BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Peking a levegőben vág vissza Trumpnak, a Boeing fűbe harap Kínában

A pekingi vezetés megtiltotta a kínai légitársaságoknak, hogy átvegyék a megrendelt amerikai repülőgépeket. A Boeing ezzel a világ legnagyobb piacát veszítheti el, kérdés, hogy mi lesz a már üzemben lévő gépek szervizelésével és alkatrész-utánpótlásával.

Kína megtiltotta légitársaságainak, hogy további Boeing repülőgépeket vegyenek át, válaszul az amerikai–kínai kereskedelmi háborúra, amelynek során Donald Trump amerikai elnök akár 145 százalékos vámokat is kivethet kínai árukra – értesült a Bloomberg.

Boeing Kína
A Grand China légitársaság gépe Pekingben – Kína megtiltotta a Boeing járművek átvételét / Fotó: The Yomiuri Shimbun via AFP

Peking arra is utasította a kínai légitársaságokat, hogy állítsák le az amerikai cégektől származó repülőgép-alkatrészek és kapcsolódó berendezések vásárlását. 

Az ukáz azt követően érkezett, hogy Kína a múlt hét végén 125 százalékos válaszvámokat jelentett be amerikai termékekre. Ezek a vámok önmagukban is több mint megkétszerezték volna az amerikai gyártmányú repülőgépek és alkatrészek árát, így gyakorlatilag ellehetetlenítve a kínai légitársaságok számára a Boeing gépek átvételét.

Vámháború a levegőben

A kínai kormány azt is fontolgatja, hogyan tudna támogatást nyújtani azoknak a légitársaságoknak, amelyek bérelt Boeing repülőgépeket használnak, és most magasabb költségekkel szembesülnek – tették hozzá.

A világ két legnagyobb gazdasága közötti gyorsan eszkalálódó vita közepén találta magát a Boeing, bár a helyzet gyorsan változhat. Trump korábban már visszavont néhány amerikai vámot, például az Apple iPhone készülékekre kivetett díjakat, amelyeket Kínából importálnak.

Jelenleg mintegy 10 darab Boeing 737 Max repülőgép van előkészületben a kínai légitársaságok flottájába való belépésre, köztük 

  • kettő a China Southern Airlines, 
  • kettő az Air China és kettő a Xiamen Airlines számára – derül ki az Aviation Flights Group adataiból. 

Egyes gépek a Boeing seattle-i gyárbázisa mellett parkolnak, mások a kelet-kínai Csousanban található végszerelési központban vannak – állítja a gyártáskövető cég weboldala.

Egyes források szerint ezek közül néhány repülőgép esetében a szállításhoz szükséges dokumentumok és a kifizetések még a Kína által április 11-én bejelentett és április 12-én hatályba lépett válaszvámok előtt lezárultak, így ezek esetleg eseti alapon még beléphetnek Kínába.

A világ legnagyobb piacát veszítheti el a Boeing

A Boeing számára ez az újabb patthelyzet ismét jókora visszalépést jelent a világ egyik legnagyobb repülőgép-piacán. Előrejelzések szerint 

Kína a következő húsz évben a globális repülőgép-kereslet 20 százalékát adja majd, 2018-ban a Boeing gyártásának majdnem egynegyede Kínába került. 

Az amerikai repülőgépgyártó azonban az elmúlt években alig kapott jelentősebb megrendelést Kínából, részben a kereskedelmi feszültségek, részben saját hibái miatt.

Kína volt az első, amely 2019-ben földre parancsolta a 737 Max típusú gépeket két halálos baleset után. A Trump-, majd később a Biden-adminisztrációval folytatott kereskedelmi viták szintén hozzájárultak ahhoz, hogy a kínai megrendelések inkább az európai Airbus SE felé tolódtak. 

Mi lesz a meglévő gépek szervizével?

A patthelyzet arra is rávilágít, hogy Kína továbbra is nagymértékben támaszkodik külföldi beszállítókra az utasszállító repülőgépek terén, hogy ki tudja szolgálni lakossága egyre növekvő légi közlekedési igényeit. Bár az Airbus a fontosabb szállító, és a kínai légitársaságok egyre inkább számítanak a hazai gyártású Comac C919-re a keskenytörzsű gépek iránti igények kielégítésében, 

flottájukban még mindig több száz Boeing repülőgép található, amelyek karbantartást, javítást és idővel cserét igényelnek.

A Boeing számos legyártott, kész repülőgéppel rendelkezik, amelyeket eredetileg kínai légitársaságoknak szántak. A vállalat arra figyelmeztetett, hogy a kereskedelmi konfliktus további fokozódása károsíthatja az ellátási láncokat is, amelyek a világjárvány idején súlyos terhelést szenvedtek el, és csak nemrégiben kezdtek el újra helyreállni. A hír nyomán a Boeing árfolyama a piacnyitás előtti kereskedelemben 2,5 százalékkal esett.

 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.