Meglepő lehet, hogy a második ciklusára forduló bizottsági elnök első szavait éppen a gazdákhoz intézte, de ez egyáltalán nem véletlen, hiszen az idén tavasszal egész Európát felrázó gazdatüntetések még von der Leyen újraválasztását is kétségessé tették. A brüsszeli kommunikáció válaszul azonnal kampányüzemmódba kapcsolt és kedvező ígéretekkel halmozta el a gazdálkodókat. Az mindenképp gyanakodásra adhatott okot, hogy von der Leyen éppen a Zöldek (és egyes magyar ellenzéki pártok) támogatásával maradhatott a Bizottság elnöke. A napokban azonban lehullt a lepel, hiszen nyilvánosságra hozták a mezőgazdaság jövőjéről szóló stratégiai javaslatukat. Lássuk, mit jelentene ez a gazdák számára?
Az elmúlt évek bizottsági javaslatait (Green Deal, SUR stb.) és Franz Timmermans regnálását ismerve már senki nem lepődik meg azon, hogy a von der Leyen által felkért szakértői testületben egyetlen gazdaszervezet sem kapott meghívást a régi tagállamokból, Kelet-Közép-Európából.
Tagja voltak azonban számos környezetvédő szervezet, elnöke pedig egy német bölcsészprofesszor, Peter Strohschneider. Az Európai Bizottság többek között a következő kérdésben várta a javaslatukat: „Hogyan mozdíthatjuk elő Európa élelmezési rendszerének fényes és virágzó jövőjét a versengő világban?”
A testület talán legfontosabb megállapítása az volt, hogy a területalapú támogatások mostanra már nem szolgálják a termelők érdekeit, így át kell állni egy úgynevezett jövedelemalapú támogatásra. Fel is sorolták itt példaképpen a fiatal gazdálkodókat vagy a hátrányos térségekben működő termelőket, de rögtön ezt követően a zöld célok megvalósítását emelték az egyik legfőbb céllá, kimondva, hogy a környezetvédelmi intézkedések pénzügyi támogatását a következő két KAP-időszakban jelentősen növelni kell. Milyen stratégia húzódhat meg emögött?
Immáron 20 éve uniós tagként és az EU-s viták résztvevőiként kétségünk sem lehet afelől, hogy a változások az uniós centralizáció irányába hatnak, így ha a területalapú támogatások objektív rendszere helyett egy (még ennél is) sokkal bonyolultabb szabályrendszer jönne, akkor az Európai Bizottság sokkal nagyobb mozgásteret kapna a szabályok kialakításában. Sokkal nagyobb beleszólása lenne például abba, hogy melyik gazda vagy éppen melyik tagállam mennyi uniós forrást kaphatna.
Ezt annak a fényében is érdemes vizsgálni, hogy von der Leyen nemrégiben azt is bejelentette, hogy 2027-től az uniós pénzeknél is bevezetné a jogállamisági feltételek vizsgálatát.
A tét nem kicsi: a KAP büdzséje nem kevesebb mint 30 százalékát teszi ki a teljes uniós költségvetésnek.
A testület egyértelmű célként jelölte meg a húsfogyasztás csökkentését és a növényi alapú élelmiszerekre történő átállást. A húsfogyasztás csökkentése érdekében viszont az állattartást is vissza kellene fogni (ezzel csökkentve a károsanyag-kibocsátásunkat is), ezért az állattartó gazdákat egyszeri kifizetéssel ösztönöznék az állatállomány csökkentésére. A kérdés viszont újra és újra felmerül a gazdákban: mi a cél azzal, hogy az állattartást kiáltják ki a klímaváltozás fő bűnöseként? A világ szarvasmarha-állományának 90 százaléka és a sertésállomány 80 százaléka Európán kívül található, így bármilyen uniós csökkentés sem jelentene semmit a globális klímavédelem terén. Ellenben jelentene több importot Brazíliából és Ukrajnából, amelynek a megakadályozása és az egészséges élelmiszerek megőrzése innentől kezdve már nem csak a gazdák ügye, hanem általános fogyasztói érdek is. (Néhány információ az Ukrajnában működő gazdaságokról).
A Timmermans által jegyzett Green Deal egyik legfőbb célkitűzése az volt, hogy az uniós földterületek 25 százalékát biogazdálkodásba kell vonni (jelenleg 10 százalék a biogazdaságok aránya). A kérdés akkor is az volt, hogy vajon lenne-e fizetőképes kereslet a jóval nagyobb kínálatra? Vajon minden uniós állampolgár meg tudná-e fizetni a jóval drágább bioélelmiszereket? Sajnos a válasz erre is ugyanaz, hogy a kieső európai termelés helyét a harmadik országokból származó importtal pótolnák. Ez a folyamat azonban sajnos már nem csak a jövő: az európai állattenyésztés alapanyag-szükségletének (kukorica, szója) kétharmada már most is az EU-n kívülről érkezik.
Ezt keretbe foglalva, javaslatot tettek egy „Méltányos átmenet” pénzügyi alap létrehozására is, amely a jelenlegi konvencionális módon gazdálkodó gazdaságok regeneratív, illetve biogazdasággá történő átalakítását támogatná. A lényeg azonban a részletekben lakozik: az alap forrásai ugyanis ezzel kikerülnének a KAP-ból, az új alapban pedig már nem az agrárérdekek mentén születnének a döntések. A tét nem kicsi: 387 milliárd euró, a teljes uniós büdzsé egyharmada.
Mivel Kelet-Közép-Európából egyetlen gazdaszervezet sem vehetett részt a „szakértői” testület munkájában, így nem lepődünk meg azon sem, hogy a javaslatban egyetlen szó sem esik az ukrán importtal szembeni korlátozásokról. A testület figyelmét valószínűleg nem keltette fel, hogy a Magyarországra irányuló ukrán gabonaimport több mint 50-szeresére növekedett a háború kirobbanását követően, mélyrepülésbe taszítva a hazai felvásárlási árakat. A helyzetet csak az érintett államok (Magyarország, Lengyelország, Szlovákia, Románia) által bevezetett egyoldalú tilalom tudta kezelni.
Komoly viták előtt állunk, de ebben számítunk nem csak a gazdák, hanem az egészséges, európai élelmiszert igénylő fogyasztók támogatására is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.