Rekordforgalmat bonyolított le a Los Angeles-i kikötő, soha nem érkeztek olyan mennyiségben konténerek egyetlen júniusban sem, mint az elmúlt hónapban, mert az amerikai exportőrök igyekeznek minél több árut beszerezni, mielőtt augusztus közepén életbe lépnek a Kínára kivetett vámok.
A kikötő nagyobb forgalmat bonyolít le Kínával, mint bármelyik ország, összesen 892 340 konténer dolgoztak fel júniusban. A megnövekedett forgalom nem meglepetés, a vámok bejelentése után áprilisban megugrott, májusban visszaesett, majd a 90 napos tűzszünet kihirdetése után ismét megnőtt a szállítóhajók száma. A jelentős amerikai megrendelés is hozzájárult ahhoz, hogy Kína külkereskedelmi többlete múlt hónapban elérte a 114,7 milliárd dollárt, az első fél évben pedig megközelítette az 586 milliárd dollárt. (Egy dollár 342,7 forint.)
A CNBC tudósítása szerint
ez volt a legjobb június a Los Angeles-i kikötő 117 éves történetében,
Gene Seroka ügyvezető igazgató szerint azonban csak azt mutatja, hogy milyen hirtelen ingadozásokat okoznak a vámok.
„Az állandóan módosuló határidők változó mennyiséget és még nagyobb bizonytalanságot jelentenek itt, a Los Angeles-i kikötőben=” – mondta Seroka. – Arra számítok, hogy ha minden marad úgy, ahogy most állítják, akkor augusztusban ismét csökken majd a volumen, mert bevezetik az új vámokat, amelyek költségesebbé teszik a behozatalt az amerikai importőrök számára” – idézte a kiskereskedelmi szövetség, a National Retail Federation (NRF) előrejelzését, amely szerint augusztustól novemberig két számjegyű százalékos csökkenés várható az amerikai kikötőkben.
Seroka szerint az év végi ünnepi megrendeléseknek már az amerikai kikötőkben kellene lenniük, „túl késő most tárgyalni róluk”.
Az importőröket azonban még a kereskedelmi háború szünetében is jelentősen megnövekedett költségek terhelik.
Bobby Djavaheri, a Yedi Houseware elnöke részletezte, mit jelentenek a Kínára, valamint az acélimportra kivetett vámok a konyhai berendezésekre: „A tarifák kivetése előtt egy szállítmány 1500-2000 dollárba került, most 40-50 ezerbe” – mondta.
Mike Short, a C. H. Robinson globális szállítmányozási részlegének elnöke pedig azt emelte ki, hogy nagy júniusi forgalom ellenére sokan csak olyan alapvető fontosságú termékek importálnak, mint például az iskolai felszerelések. „Bár közeledünk a hagyományos kiskereskedelmi főszezonhoz, emiatt nem valószínű, hogy a megszokott csúcsmennyiségeket látjuk majd” – vélekedett.
Jonathan Gold, az NRF ellátási láncért és vámpolitikáért felelős alelnöke is kiemelte a CNN-nek nyilatkozva, hogy a kiskereskedők a lehető legtöbb árut behozták a kölcsönös vámok hatályba lépése előtt.
„Mindazonáltal a vámokkal kapcsolatos bizonytalanság egyre nehezebbé teszi a kiskereskedők, különösen a kisvállalkozások számára a tervezést, mert az utóbbiaknak nincs módjuk a többletköltségek átvállalására” – figyelmeztetett.
Az NRF előrejelzése szerint az augusztusban emelkedő vámok felhajtják majd az amerikai fogyasztói árakat, John Zolidis kiskereskedelmi elemző, a Quo Vadis Capital befektetési tanácsadó cég alapítója azonban arra számít, hogy
a hatás már júliusban érezhető lesz.
Szerinte a következő három-hat héten belül várható áremelkedés, főként a ritkán vásárolt árucikkek, például az iskolatáskák esetében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.