Pénztemetők lettek a hidrogénnel és a bioüzemanyaggal kapcsolatos projekteket felkaroló startupok, melyek azzal kalapoztak a befektetőknél, hogy majd tiszta üzemanyaggal látják el a repülőgépeket, a hajókat és teherautókat. Nagyon úgy tűnik, hogy a vártnál is nehezebb lesz az amerikai gazdaság leválása a kőolajról és a földgázról.
Az izgalmas korai befektetések nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket
– mondta Andy Marsh, a Plug Power vezérigazgatója. Cége az elsők között nyitott az Egyesült Államokban zöldhidrogént előállító üzemet, amely a fosszilis tüzelőanyagok potenciális helyettesítője az acélgyártásban és a vegyiparban.
A Plug Power részvényei több mint 90 százalékot zuhantak
az amerikai klímavédelmi törvény két évvel ezelőtti elfogadása óta. A Gevo bioüzemanyag-startup részvényei pedig 80 százalékot szánkáztak ugyanezen időszakban.
Az iparági kudarcok kioltották a klímatörvény elfogadása után támadt optimizmust. Az emelkedő költségek kitolták a projektek ütemtervét, s megnehezítették a vállalatok számára a forrásszerzést. Míg a washingtoni adminisztráció az adójóváírásokkal késlekedik, tovább nehezítve a cégek életét.
Tiszta üzemanyagok nélkül az amerikai vállalatok kibocsátása várhatóan emelkedik, veszélyeztetve az Egyesült Államok éghajlati céljainak elérését. Olyan ágazatok számítottak az új üzemanyagokra, mint a légi közlekedés és a hajózás, melyeknek nem jelent megoldást a szél- és a napenergia, valamint az akkumulátorok.
Az Air New Zealand az első légitársaság, amely visszavonta 2030-as kibocsátási célját, arra hivatkozva, hogy korlátozott az alternatív sugárhajtómű-üzemanyagok elérhetősége.
A LanzaJet hamarosan megkezdi a termelést egy georgiai üzemben, amely az elsők között kínál fenntartható repülőgép-üzemanyagot az Egyesült Államokban. Az építkezés végül sokkal drágább lett, mint amire a vállalat számított. A vállalat
etanolból készült repülőüzemanyaga támogatás nélkül kétszer annyiba kerül, mint a hagyományos sugárhajtómű-üzemanyag.
A tiszta üzemanyaggal kapcsolatos projekteket megviselték a magas kamatlábak, az ellátási lánc zavarai és a villamosenergia-hálózat költséges korszerűsítése, ami felhajtotta a villamosenergia-árakat.
Paradoxonként hat, de a tiszta üzemanyagot gyártó cégek a mesterségesintelligencia-fejlesztések nyomán elszaporodott adatközpontokkal versenyeznek az energiaforrásokért, s a megnövekedett energiaigényt nem fedezik a megújulók és az atomerőművek. Ezért szóba került a fosszilis erőművek újraindítása.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.