Közélet

Elképesztő svéd ötletek az orosz olajról: finomítóbombázás és tankhajóblokád

Az orosz olajexport leállítására most van élehetősége egy kutató szerint, hála a globális túlkínálatnak.

Hogyan öljük meg Oroszország olajgazdaságát címmel jelent meg egy publicisztika az amerikai nemzetbiztonsági kiadványban, a National Interestben, amelyben a Stockholm Free World Forum svéd munkatársa, Anders Aslund válaszolja meg a címben feltett kérdést. A kutató először felvázolja, hogy az orosz gazdaság nem különösebben nagy méretű és rendkívül sérülékeny, miután árupiaci exporton alapul. A nagyjából 1500 milliárd eurós orosz gazdaság mellett az exportbevételek a 2020-as 382 milliárd dolláros és a 2022-es 628 milliárd dolláros érték között mozognak.

18 January 2023, Lower Saxony, Wilhelmshaven: The tanker "Ane " at the height of the " Hoegh Esperanza " A ship delivery of 40,000 tons of diesel from Russia to Wilhelmshaven has met with criticism from the government of Lower Saxony. The import is legally permissible despite a far-reaching EU ban on oil imports, as the EU regulation allows an import of Russian petroleum products, such as diesel, by ship until February 5. "In general, however, we also see this critically, that there is this exception to the Russia embargo," a spokesman for Lower Saxony's Energy Minister Christian Meyer (Greens) said in Hanover on Wednesday. Crude oil may no longer be imported from Russia by ship since the beginning of December. Initially, several media had reported. Photo: Lars Klemmer/dpa (Photo by Lars Klemmer / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Fotó: AFP

Az orosz földgázexport szinte megszűnt

Aslund ezután arról ír, hogy Oroszország mára szinte teljesen elvesztette Európába tartó, évi 150 milliárd köbméteres gázexportját arroganciája és megbízhatatlansága miatt, amelyet a csekély mennyiségű LNG és a Kínába tartó évi 30 milliárd köbméter nem ellensúlyoz. Oroszország így évi 60-70 milliárd dollárnyi bevételtől esik el, sőt, mivel a belföldi piacon a Gazprom kénytelen áron alul adni termékeit, a cég akár csődbe is mehet.

A svéd kutató szerint ezért érdemes inkább az olajra koncentrálnia, mely hagyományosan Oroszország legnagyobb exportcikke, ezért a Nyugatnak és Ukrajnának azt kell célba vennie. A 2022-es ársapka a tavalyi év elején működött, ám később az árak emelkedtek, de az orosz exportbevételek a 2022-es 628 milliárd dolláros szintről így is 460 milliárd dollárra csökkenhettek 2023-ban.

Most az olajon a sor

A Nyugatnak ezért tovább kell lépnie, és kihasználni az orosz nyersanyagexport másik sérülékenységét, hiszen ahhoz olcsó szállítás szükséges, miközben Oroszország csak mérsékelten fér hozzá a tengerekhez. 

A tengeri orosz olajexport 90 százaléka ugyanis a Balti-tengeren és a Fekete-tengeren indul útnak, az árnyékflotta hajóin.

Aslund szerint a Balti-tengeren már csak azért is meg lehetne állítani az árnyékflotta hajóit, mert azok nincsenek a legjobb állapotban és biztosításuk sem megfelelő, így a tenger partján található NATO-országok ezen az alapon megállíthatják a tankereket. A szerző felteszi azt a kérdést, hogy vajon a Fekete-tengerről kivezető Boszporuszon Törökország hogyan engedheti keresztül a hajókat, ám nem részletezi tovább a kérdést.

Ukrajnának az orosz olajszektor infrastruktúráját kellene bombáznia

Végezetül a szerző arra szólítja fel Ukrajnát, hogy folytassa és terjessze ki az orosz energetikai infrastruktúra elleni támadásait, válaszként Oroszország hasonló támadásaira. Felidézi az orosz kikötők elleni csapásokat, ám azt is sürgeti, hogy a finomítók, raktárak és más létesítmények is kerüljenek az ukránok célkeresztjébe. Ezzel párhuzamosan pedig a Nyugatnak meg kellene tiltania, hogy az olajmezők szolgáltató cégei, különös tekintettel a Schlumbergerre, tovább működjenek Oroszországban.

A svéd szerző szerint az olajpiacon már így is túlkínálat van kialakulóban, így az orosz olaj kiesése a világpiacról nem fenyeget hiánnyal, különösen akkor nem, ha a Biden-adminisztráció megváltoztatja az LNG-exportengedélyek kiadásának befagyasztását. A Nyugatnak az orosz gázexport lenullázása és az olajbevételek korlátozása után az orosz olajexport megszüntetésére kellene törekednie, ez ugyanis térdre kényszerítené Moszkvát.

 

Schlumberger Oroszország olaj
Kapcsolódó cikkek