Kedden nagy napot élt át az animációs film, ami akár emlékezetes fordulót jelenthet: a kínai Nezsa 2 letaszított a trónról minden amerikai produkciót. Agymanók, Oroszlánkirály, Jégvarázs, Super Mario – gyerek, felnőtt biztosan továbbra nézi őket, de a globális bevétel szempontjából a király immár Nezsa.
A démongyerek már az első, 2019-es róla készült filmben aratott, és a második rész alkotói számíthattak rá, hogy most még nagyobbat dobnak. A Nezsa 2-t a kínai újév első napján, január 29-én mutatták be, és ezután olyan három hét következett, amelynek során felsorolni is nehéz lenne hányféle rekordot döntött meg Csiaoci filmje.
A legfontosabb statisztika: húsz nap alatt, kedden este 7:35-ig a Nezsa 2 globálisan 12,32 milliárd jüan, azaz 1,6984 millárd dollár (655 milliárd forint) bevételt hozott. (Hogy tudjuk hova tenni, ebből majdnem háromszor lehetne felépíteni a Puskás Arénát.) A kassza még mindig telik, de már ez is elég ahhoz, hogy az alkotás maga mögé utasítson minden más animációs filmet. Ez a piac korábban egyértelműen az amerikaiaké volt, a globális bevételi sorrend teteje most így néz ki:
Harry Potter Sanghajba költözik, a Star Wars-verő kínai mesehős meg Nyugatra
Világgazdaság, 2025. február 12. Egybeesett két érdekes hír szerdán, amelyek példázzák a világhatalommá vált Kína igyekezetét, hogy a globális kultúrába integrálódjon, mégpedig a keleti óriáshoz méltóan méretes vállalkozásokkal. Harry Potter-stúdiót építenek Sanghajban, ugyanakkor titkolatlanul a box office első helyére törve elkezdték a Nezsa kínai mesehősről szóló animációs film külföldi előbemutatóit.
Az adatok értelmezéséhez érdemes fűzni néhány gondolatot, hiszen a népességszámok összehasonlítása alapján természetesnek gondolhatnánk, hogy a másfél milliárdos Kína és India a bevételi adatokban az élre tör. Mégsem így volt, a legutóbbi évekig.
Nem kell ecsetelni a film globális tudatformáló erejét, és akár a fent idézett kínai Global Times – az országot uraló Kommunista Párt ellenőrizte angol nyelvű portál – cikkeiből is világosan kitűnik, hogy ezt a második világhatalom fontosnak is tartja. Nemcsak belföldi, hanem nemzetközi dimenzióban is.
Miközben a televíziót egyre inkább szorítja hátrébb a streaming, azt látjuk, hogy a Nyugat és Kína közt kevés az átfedés, mások a streamingszolgáltatók és a nálunk jelenlévők kevés kínai filmet tesznek a kínálatukba. Bár a túlnyomó többségű amerikai film mellé azért kerül egyéb is, Ázsiából sok dél-koreai és kevesebb indiai mellett nagyon kevés kínai.
A készülő filmek tömegével a szinkronizálás rég nem bírja a versenyt, sőt a feliratozás sem, technikai szempontból azonban egyre könnyebben törnek át a Nyugatot és Keletet elválasztó falon a kínai filmek is. Az amerikai Rakuten Viki arra építette streamingszolgáltatását, hogy a Wikipedia mintájára filmeket is szívesen szinkronizálnak önkéntesek. Ugyanakkor a hangot szinkronizáló automaták is egyre jobbak, ha a filmekben megjelenő írott szövegekkel nem is boldogulnak még.
A tévé és streaming természetesen csak a lassan minden országot átszövő úthálózat, a főút, ahol diadalmenetben büszkén be lehet vonulni, az még mindig a filmszínház. A Nezsa esetében is a külső hatást és a kínai befolyás terjedését vizsgálva, azt lesz majd érdemes látni, Kínán kívül mekkora lesz a bevétel. Az egyetlen, hazai piacra eső bevétel, illetve a globális bevétel esetében is valószínűleg egyre gyakrabban látunk majd kínaiakat a világlisták élén, hiszen a hazai filmszínházpiacuk hatalmasra növi ki magát, de amit talán még ennél is érdekesebb lesz figyelni: milyen mértékben váltják a kínai filmek az amerikaiakat a mozikban Kínán kívül.
Ahogy Kína egyre világosabban és egyre több színtéren jelentkezik világhatalomként, a tömegérdeklődés is növekszik külföldön, a politikai és gazdasági rivális Nyugaton is.
Kínai gigaprodukciók érkezhetnek Magyarországra
Európában évek óta ritkán látni kínai filmet, pedig régebben a filmfesztiválok állandó résztvevői voltak. A szigorú kínai szabályozás nem szívesen engedi külföldre az alkotásokat, illetve sok kínai filmes a belső piacra gyárt tartalmat. Hszi Csin-ping kínai elnök magyarországi látogatása alkalmával filmipari együttműködést is aláírnak a felek, ez pedig az jelentheti, hogy megnyílhat hazánk felé a világ második legnagyobb filmipara.
A kínaiak igyekeznek is eleget tenni a keresletnek, a belföldi és a külföldi propagandaigényeknek is eleget téve, ahogy az amerikaiak is. Sőt, ami kifelé a nagy filmek kínálatából látszik, az azt mutatja, hogy a kínai filmgyártók, ha lehet, még nacionalistábbak, mint az amerikaiak: Kína ugyanolyan büszke magára, mint Amerika, ha nem még inkább.
Játékfilmben a legutóbbi nagy dobás például a 2021-ben a mozikba került Csangcsin-tavi csata, amely szintén már megdöntött egy csomó bevételi rekordot, arról szól hogyan verik meg az állig felfegyverzett amerikaiakat a koreai háborúban a kínai önkéntes hadsereg hősies katonái.
Sokkal korábban, az évezredünk elején indultak útjukra a Csin-dinasztia országegyesítéséről szóló tévéfilmsorozat epizódjainak tucatjai, amelyek már akkor megmutatták, hogy a kínaiak nem a kommunista korszakra tekintenek vissza, hanem több ezer éves történelmükre, a filozófia és a stratégiai gondolkodás tiszteletével. Kiváló filmtechnikával a háttérben, ami azóta még többet fejlődött.
Ajánlható és el is érhető Nyugaton egy másik látványos népszerű sorozat, a kínai Indiana Jones, Hu Baji történetei, amelyekről többszezonnyi tévéfilm és több önálló film készült Csang Muje Gyertya a sírban című népszerű regénysorozata alapján.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.