Pénz- és tőkepiac

A cégek szívesen beszélnek az MI-ről, de írásba azért nem adják

Sokszor olyan vállalatok is az MI-ről beszélnek, melyek nem kifejezetten az innováció éllovasai.

A mesterséges intelligencia (MI) gyors felemelkedése a vállalkozások világát sem hagyta nyom nélkül, különösen, ha az amerikai tőzsdei cégekről van szó. Az Alphasense vizsgálata szerint az S&P 500 cégeinek csaknem 40 százaléka említette legutóbbi negyedéves eredményeinek közlésekor a feltörekvő technológiát. 

A hatóságoknak benyújtott dokumentumokban azonban már csak a cégek hatodánál szerepel az MI, jelezve, hogy az még nem jár anyagi hatással az eredményekre.

Bryant VanCronkhite, az Allspring Global Investments szenior portfólió menedzsere a Financial Timesnak elmondta, hogy a befektetők körében az elmúlt negyedévben gyakori vicc tárgya volt, hogy elegendő a cégeknek említeni az MI-t és az árfolyam máris elindul felfelé. Azonban a szakember szerint több vállalat, mely az MI-ről beszél, valójában csak az automatizáció alapjait tanulja.

Business,People,And,Humanoid,Ai,Robot,Sitting,And,Waiting,For
Fotó: Shutterstock

A vállalati vezetők körében érthető, hogy szeretnének felülni az MI-vonatra, hiszen a hét legnagyobb, a technológiához köthető techcég felel az amerikai tőzsdék emelkedésének dandárjáért idén. Közülük is kiemelkedik az Nvidia, mely szerdán közli eredményeit és melynek részvényei idén már több mint 200 százalékot emelkedtek. 

A befektetők pedig folyamatosan keresik azokat az üzleti modelleket, melyeket fel lehetne forgatni az új technológiával. 

Ez persze nem mindig a cégeket segíti, hiszen például amikor az online oktatási tevékenységet végző Chegg bevallotta, hogy veszít piaci részesedéséből a ChatGPT kárára, az egész iparágon belül eladási hullámot váltott ki.

Az ösztönzők ilyen alakulása miatt az MI-ről olyan iparágak szereplői is szívesen beszélnek, melyek nem különösebben az innovációról ismertek. A Ralph Lauren például az MI-t fontos részének nevezte a bevételei növelésének, míg a KFC-tulajdonos Yum Brands és a Chipotle azt hangoztatták, hogy a technológia javítja hatékonyságukat például az összetevők rendelése vagy éppen a tortilla elkészítése terén. Több turisztikai vállalkozás, mint a Marriot vagy a Norwegian Cruise Line pedig a foglalások terén lát fantáziát az MI-ben.

A fentebb említett cégek egyike sem hivatkozott azonban a mesterséges intelligenciára a legutóbbi negyedéves, írott jelentésében. Persze az, hogy az MI jelenleg konkrét hatást nem gyakorol a legtöbb vállalkozás mérlegére, nem feltétlenül jelenti azt, hogy ez így is marad, ám azt mindenképp mutatja, hogy a befektetők jobb, ha óvatosak a bombasztikus bejelentések kapcsán.

A technológia például sokat segíthet a munkaerőhiányon, amennyiben tényleg képes kiváltani az alkalmazottakat és valóban jelentős hatást gyakorolhat számos téren, azonban aligha fog mindez máról holnapra bekövetkezni. Az sem világos egyelőre, hogy milyen szabályozási környezet fogja a most születő területet körülölelni, és ki fogja a technológia hasznát learatni.

 

hatékoyság technológia mérleg
Kapcsolódó cikkek