Az alternatív megoldások egyik sikeres módjának látom, ha a cég vezetése a figyelmét a napi rutin és megszokott kihívások kezelése mellett ráirányítja annak a kérdésnek a megválaszolására, vajon milyen szinten ismeri a vállalat alapvető működését, és a menedzsmenthez eljutó adatok mögött valójában milyen konkrét aktivitások bújnak meg. De miről is van szó valójában? A cég mindennapos működése és működtetése során kialakulhat egy olyan érdekrendszer, amely nem csupán a belső politikai viszonyokat határozza meg, hanem bizonyos munkavállalók anyagi előnyök vagy pusztán a szakértelem hiánya miatt hajlamosak lehetnek külsős felekkel (ügyfelek, beszállítók) olyan alkukat kötni, melyek a cég érdekeivel ellentétesek. Ezt bizonyítja a PwC gazdasági bűnözésre vonatkozó felmérése is, amelynek 2009-ben publikált adatai szerint az anonimitást élvező válaszadók (rangos vállalatok közép- és felső vezetői) 86 százaléka nyilatkozott úgy, hogy bizonyos helyzetekben hajlamos csalást elkövetni. Elsősorban akkor, ha látja, hogy a körülötte lévők is ezt teszik. Ezt munkáim során is látom, hiszen számos cégnél a „felszín megkaparását” követően a vállalat forgalmának a nagyságához képest is hatalmas összegű, bizonytalan hátterű, a társaság számára nem jövedelmező megállapodást és folyamatot sikerült feltárni. Az esetek döntő többségéről elmondható, hogy az adott cég igazgatósága álmában sem hitte volna a vállalaton belüli viszonyok fertőzöttségének mértékét. Ez rengeteg formában megtestesülhet, beleértve termelő-szolgáltató vállalatok beszerzési gyakorlatát vagy pénzügyi szolgáltatók hitelezési döntéshozatalának a megvezetését.