Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) jelentése szerint 2023 első negyedévében tovább emelkedett az új haszongépjárművek száma az unióban, ám a növekedés a szerény tavalyi eladások miatt látványos.

Electric,Bus,At,A,Charging,Station
Fotó: Shutterstock

A magas és az üzemanyagárak ellenére az Európai Unióban tovább nőtt a haszongépjárművek száma, meghaladva a tavalyi év ugyanezen időszakában mért adatokat.

Az ACEA szerint a furgonregisztrációk száma 7,7, a teherautóké 19,4, a buszoké pedig 15,5 százalékkal nőtt 2023 első negyedévében.

A furgonok száma jelentősen, 355 553 darabra bővült a blokkban, amelyet Spanyolország vezetett a regisztrációk 31,2 százalékos megugrásával, a németeknél és az olaszoknál csak szerényebb növekedés volt tapasztalható. Ezzel szemben Franciaországban az új regisztrációk száma 3 százalékkal csökkent, de ez még így is a piac legmagasabb volumenének számít 87 842 darabbal.

Az új közepes és nehéz buszok száma 15,5 százalékkal nőtt az első negyedévben – itt is a franciáknál volt a legnagyobb számbeli növekedés, 24 107 darabra, ami 23,5 százalékos emelkedésnek felel meg. Más nagy piacokon is jelentős növekedést lehetett tapasztalni, Spanyolországban 68,7, Olaszországban 64,1, míg Németországban 16,2 százalékkal nőtt meg az új buszok regisztrációja.

A legnagyobb növekedést azonban a tehergépjárművek érték el, a blokk országaiban 19,4 százalékkal ugrott meg a regisztrációk száma, elérve a 86 455 darabot.

Dánia kivételével, ahol 8,9 százalékos visszaesés volt tapasztalható, valamennyi tagállam jelentős növekedést könyvelhetett el, beleértve a négy legnagyobb piacot is: a németeknél 20,9, a lengyeleknél 19,1, a franciáknál 12,4, míg az olaszoknál 9,5 százalékkal emelkedett az új teherautók száma.

A személyautókhoz hasonlóan a haszongépjárművek között is gyorsan terjednek az elektromos meghajtású modellek. Bár a dízeles járművek uralják a piacot, az akkumulátorosok idén nagyobb teret nyertek, mint valaha, és pár éven belül utolérhetik a robbanómotoros társaikat.

Ez legjobban az elektromosan tölthető buszoknál látható, amelyek értékesítése az EU-ban 47,1 százalékkal nőtt meg, míg a hibridek kiemelkedő, 146,9 százalékos ugrást könyvelhettek el.