Az Xbox vezetője, Phil Spencer kijelentette, hogy már nem próbálja átcsábítani a PS5- és PC-játékosokat az Xboxra – ezzel gyakorlatilag elismerte, hogy részükről vége a PlayStationnel való nagy versengésnek, a modern kori konzolháborúnak, mivel a játékosok „annyira elkötelezettek a saját platformjaik iránt”, hogy most már inkább csak azt szeretné, ha „több ember játszhatna” Xbox-játékokkal más platformokon is. A Microsoft videójáték-részlegéért felelős Spencer szerint végleg letettek arról, hogy magukhoz csábítsák a PS-tulajokat.
Az XboxEra podcastben adott interjújában Spencer elmondta, hogy bár a konkurens platformokon értékesített játékok után az Xbox csak az eladások 70 százalékát kapja meg – míg a fennmaradó 30 százalék a versenytárs, sok esetben a Sony áruházát illeti –, ez a 70 százalék is hozzájárul ahhoz, hogy az Xbox kiváló játékportfóliót építsen. „Vannak emberek, akiknek a játékkönyvtára PlayStationön vagy Nintendón van, vagy egyszerűen jobban szeretik az ottani kontrollert és játékokat, és én nem akarom azt mondani, hogy emiatt nem érdemes ott is üzletet építenünk, vagy rajongókat találnunk a franchise-ainkhoz” – magyarázta az Xbox vezetője, és hozzátette:
Már nem próbálok mindenkit áthozni Xboxra. Mindannyian annyira kötődünk a saját platformjainkhoz, hogy inkább arra kell törekednünk, hogy több ember játszhasson.
Ugyanakkor Spencer elismerte, hogy ez az álláspont idővel változhat, hiszen természetesen „sokkal jobb lenne, ha az Xbox minden egyes játék után a teljes bevételt megkapná”. Ez azonban nem jelenti azt, hogy az Xbox feladná saját hardveres terveit, hiszen akár egy új kézikonzol is megvalósulhat a jövőben. „Nyilvánvalóan nagyobb bevételünk van a saját platformunkon, és ez az egyik oka annak, hogy továbbra is fontos befektetnünk ebbe” – tette hozzá.
Phil Spencer nyilatkozata valószínűleg meglepetésként ért többeket, de nem ez volt az első ilyen jellegű kijelentése. Arról már korábban is nyilatkozott, hogy több Xbox-exkluzív játékot terveznek megjelentetni a rivális platformokon, mivel azt szeretnék, ha az olyan sikercímek, mint a decemberben piacra dobott Indiana Jones and The Great Circle minél több emberhez eljutna.
Spencer kijelentése nem sokáig maradhat válasz nélkül, egy ilyen lépésre hasonlóan, ha nem ugyanígy kellene reagálnia a Sonynak is.
A PlayStation-exkluzív játékok az utóbbi években jelentős számban megjelentek már PC-re is, arra azonban még nemigen volt példa, hogy Xboxra is eljutottak volna. Mivel a Microsoft jelentős számú nagy stúdiót vásárolt el, amelyek korábban mindkét platformra fejlesztettek, ezért a nyitás nem áll nehezükre. A Sonynál viszont nem ez a helyzet, nekik jelentős időt és pénzt kellene áldozni ahhoz, hogy kiismerjék az Xbox-konzolok rendszerét és megfelelő játékportokat fejlesszenek.
Az Xbox tehát akarva-akaratlanul is nem kicsi nyomást helyezett a Sony vállára. Ez már nem sokban fogja befolyásolni a 2025-ös játékmegjelenéseket és terveket, viszont a következő évben már lehet, hogy érezhetjük a hatását. Egyelőre úgy néz ki, hogy a videójáték-ipar kilábalt a stagnálásból. A globális videójáték-piac bevétele 184,3 milliárd dollár volt, mindössze 0,2 százalékkal növekedett 2023-hoz képest:
Ezt a növekedést tovább fokozhatja, ha a Sony felveszi az elé dobott kesztyűt, és népszerű címei közül megjelentet párat Xbox-konzolokra is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.