BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Globális dízelválságot robbanthat ki az orosz exportstop

Az olaj drágulása húzós üzemanyagárakat eredményezhet, emellett egy újabb csapás is fenyegeti a globális gazdaságot: Oroszország korlátozta a dízel kivitelét. A gázolaj a világgazdaság egyik legfontosabb terméke, amelyet a mezőgazdaságban, a feldolgozóiparban és az építőiparban is használnak.

Drágul a gázolaj Ázsiában: a szingapúri kereskedésben az egy hordó olaj finomításával nyert gázolajon 3,4 százalékkal többet, 30,21 dollárt lehetett keresni, miután Oroszország tegnap bejelentette: határozatlan időre korlátozza a benzin és a gázolaj exportját. Moszkva a belső piac stabilizálásával magyarázta a lépést, de elemzők szerint valódi céljuk az árak felverése lehet – írja a Bloomberg. A Kreml szóvivője, Dimitrij Peszkov pénteki sajtótájékoztatóján megerősítette, hogy a korlátozások addig tartanak, ameddig azt szükségesnek látják a piac stabilizálása érdekében. Ugyanakkor Alekszandr Novák energiaügyi miniszter hevesen cáfolta, hogy bárhol is üzemanyaghiány lenne az országban.

Red,Disel,Flowing,From,A,Jerry,Can
Az áremelkedés a sofőrök mellett sokakat érinthet kellemetlenül.
Fotó: Christina Hemsley

Az eurázsiai ország normális esetben naponta több mint egymillió hordónyi dízelt szállított, amivel a világ legnagyobb tengeri exportőrének számít. A kínálat csökkenése, majd az azt követő áremelkedés nem csak a kereskedőket és a sofőröket érinti kellemetlenül: a gázolajat hajókon és vonatokon, valamint a mezőgazdaságban, a feldolgozóiparban és az építőiparban is használják.

A dízel a világgazdaság egyik legfontosabb terméke, mozgatórugója.

Elemzők szerint sok múlik azon, hogy Kreml meddig tartja érvényben a tilalmat, egy részük arra számít, hogy a korlátozást hamarosan feloldják. A közvetlen hatást tompítja, hogy Oroszország engedélyezi a rakományok kivitelét, ha azokat az orosz vasút már elfogadta szállításra, vagy rendelkeznek rakodási papírokkal a tengeri szállításhoz. Moszkva teljesíti az általa vezetett szövetség, az Eurázsiai Gazdasági Unió tagjaival (Belarusz, Kazahsztán, Örményország, Kirgizisztán) kötött kormányközi megállapodásokat is.

A dízel marzsának alakulása Szingapúrban
 

Az is segíthet, hogy a kínai és indiai feldolgozók több gázolajat exportálnak a nemzetközi vevőknek, mivel a két ázsiai óriás rekordmennyiségben vásárolja az orosz és iráni energiahordozókat. Ugyanakkor aggályok merülnek fel azzal kapcsolatban is, hogy Peking és Újdelhi képes lesz-e a jelenlegi szintnél is többet exportálni. A világ két legnépesebb országa már most is jóval a normális szint felett dolgozza fel, majd adja el a gázolajat.

Oroszország Szaúd-Arábiával és az OPEC+-csoporttal közösen már csökkentette a nyersolaj termelését és kivitelét, ezért mindkét irányadó alaptípus, az északi-tengeri Brent és az amerikai WTI is tavaly november óta nem látott szintekre emelkedett. Az olajár felfelé tartó trendjét a világ vezető nyersolajimportőre, Kína pozitív keresleti kilátásai is támogatják, amit tovább erősítenek Peking gazdasági ösztönző intézkedései.

Brutális üzemanyagárakat hozhat a zabolátlanul erősödő nemzetközi olajár

Hamarosan maga mögött hagyhatja a százdolláros lélektani határt is a nemzetközi olajár a fedezeti alapok pozicionálása alapján. Az olajár emelkedése mögött elsősorban az áll, hogy Szaúd-Arábia hétfőn bejelentette, egészen decemberig fenntartja a már a nyáron megkezdett, napi egymillió hordós kitermeléscsökkentési ütemét, tovább szűkítve ezzel az Oroszország által már korábban megcsonkított piaci kínálatot.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.