Ilyet se látott még senki: Kína elárasztotta konténerekkel Amerikát – de jön a fordulat
Rekordforgalmat bonyolított le a Los Angeles-i kikötő, soha nem érkeztek olyan mennyiségben konténerek egyetlen júniusban sem, mint az elmúlt hónapban, mert az amerikai exportőrök igyekeznek minél több árut beszerezni, mielőtt augusztus közepén életbe lépnek a Kínára kivetett vámok.

A kikötő nagyobb forgalmat bonyolít le Kínával, mint bármelyik ország, összesen 892 340 konténer dolgoztak fel júniusban. A megnövekedett forgalom nem meglepetés, a vámok bejelentése után áprilisban megugrott, májusban visszaesett, majd a 90 napos tűzszünet kihirdetése után ismét megnőtt a szállítóhajók száma. A jelentős amerikai megrendelés is hozzájárult ahhoz, hogy Kína külkereskedelmi többlete múlt hónapban elérte a 114,7 milliárd dollárt, az első fél évben pedig megközelítette az 586 milliárd dollárt. (Egy dollár 342,7 forint.)
A CNBC tudósítása szerint
ez volt a legjobb június a Los Angeles-i kikötő 117 éves történetében,
Gene Seroka ügyvezető igazgató szerint azonban csak azt mutatja, hogy milyen hirtelen ingadozásokat okoznak a vámok.
„Az állandóan módosuló határidők változó mennyiséget és még nagyobb bizonytalanságot jelentenek itt, a Los Angeles-i kikötőben=” – mondta Seroka. – Arra számítok, hogy ha minden marad úgy, ahogy most állítják, akkor augusztusban ismét csökken majd a volumen, mert bevezetik az új vámokat, amelyek költségesebbé teszik a behozatalt az amerikai importőrök számára” – idézte a kiskereskedelmi szövetség, a National Retail Federation (NRF) előrejelzését, amely szerint augusztustól novemberig két számjegyű százalékos csökkenés várható az amerikai kikötőkben.
Nem özönlenek sokáig ilyen mennyiségben a konténerek
Seroka szerint az év végi ünnepi megrendeléseknek már az amerikai kikötőkben kellene lenniük, „túl késő most tárgyalni róluk”.
Az importőröket azonban még a kereskedelmi háború szünetében is jelentősen megnövekedett költségek terhelik.
Bobby Djavaheri, a Yedi Houseware elnöke részletezte, mit jelentenek a Kínára, valamint az acélimportra kivetett vámok a konyhai berendezésekre: „A tarifák kivetése előtt egy szállítmány 1500-2000 dollárba került, most 40-50 ezerbe” – mondta.

Mike Short, a C. H. Robinson globális szállítmányozási részlegének elnöke pedig azt emelte ki, hogy nagy júniusi forgalom ellenére sokan csak olyan alapvető fontosságú termékek importálnak, mint például az iskolai felszerelések. „Bár közeledünk a hagyományos kiskereskedelmi főszezonhoz, emiatt nem valószínű, hogy a megszokott csúcsmennyiségeket látjuk majd” – vélekedett.
Hamarosan érezhető lesz az árakban a vámok hatása
Jonathan Gold, az NRF ellátási láncért és vámpolitikáért felelős alelnöke is kiemelte a CNN-nek nyilatkozva, hogy a kiskereskedők a lehető legtöbb árut behozták a kölcsönös vámok hatályba lépése előtt.
„Mindazonáltal a vámokkal kapcsolatos bizonytalanság egyre nehezebbé teszi a kiskereskedők, különösen a kisvállalkozások számára a tervezést, mert az utóbbiaknak nincs módjuk a többletköltségek átvállalására” – figyelmeztetett.
Az NRF előrejelzése szerint az augusztusban emelkedő vámok felhajtják majd az amerikai fogyasztói árakat, John Zolidis kiskereskedelmi elemző, a Quo Vadis Capital befektetési tanácsadó cég alapítója azonban arra számít, hogy
a hatás már júliusban érezhető lesz.
Szerinte a következő három-hat héten belül várható áremelkedés, főként a ritkán vásárolt árucikkek, például az iskolatáskák esetében.