BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kész csőd a zöldülés az üzemanyaggyártásban

Drága a bioüzemanyag, és nem is termelnek eleget belőle. A tiszta üzemanyagot gyártó cégek a mesterségesintelligencia-fejlesztések nyomán elszaporodott adatközpontokkal versenyeznek az energiaforrásokért az Egyesült Államokban, amit már nem bírnak el az atomerőművek és a megújulók. A fosszilisenergia-termelés meg paradoxon lenne.

Pénztemetők lettek a hidrogénnel és a bioüzemanyaggal kapcsolatos projekteket felkaroló startupok, melyek azzal kalapoztak a befektetőknél, hogy majd tiszta üzemanyaggal látják el a repülőgépeket, a hajókat és teherautókat. Nagyon úgy tűnik, hogy a vártnál is nehezebb lesz az amerikai gazdaság leválása a kőolajról és a földgázról.

Storage,Tanks,With,Hydrogen.,Green,Hydrogen,Factory,Concept
A tiszta üzemanyagok gyártói az adatközpontokkal versenyeznek az energiáért / Fotó: Shutterstock

Az izgalmas korai befektetések nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket

– mondta Andy Marsh, a Plug Power vezérigazgatója. Cége az elsők között nyitott az Egyesült Államokban zöldhidrogént előállító üzemet, amely a fosszilis tüzelőanyagok potenciális helyettesítője az acélgyártásban és a vegyiparban.

A Plug Power részvényei több mint 90 százalékot zuhantak

az amerikai klímavédelmi törvény két évvel ezelőtti elfogadása óta. A Gevo bioüzemanyag-startup részvényei pedig 80 százalékot szánkáztak ugyanezen időszakban.

Az iparági kudarcok kioltották a klímatörvény elfogadása után támadt optimizmust. Az emelkedő költségek kitolták a projektek ütemtervét, s megnehezítették a vállalatok számára a forrásszerzést. Míg a washingtoni adminisztráció az adójóváírásokkal késlekedik, tovább nehezítve a cégek életét. 

Van, aki már úgy gondolja: lőttek a kibocsátási céloknak

Tiszta üzemanyagok nélkül az amerikai vállalatok kibocsátása várhatóan emelkedik, veszélyeztetve az Egyesült Államok éghajlati céljainak elérését. Olyan ágazatok számítottak az új üzemanyagokra, mint a légi közlekedés és a hajózás, melyeknek nem jelent megoldást a szél- és a napenergia, valamint az akkumulátorok.

Az Air New Zealand az első légitársaság, amely visszavonta 2030-as kibocsátási célját, arra hivatkozva, hogy korlátozott az alternatív sugárhajtómű-üzemanyagok elérhetősége.

A LanzaJet hamarosan megkezdi a termelést egy georgiai üzemben, amely az elsők között kínál fenntartható repülőgép-üzemanyagot az Egyesült Államokban. Az építkezés végül sokkal drágább lett, mint amire a vállalat számított. A vállalat 

etanolból készült repülőüzemanyaga támogatás nélkül kétszer annyiba kerül, mint a hagyományos sugárhajtómű-üzemanyag.

A tiszta üzemanyaggal kapcsolatos projekteket megviselték a magas kamatlábak, az ellátási lánc zavarai és a villamosenergia-hálózat költséges korszerűsítése, ami felhajtotta a villamosenergia-árakat.

Paradoxonként hat, de a tiszta üzemanyagot gyártó cégek a mesterségesintelligencia-fejlesztések nyomán elszaporodott adatközpontokkal versenyeznek az energiaforrásokért, s a megnövekedett energiaigényt nem fedezik a megújulók és az atomerőművek. Ezért szóba került a fosszilis erőművek újraindítása.

MFB ESG
 

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.