Pénz- és tőkepiac

A Covid nyerteseiből vesztesek lettek, véget ért a járvány alatt szárnyaló cégek aranykora

Ahogy kiszabadultak az emberek, úgy zuhantak be az otthoni életre specializálódott vállalatok részvényei, de vannak, akikben még így is látják a potenciált a befektetők.

Átrendeződött a világ az elmúlt fél évben: miután idén tavasszal egyre több ország nyitott ki szinte teljesen, gyakorlatilag a legtöbb helyen visszatért az élet a normális, koronavírus-járvány előtti kerékvágásba. Az otthonokból való kiszabadulás pedig igencsak meglátszik a tőzsdéken is, hiszen nem is egy olyan vállalat értéke zuhant az évekkel ezelőtt látott szintre, amelyek épp a Covidnak köszönhették a szárnyalásukat. 

1225697666 NEW YORK, NY - MAY 18: Justin Wiezel works out on a Peloton high-tech stationary bike while his wife Marisa Wiezel (sister of photographer) homeschools their son in their apartment on May 18, 2020 in New York City. Coronavirus temporarily shut down schools and gyms, substantially increasing online education and at-home exercise routines. (Photo by Michael Loccisano/Getty Images)
Fotó: Michael Loccisano / Getty Images

A Bloomberg gyűjtése szerint a mérleg igencsak vesztes oldalán két, az elmúlt években felfutott cég áll: a Peloton Interactive és a Zoom Video Communications. Az előbbi az otthoni – elsősorban szobakerékpáros – testedzésekre szakosodott cég, az utóbbi pedig az online találkozók, főleg üzleti megbeszélések kikerülhetetlen otthonává vált rövid idő alatt. 

Elveszett értékek

Ma már viszont egyre kevésbé van szükség rájuk, miután lejárt a bezártság ideje, így nem csoda, hogy bezuhant az értékük. 

A lap számai szerint a Zoom 86 százalékot vesztett a 2020. októberi csúcsához képest, azaz ma ennyivel érnek kevesebbet a részvényei, míg a Peloton papírja a 2021. januári állapothoz képest 90 százalékkal ér kevesebbet, sőt, már értéktelenebb, mint a járvány előtt volt. A Zoom legalább még éppen tartja a 2019-es szintjét. 

Geisha Yumiko prepares to play the shamisen from her home in Hakone, Kanagawa Prefecture, on Aug. 8, during a Meet Geisha Online Drinking session with a couple in the United States.Amid plunging demand because of the spread of the novel coronavirus, struggling geisha in Hakone, Kanagawa Prefecture, have focused their attention on online services to entertain customers with conversation and traditional performances.During an online event dubbed Meet Geisha Online Drinking, geisha in the town well-known for its onsen hot spring resort use the videoconferencing service Zoom to interact with groups of customers. Participants have their own alcoholic beverages or soft drinks and, through their computer or smartphone screens, watch as the geisha play the shamisen or perform traditional dance.The cost for a 30-minute session is Ą1,650 per person for Japanese speakers and Ą2,000 per person in English. Each group in English is required to have at least three people, however, as two customers can form a group by paying the fee for three people. ( The Yomiuri Shimbun ) (Photo by Ryuzo Suzuki / Yomiuri / The Yomiuri Shimbun via AFP)
Fotó: Ryuzo Suzuki / The Yomiuri Shimbun via AFP

Mindkét cég papírjai körül óriási volt az őrület a bezárkózás alatt, a kereskedők pedig szépen rá is ugrottak a járvány első hónapjaiban

– mondta a lapnak Jordan Kahn befektetési tanácsadó. Azaz nemcsak arról van szó, hogy az emberek visszatértek az edzőtermekbe és az irodákba, de arról is, hogy egy idő után a kereskedők is elfordultak a Peloton- és Zoom-részvényektől, és inkább másba fektettek. 

Szintén nagyot nőtt a járvány alatt a Netflix részvényeinek értéke, s bár az utóbbi hónapokban erősen visszaesett, ám az elmúlt hetekben ismét fellendülő ágban van.

The Netflix app is seen running on a mobile phone in this photo illustration in Warsaw, Poland on 29 June, 2022. (Photo by STR/NurPhoto) (Photo by NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Fotó: NurPhoto via AFP

 Igaz, a tavalyi csúcsa még borzasztóan messze van, és kérdéses, hogy visszatérhet-e ilyen magasságokba. 

A szakértők szerint egyébként a jövőre nézve még a Zoomban van a legnagyobb potenciál, hiszen bár a múlt héten csekély bevételnövekedésről számolt be a cég, még mindig nyereséges, így tovább nőhet. A Peloton viszont az előrejelzések szerint várhatóan veszteségessé válik a közeljövőben, és súlyos megszorításokra készülhetnek a cégnél. 

 

A pandémia után betört az infláció

A WralTechWire cikke szerint több nagy cégnek a pandémia enyhülése mellett az is betett. Az otthoni berendezési tárgyakra szakosodott cégek online megrendelhető termékei iránt a drágulás miatt is jócskán megcsappant a kereslet, ami magával rántotta a cégek bevételeit, így részvényeik értékét is. Ilyen volt például a Wayfair is, amely nemrég 5 százalékos létszámleépítést jelentett be a visszaesett profit miatt, és a cégvezetés is elismerte, hogy túl optimistán látta a jövőt. A tavalyi 149 millió dolláros első féléves nyereség idén 697 millió dolláros veszteségbe fordult át ugyanerre az időszakra. 

A kanadai Shopify szintén az infláció vesztesének tekinthető, mert az emberek immár inkább a legszükségesebb dolgokra költenek, élelmiszerre és üzemanyagra. A Shopify papírjai csaknem 80 százalékot estek egy év alatt. 

Csak egy apró zökkenő az online vásárlások csökkenése

Ezért a legnagyobb európai online divatcég, a Zalando nem követi versenytársait a leépítések terén.

 

 

 

 

 

 

 

részvény koronavírus-járvány Netflix Zoom tőzsde Peloton covid
Kapcsolódó cikkek