagált a versenytársak hibáira, például a játékmegosztás egyszerűségét bemutató vicces videóval, amit az Xbox kínos bemutatója után pár perccel vettek fel, hogy ezzel is odabökjenek a Microsoftnak. Layden kiemelte, hogy a PlayStation elkötelezett volt az új műfajok létrehozása mellett, például a Shadow of the Colossus megalkotásával. A kreativitás ösztönzése azonban ma már nehezebb, mivel a kiadók kevésbé mernek kockáztatni.
A Naughty Dog és más belsős stúdiók mélyen kihasználták a PlayStation hardver adottságait, ami kiemelkedő grafikát és játékélményt eredményezett.
Shawn Layden tapasztalatai alapján a PlayStation sikere a kockázatvállalásban, az innovációban és a játékosok iránti elkötelezettségben rejlik. Az interjú betekintést nyújt abba, hogyan vált a PlayStation a játékipar meghatározó szereplőjévé, és hogyan alkalmazkodott a kihívásokhoz, hogy továbbra is a játékosok igényeit szolgálja.
November elején a Sony legújabb digitális játszótere, a PlayStation 5 Pro, de a cég nem igazán erőltette meg magát, hogy széles körben népszerűsítse az új konzolt, ám állítólag ez nem is volt cél. Összességében szinte mindenki egyetértett abban, hogy a PS5 Pro a jó fejlődési irányt képviseli még akkor is, ha vannak érthetetlen hiányosságai. Az árcédula viszont egyértelműen jelzi: ez a konzol nem szól mindenkinek, csak az igazán elkötelezett Sony-rajongóknak. Az Xbox viszont nem adott ki ilyen félkonzolt, így nem lehet tudni, hogy le vannak maradva, vagy csak rejtegetnek valamit.
A nagy konzolok mellett a másik jelentős hadszíntér a kézikonzolok piaca.
A Sony és a Microsoft is próbálja utolérni a Nintendo Switch sikerét, állítólag mindkét cég már dolgozik az új kézikonzolok tervein, de ezek megvalósítása még évekre van. Eközben a Steam Deck, az Asus ROG Ally és a Lenovo Legion hatalmas népszerűségnek örvend: a játékosoknak alternatívák kellenek a mainstream nagy konzolok mellé, valamint a játékosok sokszor a kényelmet választják a minőség és a csúcskategória helyett.
A Switch teljesítménye ugyanis jóval gyengébb, mint a vele egyidős PS4 Pro vagy az Xbox One X, az évek során pedig csúnyán lekörözte mindkettőt az eladásokban. A drága játékok és konzolok korában szükség van olcsóbb alternatívára, és ha ez az alternatíva még vonzóbb is, mint a nagy konzol, akkor lehet, hogy érdemes több időt, energiát és pénzt fektetni bele.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.