A portugál állami légitársaság, a TAP privatizációjára július helyett október előtt kerül sor, de pontosan nem tudni, mikor – közölte Joao Galamba infrastrukturális miniszter. Áprilisban a kormány azt mondta, hogy az eladást júliusban tervezik, miután megállapítják a vállalat értékét, azonban a Parpublica állami holdingtársaság csak a múlt héten bízta meg az Ernst & Youngot és a Banco Finantia portugál bankot az értékbecsléssel.

FRANCE - AIRPORT - GRADUAL RECOVERY AIR TRAFFIC
France, Blagnac, 20-05-2021. A plane from the airline TAP lands. Air traffic is gradually resuming at Toulouse Blagnac airport. Photography Adrien Nowak / Hans Lucas.France, Blagnac, 20-05-2021. Un avion de la compagnie aerienne TAP atterit. Le trafic aerien reprend progressivement a l aeroport de Toulouse Blagnac. Photographie Adrien Nowak / Hans Lucas. (Photo by Adrien Nowak / Hans Lucas / Hans Lucas via AFP)
Fotó: Adrien Nowak / AFP

Lisszabon azt is elárulta, hogy meg kívánja tartani stratégiai részesedését az állami légitársaságban, amelynek szerkezetét az EU által jóváhagyott 3,2 milliárd eurós mentőterv keretében alakítják át. Eddig legalább három nagy vállalat, az IAG, a Lufthansa és az Air France-KLM jelentkezett be a cégért. Joao Galamba szerint az eladás minden feltételét kormányrendeletben fogják meghatározni – írja a Reuters.

A privatizációra összpontosítunk, de a rendeletet ebben a hónapban még nem hagyjuk jóvá, október előtt azonban biztosan rábólintunk

– mondta a politikus más részletek közlése nélkül. Az 1945 alapított TAP 99 gépből álló flottával rendelkezik, és az idei első fél évben 7,58 millió utast szállított, ami 30 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest. Ez azonban még mindig kissé elmarad a járvány előtti szinttől. A légitársaság az idei első negyedévben 57,4 millió eurós nettó veszteségről számolt be, ami több mint 50 százalékos csökkenés éves szinten.

A TAP privatizációja olyan ügylet, amely az elmúlt huszonöt év logikáját követi az európai légi közlekedési világban. A jövőben koncentráltabb lehet az eddig széttöredezett európai légi közlekedési piac, mivel a veszteségesen működő, vergődő nemzeti és regionális légitársaságokat sorra felvásárolhatják a nagyobb szereplők. Korábban a Lufthansa megszerezte az olasz ITA Airways, az Alitalia utódjának 41 százalékát, s kisebbségi tulajdonos lett. Múlt héten a fapados óriás, a Norwegain Air közölte, hogy bekebelezi regionális riválisát, a norvég piacra koncentráló Wideroe társaságot.

Az elemzők szerint számos nemzeti és regionális légitársaság küszködik, mert több ország úgy látja, hogy mindenképp szükség van saját szolgáltatóra. Például a portugál TAP mellett a túlélésért küzd a Scandinavian Airlines (SAS) is, amely a csődeljárásból próbál kilábalni. A TRA Consulting adatai szerint 2018-ban az öt legnagyobb európai légitársaság, köztük a Lufthansa és a Ryanair, a piac mintegy 50 százalékát ellenőrizte az öreg kontinensen.

A szakértők úgy vélik, hogy az elkövetkező években az európai légi közlekedési piac két részre fog szétválni: a Lufthansa, az Air France és az IAG alkotta három nagy légitársasági csoportra, amelyek felvásárolják a kisebb nemzeti légitársaságokat, valamint az olyan fapados óriásokra, mint a Ryanair, a Wizz Air és a Norwegian. Ez a folyamat az Egyesült Államokban már lejátszódott: a fő légitársaságok 86 százalékos részesedéssel rendelkeznek az amerikai piacon.

Pörög az űrturizmus: személyre szabott vendégélmény és Michelin-csillagos ételek 44 millió forintért

Már lehet jegyeket vásárolni a Celeste nevű sztratoszferikus léggömbhöz rögzített kapszulában tett utazásokra. Az előfoglalás 10 ezer euróba (nagyjából 3,7 millió forint) kerül, az utazás teljes költsége 120 ezer euró (körülbelül 44,3 millió forint). A francia Zephalto céggel utazó űrturisták a gravitáció elvesztése nélkül csodálhatják meg a Földet, miközben egy többfogásos vacsorát is elfogyaszthatnak.