Bővül azoknak a nyugati márkáknak a listája, amelyeknek a termékeit a védjegy tulajdonosának engedélye nélkül lehet importálni Oroszországba – közölte az eurázsiai ország Ipari és Kereskedelmi Minisztériuma.

IKEA Closes Its Stores In Russia
Számtalan nyugati márka vonult ki Oroszországból, de a termékeik mégis elérhetők.
Fotó: Konstantin Zavrazhin / Getty Images

A tárca kibővített listáján többek között az IKEA, a Nintendo, a Zanussi, a Wahl, két amerikai játékgyártó, a Hasbro és a Mattel, továbbá luxusmárkák – Lancome, Giorgio Armani, Yves Saint Laurent – találhatók meg – írja a Reuters.

Moszkva még tavaly legalizálta az úgynevezett párhuzamos importot, aminek értelmében a nyugati termékeket a márka beleegyezése nélkül is át lehet juttatni a vámon Oroszországba. Ennek módszere, hogy kazah, örmény, kínai és más vállalatok nyugatról megrendelik a szankció alá eső árucikkeket, amit aztán orosz cégek vesznek meg, így az oroszországi fogyasztók továbbra is hozzáférhetnek jó néhány külföldi termékhez.

Az orosz–ukrán háború kirobbanása után több nyugati vállalat közölte, hogy kivonul az eurázsiai országból.

A Ford Motor októberben jelezte, hogy elhagyja Oroszországot, míg a német vegyipari óriás, a Henkel 2022 áprilisában jelentette be, decemberben pedig megerősítette, hogy kivonul az orosz piacról Ukrajna megtámadása miatt. Néhány nyugati cég nyáron közölte, hogy a szovjet időkre emlékeztető üzleti modellt vezetnek be Moszkvában, ahol a termékeiket vámmentesen, külföldi valutáért vásárolhatják meg az orosz fogyasztók. Az IKEA tavaly márciusban zárta be oroszországi áruházait, bár a nyáron egy rövid online kiárusítás erejéig újra megnyitotta a kapuit, majd februárban eladta a helyi gyárait.

Az eladásokat megnehezíti, hogy az Oroszországgal szemben szankciókat bevezető, barátságtalannak nevezett országok cégeivel kötött üzleteket egy kormánybizottságnak is jóvá kell hagynia.

Különböző becslések vannak arról, hányan hagyták ott az orosz piacot: a svájci Sankt Gallen-i Egyetem kutatása szerint a háború kezdetekor az Európai Unióhoz és a G7-hez tartozó 1404 multinacionális cég 2405 leányvállalattal volt jelen az ottani piacon. Tavaly novemberre ezeknek csupán a 8,5 százaléka vált meg legalább egy oroszországi érdekeltségétől. Az Oroszországban működő amerikai leányvállalatok kevesebb mint 18, a japánok 15 és az uniósok 8,3 százaléka hagyta ott teljesen az orosz piacot 2022 végére.

A Yale Egyetem állandóan frissülő listáján több mint 1200 olyan vállalatot tüntettek fel, amelyek részben vagy teljes egészében elhagyták az ottani piacot. Vannak persze cégek, amelyek nem siették el a távozást, például a Heineken a múlt héten azt állította, hogy a helyi bürokrácia miatt nem tud kivonulni.

Moszkva könnyedén kijátssza a nyugati szankciókat

A nyugati országok közvetlen exportja Oroszországba drámai visszaesést mutatott, ugyanakkor felvirágzott a közvetítő Megnőtt a nyugati kivitel a kaukázusi és a közép-ázsiai országokba, ezzel párhuzamosan bővült ezen országok exportja Oroszországba. Egy másik kézenfekvő útvonal a korlátozó intézkedések kijátszására Kínán keresztül vezet.