BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Csata a SPAR-ral, román invázió Battonyán, Temu-átverés – a legolvasottabb magyar gazdasági hírek 2024 márciusában

Az autópálya-hálózat bővítéséről szóló hírek, valamint a magyarországi kiskereskedelmi láncok ügyei mellett márciusban az is nagy érdeklődést váltott ki a Világgazdaság olvasóinak körében, hogy a határ közelsége és az árak román ingatlanvásárlókat vonzottak magyar kisvárosokba, valamint az is, hogy milyen módszerekkel manipulálja a vásárlókat a Temu. Ezekről szóltak a Világgazdaság legolvasottabb magyar gazdasági cikkei áprilisban.

Térképen az M9-es: megépül Magyarország leghosszabb autópályája – kiválasztották, ki tervezi az új szakaszt

Március közepén számoltunk be arról, hogy készülnek Tompától az országhatárig futó M9-es gyorsforgalmi út és egy új teherforgalmi határátkelőhely tervei. Ha átadják, az M9-es Debrecent Kőszeggel köti össze, és 300 kilométer hosszú lesz. A részletekről kiderült, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium megbízásából a Roden Kft. és a Főmterv Zrt. készítheti el a mintegy hét kilométer hosszú, kétszer két sávos gyorsforgalmi út, valamint egy új teherforgalmi határátkelőhely terveit. Az M9-es autópálya megépítése régi terv, teljes, 300 kilométer hosszúságával ez az autópálya lenne a leghosszabb tranzitútvonal. Célja a jelenlegi sugaras gyorsforgalmi úthálózatot összekötése Magyarországon, egyben a Budapest-központú, sugaras gyorsforgalmi úthálózat oldása. Útvonalát csak mintegy iránymutatásként jelölték ki, a végleges nyomvonalát még egyeztetik. Az M9-est a vidék körútjaként is nevezik, az országot nyugatról keleti irányba átszelve  

  • Debrecen,
  • Békéscsaba,
  • Szeged,
  • Pécs
  • Kaposvár,
  • Nagykanizsa,
  • Zalaegerszeg,
  • Körmend,
  • Szombathely és
  • Kőszeg

városokat kötné össze.

M9-es autópűálya, legolvasottabb
Az M9-es autópálya megépítése régi terv / Fotó: Karnok Csaba

Azonnali döntés: megváltozik a Lidl Plus – a vásárlók majdnem felét érinti

Sokak számára volt fontos hír, hogy a Lidl márciusban megújította digitális hűségprogramját, a Lidl Plust. A Lidl Magyarország által most már több mint három éve bevezetett alkalmazást a legnépszerűbb hazai üzletláncban vásárlók több mint 40 százaléka használja. A változás lényege, hogy az applikáció alkalmazása még egyszerűbbé válik, az újonnan bevezetett ajánlatokat már nem kell aktiválni, a kedvezményeket automatikusan levonják a Lidl Plus kártya beolvasásakor. A hűségprogramot használó vásárlók ezáltal garantáltan részesülnek a kedvezményekben, a mindenki számára elérhető ajánlatok mellett pedig a változás után is kapnak egyedi kuponokat, ezeket azonban továbbra is aktiválni kell. A speciális kedvezményeket az applikáció a korábbi vásárlási szokások alapján kínálja fel.

Van egy magyar kisváros, ahol már minden második házat felvásároltak a románok

A feleakkora rezsi és az alacsony ingatlanárak miatt egyre nagyobb számban költöznek át a románok Magyarországra – számoltunk be. A Temesvár és Arad környékieknek a megélhetési költségek mellett vonzó a határ közelsége is, nem véletlen, hogy van olyan magyar kisváros, ahol egyre gyakrabban hallani román szót. Cikkünkben idéztünk a közösségi médiában közzétett hozzászólásokat, például egy román férfiét, aki azt írta: 

Battonyán lakom, és nagyon boldog vagyok. Kisebb a rezsi, mint Aradon, tiszta és csendes, kedves emberek a helyiek. 

A beszámolók szerint a határ menti magyar városokban lévő házakra közvetlenül Románia 2007-es uniós csatlakozása után csaptak le először. Akkoriban a román határtól mindössze hat kilométerre fekvő Battonya városában 2500 euróért lehetett házakat találni. Időközben ugyan emelkedtek az árak, de most is lehet találni 10 ezer euró (4 millió forint) körüli áron házakat.

Ennyi volt: kivonul Budapestről a népszerű szolgáltatás

Március elején jelentette be az elektromos közösségi robogómegosztási szolgáltatást végző Blinkee.city Kft., hogy kénytelen beszünteti szolgáltatását Budapesten. A Blinkee még 2018 tavaszán indult el Magyarországon, tehát szűk hat év után szűnik meg. A magyarországi kivonulástól függetlenül Szlovákiában, Romániában, Csehországban, Horvátországban, Spanyolországban és Svédországban elérhető maradt. Budapest mellett idővel Pécsen is megjelent, és összesen már 250 robogós flotta jött létre. Búcsúközleményükben azt írták, hogy nem volt minden feltétel biztosítva a folytatáshoz. Robogóikat egyéni járműbérleti konstrukció keretében továbbra is lehet bérelni.

