Ha a 2024-es Forma–1-szezon hőseit keressük, alighanem a karrierje negyedik vb-címét begyűjtő Max Verstappen jut az eszünkbe elsőként, esetleg a McLarennek 26 év után először konstruktőri világbajnokságot nyerő Lando Norris-Oscar Piastri duó, de nem valószínű, hogy Pierre Gaslyt is az évad sztárjai közt emlegetjük, pedig bizonyos szempontból ő is rászolgált.
Az Alpine francia pilótája ugyanis az első a Formula–1 történetében, aki úgy tudta végigcsinálni a teljes idényt, hogy közben egy forintnyi kárt sem okozott az autójában.
Ez óriási előny, mivel a csapatok a szezon során egy 135 millió dolláros keretből dolgoznak, ebből kell fedezniük minden kiadást, beleértve a fejlesztési és gyártási költségeket, a szállítást és az alkalmazottak fizetését is, ha pedig a pilóták hetente-kéthetente szakmányban törik ripityára az autóikat, azzal komoly terhet rónak az istállójukra.
A Mercedesnél például az elszenvedett károk a fejlesztéseket is alaposan megnehezítették, hátráltatták, Logan Sargeant pedig pocsék teljesítményén – utolsó lett a pontversenyben – kívül azért sem marad jövőre a Williams pilótája, mert túl sok kárt tett a kocsijában: az amerikai versenyző a fizetésén felül 3 millió dollárba került a csapatának.
A legnagyobb amortizációs számlát a Red Bull mexikói pilótája, Sergio Pérez hozta össze 4 681 000 dollárral, őt követi a Williamst erősítő Alexander Albon 4,664 750 dollárral, a kétes dicsőségű képzeletbeli dobogó harmadik fokára pedig a mercedeses George Russell fért fel 3,2 millióval. A már említett Sargeanté a negyedik hely, így ők Albonnal és a Sargeant helyére az utolsó két nagydíjra beugró Franco Colapintóval megszerezték a Willliamsnek a destruktőri vb-címet, hárman együtt összesen 9,4 millió dollár veszteséget okoztak a csapatnak.
A leginkább roncsderbi jellegű futam egyértelműen a Brazil Nagydíj volt, az interlagosi pályán Albon, Lance Stroll, Fernando Alonso, Carlos Sainz és Colapinto is balesetezett az időmérőn, Albon ráadásul úgy összetörte a kocsiját, hogy a futamon sem tudott vele elindulni. Colapinto így végül egyedül képviselte a Williamst a versenyen, de a 32. körben a falnak csapódott, és idő előtt véget ért számára a küzdelem. A kaotikus futam nyomán összesen 5 millió dollárnyi kár keletkezett az autókban, ennek közel a fele, 2,3 millió a Williamsé.
Mindenképpen érdemes szót ejteni a legbiztonságosabban vezető pilótákról is, a már említett Gasly ugye mindenféle káresemény nélkül hozta le a komplett idényt, ráadásul közben a középmezőnyben végzett, 10. lett a pontversenyben, és épp a balesetekkel terhelt Brazil Nagydíjon még a dobogó harmadik fokára is felállhatott.
A második legkevesebb kárt Valtteri Bottas okozta, a 35 éves finn veterán csak 125 ezer dollárnyi mínuszt csinált a Saubernek. Ugyanennyivel zárt az RB-Hondához Ricciardo helyére beugró Liam Lawson, ám a teljes képhez hozzátartozik, hogy a fiatal új-zélandi pilóta csak az utolsó hat futamon szerepelt, míg Bottas a teljes szezont végigversenyezte.
Az összetett pontversenyben elért hetedik helyét ugyan talán nem teszi ki az ablakba, azért szégyenkeznie nem kell miatta, arra viszont abszolút büszke lehet Lewis Hamilton, hogy Gasly és Bottas mögött ő adta a legkevesebb pluszmunkát csapata szerelőinek, a hétszeres világbajnok brit klasszis 320 ezres szervizszámlát hozott össze az F1Technical elemzése alapján.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.