Kormányrendelet jelent meg a friss Magyar Közlönyben az Ukrajnából származó egyes mezőgazdasági termékek fuvarozásával kapcsolatos intézkedésekről.

Kharkiv, Ukraine - Jule, 18, 2022: The combine unloads the grain collected in the field into the truck. Grain harvesting. The concept of food security in the world. Export of Ukrainian grain
Magyarország is jogszabályban korlátozta az ukrán gabona behozatalát (Fotó: Shutterstock)

Az ukrán gabona ügyének hátteréről a Világgazdaság több cikket is írt. Összefoglalva azt kell tudni, hogy az tagállamai úgy nevezett „szolidaritási folyosó” formájában lehetőséget biztosítottak bizonyos Ukrajnából származó termékek mennyiségi korlátozás nélküli, vám-, valamint hatósági vizsgálattól mentes formában történő behozatalára. Ennek a célja alapvetően a harmadik országok élelmezésbiztonságának, valamint ukrán mezőgazdasági termelők piaci kapcsolatainak biztosítása volt. Csakhogy a gyakorlati megvalósítás tapasztalatai azt mutatják, hogy a termékek jelentős hányadát

nem harmadik országokba szállítják tovább az EU-ból, hanem dömpingáron a  tagállamokban értékesítik.

Ezzel az a baj, hogy az uniós jog által megkövetelt szigorú termelési szabályoknak való megfelelési kötelezettség hiányában az ukrán termékek behozhatatlan versenyelőnnyel rendelkeznek, ami súlyos zavarokat okoz a tagállamok belső piacán. Ezt felismerve a magyar kormányzat a többi érintett közép-kelet-európai tagállammal összehangoltan és együttesen 2022 ősze óta ad jelzéseket az Európai Unió különböző fórumain, hogy Ukrajna megsegítését úgy kell megvalósítani, hogy az ne okozzon piaci zavart és készlet-felhalmozódást a belső piacon. Majd az idén januártól a kialakult piaci zavarok miatt az érintett tagállamok szintén összehangoltan konkrét uniós lépéseket sürgettek a megnövekedett ukrán kezelésére, hiszen erre vonatkozó intézkedési lehetőségek a rendelkezésére állnak az Európai Uniónak. A kérdés most odáig jutott, hogy a kormányzat a magyar mezőgazdaságot és fogyasztókat védő, korábban megkezdett minőség- és növényegészségügyi ellenőrzések után – a többi közép-kelet-európai tagállamhoz hasonlóan – úgy ítélte meg, hogy új szintre kell lépni a védelem területén.

Mindezt azzal magyarázza, hogy a jelenlegi piaci folyamatok folytatódása olyan komoly károkat okozna a magyar mezőgazdaság számára, hogy azoknak csak rendkívüli intézkedésekkel lehet gátat szabni. Tekintettel arra, hogy 

a magyar piac vonatkozásában kialakuló további zavar megelőzése érdekében a kormány rendeletet alkotott a hatékony közös uniós fellépésig terjedő időre. 

A Magyarországra történő behozatal korlátozása átmeneti jellegű és 2023. június 30-ig tart,

ez elegendő idő lehet érdemi és tartós megoldást jelentő uniós intézkedések meghozatalára, az ukrán áruk teljes körű vámmentességének, a szolidaritási folyosók működésének átgondolására.

Miről döntött pontosan a kormány az ukrán gabona ügyében?

Ennyit az előzményekről, most pedig lássuk, milyen főbb döntéseket hozott a kabinet. A megjelent rendeletben az áll, hogy a ideje alatt a rendelet mellékletben meghatározott termékek (a továbbiakban: érzékeny termék) egyes tranzitszállítások kivételével nem hozhatók be Magyarország területére, amennyiben azok Ukrajna területéről származnak. 

Összesen 24 termék került tiltólistára, tehát közel sem csak az ukrán gabonáról van szó.

Ezekre vonatkozik a tilalom:

  • szarvasmarhafélék húsa frissen vagy hűtve,
  • szarvasmarhafélék húsa fagyasztva,
  • sertéshús frissen, hűtve vagy fagyasztva, 
  • juh- vagy kecskehús frissen, hűtve vagy fagyasztva,
  • baromfi élelmezési célra alkalmas húsa, vágási mellékterméke és belsősége frissen, hűtve vagy fagyasztva,
  • madártojás héjában, frissen, tartósítva vagy főzve,
  • természetes méz,
  • zöldség (nyersen, gőzöléssel vagy vízben forrázással főzve is) fagyasztva,
  • búza és kétszeres,
  • rozs,
  • árpa, 
  • kukorica,
  • hajdina, köles és kanárimag; más gabonaféle,
  • búzaliszt vagy kétszeres liszt,
  • gabonaliszt (kivéve búza- vagy kétszeres liszt),
  • megmunkált gabonaféle (pl. hántolt, lapított, pelyhesített, fényezett, szeletelt vagy durván darált); gabonacsíra egészben, lapítva, pelyhesítve vagy őrölve,
  • repce- vagy olajrepcemag, törve is
  • napraforgómag, törve is,
  • napraforgómag-, pórsáfránymag- és gyapotmagolaj és ezek frakciói finomítva is, de vegyileg nem átalakítva,
  • repce- és mustárolaj és ezek frakciói, finomítva is, de vegyileg nem átalakítva,
  • nád- vagy répacukor és vegytiszta szacharóz szilárd állapotban,
  • kenyér, cukrászsütemény, kalács, biscuit és más pékáru kakaótartalommal is; áldozó ostya,
  • üres gyógyszerkapszula, pecsételő ostya, rizspapír és hasonló termék,
  • zöldség (kivéve a cukrozott) ecet vagy ecetsav nélkül elkészítve vagy tartósítva (kivéve paradicsom és az ehető gombák), nem fagyasztva,
  • bor friss szőlőből; szőlőmust (kivéve a szőlőlevet).

A jogszabály azt is kiköti, hogy az érzékeny termék fuvarozója köteles igazolni, hogy a fuvareszközön szállított termék nem Ukrajna területéről származik. Fontos, hogy ennek során az ügyfél nyilatkozata önmagában nem vehető figyelembe az érzékeny termék származásának igazolására.

Ugyanakkor a tilalom nem alkalmazható arra a szállítmányra, amelynek Magyarország területére történő behozatalára a fuvarozó nyilatkozata alapján átszállítás céljából kerül sor úgy, hogy a behozatal napjától számított 

hetedik nap végéig elhagyja Magyarország területét.

Ilyen esetben az érzékeny terméket szállító eszközt Magyarország területére történő belépéskor hatósági zárral kell ellátni olyan módon, hogy a szállítóeszközről való bármilyen mennyiség eltávolítására csak a hatósági zár roncsolásával történhessen meg. A rendeletben foglaltak megtartását a  rendőrség és az  állami adó- és vámhatóság ellenőrzi. Ha a fuvarozó megsérti a szabályozást, akkor a termék általános forgalmi nélküli értékének száz százalékáig terjedő közigazgatási bírságot szabnak ki rá.

A kormányrendelet a kihirdetését követő napon, tehát szerdától lép hatályba és majd 2023. július 1-jén veszti el az érvényességét.

Teljes mellszélességgel támogatják a gazdaszervezetek az ukrán agrártermékek importstopját

Még nincsenek meg a jogszabály részletei, amivel a kormány tiltaná az ukrán agrártermékek importját. Addig is szigorúan ellenőrzik, hogy az országba belépő tételek el is hagyják a magyar határt.