Totális fordulat: mégsem kellenek a Fülöp-szigeteki vendégmunkások a magyar cégeknek

Március második felében számoltunk be arról, hogy gyakorlatilag leálltak a munkaerő-kölcsönző cégek a vendégmunkások toborzásával, miután a német gazdaság problémái miatt egyre kisebb a munkaerőigény idehaza. A lapunknak nyilatkozó szakszervezeti vezető ugyanakkor felhívta a figyelmet arra, hogy az ipar helyett a turizmusban kaphatnak nagyobb szerepet a vendégmunkások a jövőben. Az álláspiaci szakértő pedig úgy nyilatkozott, hogy nagyon óvatosak a cégek, sokkal kisebb az igény a vendégmunkásokra, mint 2023 őszén.

Így ver át minket a Temu

Eljárást indított a Temu online piactér, illetve az azt Európában működtető Whaleco Technology Ltd. ellen a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), mivel, mint jelezték, a honlapon és a Temu az alkalmazásán olyan árfeltüntetési és akciótartási gyakorlatot folytat, amely alkalmas lehet arra, hogy megtévessze a fogyasztókat . A GVH szerint, bár a piactér akár 95 százalékos kedvezményt is ígér egyes kategóriákban, ám továbbkattintva kiderül, hogy szó sincs ilyesmiről. A szabályozó szerint problémásak a honlapon vagy az alkalmazásban megjelenő sürgető üzenetek is. A cikkben megszólaló szakértő bemutatta a figyelemelvonás módszerét, mint amivel a Temu megpróbálja a felhasználóit bizonyos dolgok vásárlására rávenni, amihez egy profi dizájnerekből, pszichológusokból, viselkedési szakértőkből álló csapatot alkalmaznak.

Warrington,Cheshire,Uk,-,June,20,2023:,Temu,Chinese,Online, Temu, legolvasottabb
Jól kidolgozott manipuláció a Temutól / Fotó: Shutterstock

Bejelentések sora: megvan, mikor indul az M1-es, az M7-es és az M3-as autópálya bővítése – ezermilliárdokból rakják rendbe a magyar utakat

Tízéves útfejlesztési programot kezd meg a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF) – adtuk hírül. Az MKIF 35 évre kapta meg a magyar államtól a gyorsforgalmi úthálózat jelentős részének üzemeltetését, fenntartását és bővítését. Németh Tamás a lapunknak adott interjújában kitér a koncesszió költségeire, az útépítő vállalkozókra, az árazásra, a magyar autópályák minőségére, a profitvárakozásukra, valamint az M1-esen tavaly tavasszal bekövetkezett tömegbaleset körülményeire is.

Valami eltörött: a magyarországi SPAR kivonulásáról beszélt az osztrák anyacég vezérigazgatója – „Harcolunk”

Egy, év közben egészen az Európai Parlamentig gyűrűző vita kezdeteiről is beszámoltunk azzal, hogy minden jel szerint elmérgesedett a viszony a SPAR tulajdonosai és a magyar kormány között. A fő konfliktus a kiskereskedelmi különadó, amelyre most válaszul masszív vagyonelemeket szerveztek ki a magyar leánycégtől. A SPAR szerint a különadó és az élelmiszerárstop mintegy 90 millió euróval növelte a SPAR költségeit, és 2023-ban majdnem 50 millió eurós veszteséget okozott a cégnek. A magyar kormány reakciójában közölte, hogy a kiskereskedelmi különadót az EU bírósága jogszerűnek nyilvánította. Októberben pedig már azt adtuk hírül, hogy a SPAR panaszára az Európai Bizottság kötelezettségszegési eljárást indított Magyarországgal szemben a kisker adó miatt.

20240326-CSS_5291, Spar. legolvasottabb
A SPAR 90 millió eurós többletköltségről beszélt

Ingyenes jogosítvány: korai volt az öröm – pontosított a miniszter

Alighogy a  Világgazdaság is megírta Tuzson Bence Facebook-bejegyzése alapján, hogy az idén szeptember 1-jétől az állam ingyenesen biztosítja a jogosítványt a középiskolásoknak, kiderült: valóban van ilyen terv, ugyanakkor az időpont még egyáltalán nincs kőbe vésve. Az igazságügyi miniszter még aznap újabb posztot rakott ki, amelyben pontosította a korábbi bejelentését. Ebben egyfelől ismertette, hogy 

2024. szeptember 1-jétől a középiskolai oktatás részévé válik a KRESZ és az egészségügyi oktatás.

Az állam már idén pilotjelleggel elindítja a gyakorlati oktatás ingyenes megszervezését is. Az a cél, hogy a jövőben ezt teljes körűvé tegyék.

Hivatalos: új gyárat épít a Rheinmetall német hadiipari óriás Magyarországon – már le is teszik az alapkövet

Egy régóta tervezett beruházás körüli csendet tört meg a bejelentés: újszerű, hibrid gyár épül Dél-Magyarországon. A Rheinmetall Szegedre viszi a negyedik hazai üzemét. Ezzel a német hadiipari óriásvállalat immár a negyedik telephelyét hozza létre Magyarországon.


 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.