A Facebook anyavállalata, a Meta virtuális (VR) és kiterjesztett valóságba (AR) történő teljes befektetése idén meghaladja a 100 milliárd dollárt, párhuzamosan azzal, hogy Mark Zuckerberg vezérigazgató kijelentette: 2025 „meghatározó év” lesz az okosszemüvegek számára. Ezt azonban tavaly is elmondta, az álomprojekt pedig közel sincsen a befektetések megtérítéséhez.
Legutóbbi éves jelentésében a Meta elárulta, hogy tavaly 19,9 milliárd dollárt fektetett be Reality Labs részlegébe, ami új csúcsot jelent a több mint egy évtizedes súlyos veszteségek után.
Az egység fejleszti többek között a Ray-Ban Meta okosszemüveget, amelyet Zuckerberg a múlt héten „igazi slágernek” nevezett, valamint a Quest VR headseteket, amelyek továbbra is lassan kelnek el.
A vállalat 2024-ben az óriási reklámkampány ellenére mindössze 1 millió darabot adott el a Ray-Ban szemüvegéből a Financial Times értesülései alapján.
A Szilícium-völgyi székhelyű vállalat összesített befektetései a VR és AR termékfejlesztésbe és felvásárlásokba már így is meghaladták a 80 milliárd dollárt, amióta a kezdeményezés 2014-ben elkezdődött, a VR-szemüvegeket gyártó Oculus megvásárlása után.
A Meta legújabb éves jelentése alapján azonban a techóriás 2025-ben újabb 20 milliárd dollárt pumpálna a projektbe.
Kétségtelen, hogy a technológia a vezérigazgató álomprojektje, amelytől azt várja, hogy egy napon leválthatja az okostelefonokat, és csökkentheti a Meta függőségét az Apple és a Google eszközeitől alkalmazásainak és szolgáltatásainak terjesztésében. A hosszú fejlesztések és a történelmi költségek azonban a menő dizájnok, az egyre kifinomultabb képességek és a gyártási számok növekedése ellenére óriási kudarc marad a vállalat számára.
Több mint három évvel azután, hogy a Facebook anyavállalata átkeresztelte magát Metára, hogy kiemelje a „metaverzum”, vagyis egy online virtuális világ kiépítésére vonatkozó elképzelését, az ezzel foglalkozó Reality Labs 2024-ben mindössze 2,1 milliárd dollár bevételt ért el, ami 13 százalékkal több az előző évinél.
Működési vesztesége azonban tavaly új csúcsot ért el, 17,7 milliárd dollárt, ami 10 százalékkal magasabb, mint egy évvel korábban.
Nem mintha a techóriás elhanyagolná a projektet, mivel termékek egyre bővülő választékával és folyamatos reklámkampányokkal próbálják népszerűsíteni a „jövő technológiáját”:
A termékek azonban továbbra is méregdrágák, és alig többek a legtöbb potenciális felhasználó számára, mint érdekességek, amelyek egyhamar nem fogják leváltani az okostelefonokat vagy a számítógépeket.
Igaz, ez nem jelenti azt, hogy a vállalat csődbe fog menni a VR-technológia sántikálása miatt: a Meta továbbra is rendkívül nyereséges – hála az online hirdetési üzletágának –, és a nettó bevétel tavaly 60 százalékkal 62,4 milliárd dollárra nőtt.
Azonban lehet, hogy Zuckerbergnek hamarosan el kell kezdenie magyarázkodni a befektetőinek, hogy miért nyel el ennyi pénzt egy projekt, amely látszólag még évekig nem lesz jövedelmező.
Metaverzum: teljes elmerülés, elszigetelt generáció és kiterjesztett élet
A kiskereskedelem résztvevői számára a metaverzumban rejlő új üzleti lehetőségek izgalmasnak tűnnek. Mivel a metaverzum és az azt megalapozó Web3-infrastruktúra folyamatosan fejlődik, a Deloitte szakértői megvizsgálták, mi és hogyan lehet hatással a kiskereskedelem kiterjedésére a metaverzumban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.