
Az egyik legnépszerűbb rendezőt szervezte be a 007-es – a James Bond-franchise számokban
A James Bond-franchise a popkultúra egyik legértékesebb és legrégebben működő filmes brandje. Az első film, a Dr. No 1962-ben debütált, azóta pedig összesen 25 hivatalos epizód került a mozikba. Most újabb fejezet nyílik: az Amazon MGM Studios bejelentette, hogy Denis Villeneuve rendezi a következő részt – ő az első Bond-rendező, akit már az Amazon új vezetése nevezett ki, miután 2022-ben 8,5 milliárd dollárért megvásárolták az MGM stúdiót.

A 007-es ügynök filmes pályafutása nemcsak kulturális, hanem pénzügyi szempontból is kiemelkedő. A franchise mozijegyekből eddig több mint 7 milliárd dollárt termelt, ezzel
minden idők hatodik legsikeresebb filmsorozata világszinten.
A legtöbb bevételt hozó rész a 2012-es Skyfall volt, amely 1,1 milliárd dollárt gyűjtött össze globálisan. Az ezt követő Spectre 880 milliót, a legutóbbi mozi, a No Time to Die pedig 774 milliót hozott a kasszákban – annak ellenére, hogy még a világjárvány is éreztette hatását. A Bond-filmek gyártási költsége is folyamatosan emelkedett:
- míg a 2000-es évek elején 100–150 millió dollár közötti büdzséből készültek az epizódok,
- a legutóbbi részeknél ez már 250–300 millió dollárra nőtt,
marketingköltséggel együtt pedig akár a 350 millió dollárt is elérhette. A Spectre például 245 millió dollárból készült, de a promóciós kiadásokkal együtt már bőven 300 millió fölé kúszott.
Kik keresnek jól a James Bond-filmekkel?
A természetesen maga a 007-es. Daniel Craig a 2006-os Casino Royale-ért még „csak” 3,2 millió dollárt kapott, de a No Time to Die esetében már 25 millió dollárra rúgott a fizetése, így a színész összesen mintegy 82 millió dollárt keresett a Bond-szereppel. Összehasonlításképp: Pierce Brosnan a négy filmért összesen 41 millió dollárt, Sean Connery pedig 1,2 millió dollárt kapott a Gyémántok az örökkévalóságnak című filmért – plusz 1 százalékos profitrészesedést, ami akkoriban forradalminak számított.

A színészek mellett a gyártók és a stúdiók is jól járnak: a Bond-filmek megtérülése kimagasló, a mozipénztárakon túl pedig hatalmas bevételek érkeznek licencdíjakból, streamingjogokból, szponzorációból és márkakapcsolásokból is. Az Aston Martintól az Omega karórákig rengeteg prémiummárka kötődik Bondhoz, nem véletlen, hogy a franchise értékét 10 milliárd dollárra becsülik.
Az új rész Villeneuve-vel tehát nemcsak esztétikai és műfaji szempontból jelent új irányt, hanem pénzügyileg is egy új korszak kezdete lehet. A rendező ismert precizitásáról és látványvilágáról, így valószínűleg a költségek tovább nőnek – de ha a box office-számok hasonlóan alakulnak, az új Bond-generáció is aranytojást tojó tyúk marad az Amazon portfóliójában.




