Az Európai Tanács véglegesen jóváhagyott egy célzott jogszabály-módosításhoz, amely a személyautókra és kishaszonjárművekre vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási szabályokat érinti. Az új szabály szerint az európai autógyártóknak nem évente kell megfelelniük az egyedi kibocsátási célértékeknek, hanem a 2025–2027 közötti időszak teljesítményének átlagát veszik majd alapul.
A hároméves átlagolás azt jelenti, hogy ha egy gyártó például 2025-ben nem teljesíti a kibocsátási céljait, de 2026-ban és 2027-ben javít a mutatóin, úgy elkerülheti a szankciókat.
A változtatás célja, hogy nagyobb rugalmasságot biztosítson az iparágnak az átmeneti időszakban, amikor egyszerre kell megfelelniük az egyre szigorodó uniós előírásoknak és az elektromos átállás technológiai és gazdasági kihívásainak.
Az Európai Bizottság szerint ezzel lehetőséget kapnak a gyártók arra, hogy jobban ütemezzék fejlesztéseiket és beruházásaikat.
Egyes elemzők ugyanakkor arra figyelmeztetnek, hogy a szabály enyhítése lassíthatja az emissziócsökkentés ütemét, különösen akkor, ha a gyártók élnek a lehetőséggel, és elhalasztják a környezetbarát modellek gyorsabb bevezetését.
A tanács jóváhagyása után a rendelet a kihirdetést követő huszadik napon lép hatályba, és azonnal alkalmazandóvá válik az uniós tagállamokban. A szabályozás így még időben érvénybe lép ahhoz, hogy befolyásolja a 2025-ös kibocsátási célokat.
Haladékot adott Brüsszel az autógyártóknak
Elég később teljesíteni a kibocsátási célokat. Az Európai Bizottság a döntéssel sokat segít az európai autóiparnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.